Blodtype og graviditet

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Hei, jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette innlegget da jeg ikke fant noe forum som liksom stemte helt. Så jeg poster det her og håper på noen svar!
 
Jeg lurer på noe som jeg føler at ingen ,selv legen eller sykehuset kan svare meg ordentlig på.
I mars i fjor fikk jeg blødninger og smerter i magen som kom og gikk i flere uker. Jeg visste ikke at jeg var gravid og tenkte derfor kun at det var uregelmessig mens da jeg har hatt problemer med dette i lang tid. Men etter flere uker med blødninger oppsøkte jeg lege, jeg fikk da beskjed om at jeg hadde spontanabortert. Jeg hadde da utviklet høy feber og var skikkelig dårlig, hadde gått ned 8 kg og var ikke i form. Jeg ble derfor sendt til sykehus for utskrapning. Jeg fikk vite der at jeg hadde O rehsus minus blodtype og at jeg derfor måtte ha en sprøyte for å unngå komplikasjoner ved neste graviditet. Jeg skjønte ikke så  mye av det da og fikk sprøyten.
 
I ettertid har jeg lest at sprøyten må tas innen 72 timer etter en abort eller en fødsel. Men i og med at jeg hadde blødninger i flere uker vet man ikke tidspunktet for aborten? Jeg kan da umulig ha fått den 72 timer etter aborttidspunktet? Den skal jo tas 72 timer etter at blodet til ungen er i kontakt med morens blod og det er jo i abort øyeblikket?
Eller holder det å ta den 72 timer etter en utskrapning?
Jeg har spurt legen og sykehuset men de kommer med motstridende svar.
Så jeg lurte på om noen her har vært igjennom det samme?
 
Jeg er nå gravid igjen, og jeg er svært bekymret for at dette vil skape komplikasjoner for meg under fødselen! Så please ta dere tid til å lese dette og svare.
 
Dette er litt vanskelig å svare på. Jeg har tenkt litt på det selv. Jeg hadde en utskrapning etter en abort for (MA) for to uker siden. Ettersom jeg har samme blodtype som deg fikk også jeg denne vaksinen. Etter det jeg har fortsått så trenger ikke det å by på problemer for deg selv om blodet ditt og fosterets kom i kontakt tidligere enn 72 timer før vaksinen. Det kommer helt ann på blodtypen til fosteret også. Hvis fosteret hadde samme blodtype som deg så er det ingen fare uansett. Det som i værste fall evt kan skje med barnet ditt etter fødselen er at de må bytte blod på barnet. Jeg har forstått det slik at de er veldig obs på dette nå i dag. Det du kan gjøre for sikkerhets skyld er å finne ut blodtypen til faren til barnet du bærer i dag. Hvis han er resus negativ er det ingen fare. Da vil også barnet bli det og ingen problemer vil oppstå. Er han ikke det ville jeg ha vært nøye med å informert jordmor eller lege om den tidligere aborten slik at de er ekstra obs på dette etter fødselen. Lykke til videre med graviditeten og fødselen!!
 
Det er samme far til både det barnet jeg mistet og det jeg bærer nå, og han er rehsus +. Så da blir vel barnet omtrent 100% sikker + det også. Jeg
skal informere sykehuset om dette, det er helt klart!
 
Noen andre som vet mer om dette? Og komplikasjonene skjer først i fødsels/abort øyeblikket, ikke sant?
 
vet ikke helt me den sprøyta da.. men mora mi e resus minus. å alle ungen hennes e resus +... føslene hennes ble satt igang 1 mnd før termin sånn at d ikke sku bli komplikasjoner.. ho hadde en spontanabort første gang ho va gravid. å trur di glømte den sprøyta da...  men uansett. den første ungen ble ikke tatt før 2 uker før termin, å d va egentlig førr lenge. så han va født døv på ett øre og me adhd (trur han måtte ha blodoverføring også..) ...men me de tre andre har d gått bra... vi måtte ligg under lys da.. men ikke mer enn d....
Så trur man blir satt igang før tia førr å unngå "skada"..
 
Vet ikke om  dette hjalp noe da..    
 
Jeg tror du kan ta det helt med ro.
Jeg er også O minus, og er 39 uker på vei i dag. For 1 1/2 år siden hadde jeg en exu (gravid utenfor livmor). Dette ble først oppdaget etter flere runder til legevakt og sykehus (ca 3 uker). Da jeg endelig ble opperert, var buken min overfyldt av blod (magen min sto ut som en tromme), og egglederen som egget satt fast i, var sprukket. Jeg hadde gått og blødd sammenhengende i disse 3 ukene, så er ganske sikker på at blodet vårt kom i kontakt. Sprøyten fikk jeg under opperasjonen.
 
Som sagt er jeg 39 uker nå, og opp igjennom svangerskapet blir du fulgt nøye når du er rh minus. Det blir tatt blodprøve av deg 3 ganger, som blir sendt til undersøkelse for sjekk om du har fått antistoffer i blodet ditt. Hvis du ikke får antistoffer (og det er bra), kan du føde på helt vanlig måte, uten noen spesiell oppfølging. Finner det antistoffer hos deg, tror jeg du blir satt i gang tidligere.
Etter fødsel vil alle rh minus få sprøyten.
De på føden vil sjekke blodet i navlesnoren til babyen, for å se om h*n har samme rh som deg.
Hvis det viser seg forskjellig rh, og hvis det skulle bli en blanding av blod ved fødsel, har sykehuset meget gode rutiner på dette.
Ja, noen trenger blodoverføring, og noen trenger lysbehandling, men i de fleste tilfellene går ALT BRA. Ikke engst deg mer enn nødvendig, det har hverken du eller babyen din godt av.
 
Lykke til med fødselen og baby [:D]
 
Uff hørtes ikke noe særlig ut, det du har vært igjennom!
 
Jeg går og engster meg for alt mulig om dagen, både at jeg skal spontanabortere igjen og det med blodtypen. Ble litt lettere til sinns nå da. Så takk[;)]
 
Back
Topp