Bleieslutt gutt (2år 8mnd) og nytt søsken

Liljamin

Blir kjent med forumet
Hei Elin,

Vi har en gutt på 2år 8mnd. Han er flink til å bruke potten når han skal tisse om morgen/kveld og vi har fått inn rutine at han bruker den hver morgen og kveld. Men han gir ikke beskjed når han skal bæsje ei heller om ham skal tisse ila dagen og hvis jeg spør ham om han vil på potte på dagen sier han ofte nei.

Jeg er gravid og føder nok innen noen uker. Jeg har vært i ro de siste mnd (pga risiko for prematur fødsel) så far har måttet ta hus og stell så det har ikke vært overskudd til noe mer fokus på pottetrening enn morgen og kveld. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal vente rundt en mnd etter fødsel med bleieslutt for gutten. Er det for tidlig? Hvordan skal jeg begynne? Kan nevne at gutten min er ganske sensitiv (han var noe prematur) - han liker ikke forandring og bruker lang tid på å innfinne seg med nye situasjoner. Når han skal lære seg noe nytt (gå, snakke osv) virker det som om han ikke vil hoppe i det før han er sikker på at han klarer det. Han snakket f.eks veldig lite før han var 2 1/2år, men nå bare tre mnd etter at det løsnet, har han et fantastisk ordforråd og snakker i lange setninger.

Setter pris på alle tips!


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Last edited:
Hei Elin,

Vi har en gutt på 2år 8mnd. Han er flink til å bruke potten når han skal tisse om morgen/kveld og vi har fått inn rutine at han bruker den hver morgen og kveld. Men han gir ikke beskjed når han skal bæsje ei heller om ham skal tisse ila dagen og hvis jeg spør ham om han vil på potte på dagen sier han ofte nei.

Jeg er gravid og føder nok innen noen uker. Jeg har vært i ro de siste mnd (pga risiko for prematur fødsel) så far har måttet ta hus og stell så det har ikke vært overskudd til noe mer fokus på pottetrening enn morgen og kveld. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal vente rundt en mnd etter fødsel med bleieslutt for gutten. Er det for tidlig? Hvordan skal jeg begynne? Kan nevne at gutten min er ganske sensitiv (han var noe prematur) - han liker ikke forandring og bruker lang tid på å innfinne seg med nye situasjoner. Når han skal lære seg noe nytt (gå, snakke osv) virker det som om han ikke vil hoppe i det før han er sikker på at han klarer det. Han snakket f.eks veldig lite før han var 2 1/2år, men nå bare tre mnd etter at det løsnet, har han et fantastisk ordforråd og snakker i lange setninger.

Setter pris på alle tips!


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Hei!
Jeg synes dere er kommet langt i forhold til pottetrening, og dere tar det gradvis i takt med barnet. Bra at dere ikke presser på for mye og at dere følger barnets tempo. Jeg synes det høres fornuftig ut å vente til det er gått noen måneder og du har fått overskudd etter fødselen. Kanskje kan det være naturlig at storebror da sitter på potte mens du steller babyen. Da kan dere få til en god stund på badet sammen, og du kan få gi positiv oppmerksomhet til begge barna samtidig. Storebror kan da bli bevisst på at han er i stand til å mestre ferdigheter som ikke små barn klarer, og på den måten kan dere gjøre stor stas på ham. Det er imidlertid viktig å ikke påføre ham følelse av å mislykkes, dersom han ikke klarer å gå på toalettet. Da ville jeg bare ha sagt at han nok kommer til å klare dette om en stund. I og med at gutten din skal bli storebror, er det en viss fare for at han kan gå tilbake i utvikling. Dette må også ses på som normalt og han må gis tid til å tilpasse seg sin nye rolle som storebror på en god måte. Det vil kreve stadig bekreftelse og positiv oppmerksomhet fra dere som foreldre på at dere er svært glad i ham for den han er . Oppmerksomhet på ferdigheter og mestring bør komme i andre rekke. Det at gutten deres har et godt ordforråd og forstår er en stor fordel i slike situasjoner, og gir både dere som foreldre og han muligheten til å uttrykke tanker og følelser . Ønsker dere lykke til videre med ny baby og med storebror. God sommer! Hilsen Elin
 
Back
Topp