Bilkjøper trekker seg!!!!

~Alexandra~

Gift med forumet
No treng æ råd og hjelp!!!


Skal selge ene bilen vår.
Kjøper har vært å sett på bilen flere ganger siste mnd, men har hatt skadet hånd, så kjøpet har vært avtalt å være 20.april.
Kjøperen har skrevet under kontrakt før påske, banken hans har ringt og bekreftet at lån til kjøp av bilen er innvilget, han skulle hente den på mandag.


Men no ringe han og vil trekke seg!
Skylder på at han har fått ny skade på handa, sykemelding og ikkje mulighet til å kjøre bil i 3 mnd osv osv.

Hvilke rettigheter har vi?[8|]
 
oi! så utrolig kjedelig!!! ville nok tro at du har masse rettigheter siden kontrakten er underskrevet? en skriftelig kontrakt er jo bindende? 
 
I følge kjøpsloven har du angrerett på kjøp så dere må godta at han trekker seg
 
ORIGINAL: Eirin_3

I følge kjøpsloven har du angrerett på kjøp så dere må godta at han trekker seg

 
Er ikke alle kjøp man har angrerett på, så der bør man lese lovteksten før man sier noe bestemt..
Som regel forbrukerkjøpsloven som regulerer det, søk i den på www.lovdata.no
 
ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Eirin_3

I følge kjøpsloven har du angrerett på kjøp så dere må godta at han trekker seg


Er ikke alle kjøp man har angrerett på, så der bør man lese lovteksten før man sier noe bestemt..
Som regel forbrukerkjøpsloven som regulerer det, søk i den på www.lovdata.no


Jo når man selger bil så har man det. Tror det er 2 ukers angrefrist.

 
hvor er det lovfesta hen?
 
Så irriteranes!!!
 
ORIGINAL: ~Alexandra~

No treng æ råd og hjelp!!!


Skal selge ene bilen vår.
Kjøper har vært å sett på bilen flere ganger siste mnd, men har hatt skadet hånd, så kjøpet har vært avtalt å være 20.april.
Kjøperen har skrevet under kontrakt før påske, banken hans har ringt og bekreftet at lån til kjøp av bilen er innvilget, han skulle hente den på mandag.


Men no ringe han og vil trekke seg!
Skylder på at han har fått ny skade på handa, sykemelding og ikkje mulighet til å kjøre bil i 3 mnd osv osv.

Hvilke rettigheter har vi?[8|]

 
se på denne http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Angrerett/
 
Kjøper er etter min mening bundet av kontrakten, og har ingen angrerett.
 
ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: TrineBallerine

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Eirin_3

I følge kjøpsloven har du angrerett på kjøp så dere må godta at han trekker seg


Er ikke alle kjøp man har angrerett på, så der bør man lese lovteksten før man sier noe bestemt..
Som regel forbrukerkjøpsloven som regulerer det, søk i den på www.lovdata.no


Jo når man selger bil så har man det. Tror det er 2 ukers angrefrist.


hvor er det lovfesta hen?


Det vet ikke jeg,men det stod i mine papirer når jeg skulle omregistrere bilen. Men jeg har ikke de papirene lenger.


 
da er det i såfall dersom du har kjøpt bil hos forhandler, utenfor fast salgssted. Messe, internett eller noe sånn.
 
ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: TrineBallerine

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Eirin_3

I følge kjøpsloven har du angrerett på kjøp så dere må godta at han trekker seg


Er ikke alle kjøp man har angrerett på, så der bør man lese lovteksten før man sier noe bestemt..
Som regel forbrukerkjøpsloven som regulerer det, søk i den på www.lovdata.no


Jo når man selger bil så har man det. Tror det er 2 ukers angrefrist.


hvor er det lovfesta hen?


Det vet ikke jeg,men det stod i mine papirer når jeg skulle omregistrere bilen. Men jeg har ikke de papirene lenger.

 
Er forskjell på nybil og bruktbil også. Ring NAF, de har snøring.
 
Man har f.eks ikke angrefrist om man kjøper ny bil i en bilbutikk (ordinært utsalgssted), men om man kjøper samme bil på messe hvor bilbutikken har utstilling, så har man det. Det er ikke noe som heter lovfestet angrerett på kjøp, med mindre det man kjøper er solgt utenfor ordinært utsalgssted.
Og der kan man jo diskutere hva som er ordinært salgssted for en bruktbil da, som er organisert privat.. Neh, vanskelig..
 
man har ikke angrerett ved kjøp mellom privatpersoner.
 
ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: TrineBallerine

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Eirin_3

I følge kjøpsloven har du angrerett på kjøp så dere må godta at han trekker seg


Er ikke alle kjøp man har angrerett på, så der bør man lese lovteksten før man sier noe bestemt..
Som regel forbrukerkjøpsloven som regulerer det, søk i den på www.lovdata.no


Jo når man selger bil så har man det. Tror det er 2 ukers angrefrist.


hvor er det lovfesta hen?


Det vet ikke jeg,men det stod i mine papirer når jeg skulle omregistrere bilen. Men jeg har ikke de papirene lenger.


Er forskjell på nybil og bruktbil også. Ring NAF, de har snøring.

Man har f.eks ikke angrefrist om man kjøper ny bil i en bilbutikk (ordinært utsalgssted), men om man kjøper samme bil på messe hvor bilbutikken har utstilling, så har man det. Det er ikke noe som heter lovfestet angrerett på kjøp, med mindre det man kjøper er solgt utenfor ordinært utsalgssted.
Og der kan man jo diskutere hva som er ordinært salgssted for en bruktbil da, som er organisert privat.. Neh, vanskelig..


Ja dette er jo regler for privatperson. Jeg vet ikke hva reglene er om man kjøper fra en forhandler.

 
Har uthevet det som gjelder ved kjøp av nybil i butikk. Men hva som gjelder for privatpersoner er litt vanskeligere, det er egne regler som regulerer akkurat den der. Jeg tror kanskje ikke at vedkommende har angrerett nemlig, ettersom det er privat arrangert kjøp.
 
 
 
ORIGINAL: Lissyjane

Å nei. Da har det stått feil i papirene som jeg fikk fra veidirektoratet da...

 
Man har ikke lov å lage DÅRLIGERE regler enn loven tilsier, men man kan gjøre de bedre. Om du da har fått goder som du ikke har hatt rett på i følge loven, så er jo det kjempebra. [;)]
 
Det må det ha stått. Evt at det også sto om reglene ifht til kjøp av bil hos forhandler utenfor fast utsalgssted. Gjentar nok engang: http://naf.no/no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Angrerett/.
 
Angrerett reguleres av angrerettloven; http://www.lovdata.no/all/nl-20001221-105.html
§ 1. Virkeområde
       Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.
 
 
ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Lissyjane

Å nei. Da har det stått feil i papirene som jeg fikk fra veidirektoratet da...


Man har ikke lov å lage DÅRLIGERE regler enn loven tilsier, men man kan gjøre de bedre. Om du da har fått goder som du ikke har hatt rett på i følge loven, så er jo det kjempebra. [;)]


Det synker visst litt sakte inn her. De papirene fikk jeg fra VEIDIREKTORATET! Tror du det at noen så navnet mitt og bestemte seg for å gi meg en god dag? Hvis ikke du vil tro at en privatperson har angrefrist,så er det helt greit. jeg bare skriver om mine erfaringer[;)]

 
Som sagt.. man har angrerett som privatperson ved kjøp av forhandler utenfor fast utsalgssted eller ved fjernsalg. Les linken som er lagt ved tidligere!
 
ta en titt i lovverket, se på forbukerportalen.. Frem til du finner en regel som tilsier noe annet, så står jeg på mitt her [:D] 
 
Ja, tror det e angrerett 14 dager etter at man har mottatt vare, men dette e jo før...
 
Så heldig du var da [:D]
 
ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: TrineBallerine

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Lissyjane

Å nei. Da har det stått feil i papirene som jeg fikk fra veidirektoratet da...


Man har ikke lov å lage DÅRLIGERE regler enn loven tilsier, men man kan gjøre de bedre. Om du da har fått goder som du ikke har hatt rett på i følge loven, så er jo det kjempebra. [;)]


Det synker visst litt sakte inn her. De papirene fikk jeg fra VEIDIREKTORATET! Tror du det at noen så navnet mitt og bestemte seg for å gi meg en god dag? Hvis ikke du vil tro at en privatperson har angrefrist,så er det helt greit. jeg bare skriver om mine erfaringer[;)]


Som sagt.. man har angrerett som privatperson ved kjøp av forhandler utenfor fast utsalgssted eller ved fjernsalg. Les linken som er lagt ved tidligere!

ta en titt i lovverket, se på forbukerportalen.. Frem til du finner en regel som tilsier noe annet, så står jeg på mitt her [:D] 


ja stå på ditt du. Klør meg midt på ryggen hva du sier om den saken[;)] Jeg hadde hvertfall to uker på meg.

 
Driter vel i hvor du fikk papirene fra! loven er den samme uansett, de har ikke lov å gi noen (privatpersoner eller andre) dårligere betingelser enn det som står i loven, men har lov å gi bedre betingelser. Hva som har skjedd i den saken her eller ikke, er meg revnende likegyldig!
En privaterson HAR angrefrist, hvis det vedkommende privatperson har kjøpt, er kjøpt utenfor fast utsalgssted. Jeg tror det er deg det synker litt sakte inn hos jeg, gitt.. [8|]
 
Åsså roe vi åss heilt ned!!![:@]
 
ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: TrineBallerine

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Lissyjane

Å nei. Da har det stått feil i papirene som jeg fikk fra veidirektoratet da...


Man har ikke lov å lage DÅRLIGERE regler enn loven tilsier, men man kan gjøre de bedre. Om du da har fått goder som du ikke har hatt rett på i følge loven, så er jo det kjempebra. [;)]


Det synker visst litt sakte inn her. De papirene fikk jeg fra VEIDIREKTORATET! Tror du det at noen så navnet mitt og bestemte seg for å gi meg en god dag? Hvis ikke du vil tro at en privatperson har angrefrist,så er det helt greit. jeg bare skriver om mine erfaringer[;)]


Som sagt.. man har angrerett som privatperson ved kjøp av forhandler utenfor fast utsalgssted eller ved fjernsalg. Les linken som er lagt ved tidligere!

ta en titt i lovverket, se på forbukerportalen.. Frem til du finner en regel som tilsier noe annet, så står jeg på mitt her [:D] 


ja stå på ditt du. Klør meg midt på ryggen hva du sier om den saken[;)] Jeg hadde hvertfall to uker på meg.


Driter vel i hvor du fikk papirene fra! loven er den samme uansett, de har ikke lov å gi noen (privatpersoner eller andre) dårligere betingelser enn det som står i loven, men har lov å gi bedre betingelser. Hva som har skjedd i den saken her eller ikke, er meg revnende likegyldig!
En privaterson HAR angrefrist, hvis det vedkommende privatperson har kjøpt, er kjøpt utenfor fast utsalgssted. Jeg tror det er deg det synker litt sakte inn hos jeg, gitt.. [8|]


Nei jeg skjønner hva du skriver,og jeg har sagt jeg driter i det. Så hva du skvaldrer om nå,det vet jeg ikke.

 
Siden du anklager meg for at det ikke synker inn hva du snakker om, og siden du tydeligvis mener at jeg lever i min egen lille verden der privatpersoner ikke har angrerett, så må jeg jo forklare deg hva jeg mener. For n'te gang, eller så..
 
Men, etter trådstarters ønske, legger jeg nå denne død.
Beklager, Alexandra, for at tråden utviklet seg til dette.
 
Back
Topp