Barselbesøk på sykehuset

Arya31

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Var hos jordmor i dag og vi snakket litt om blant annet amming. Det kan være vanskelig for mange mammaer og barn å få teken på og man trenger ro. Vi får 48 timer på føden hvor vi skal lære amming, hvile, kanskje sove litt, dusje og stelles og skape en relasjon til barnet (både mor og far) Dette blir i mitt hode ikke forenlig med å ta i mot besøk av familie på begge sider. Er også redd for å skuffe folk.. Tenker kanskje å bare invitere barnets besteforeldre. Hva tenker dere rundt dette..?
 
Var hos jordmor i dag og vi snakket litt om blant annet amming. Det kan være vanskelig for mange mammaer og barn å få teken på og man trenger ro. Vi får 48 timer på føden hvor vi skal lære amming, hvile, kanskje sove litt, dusje og stelles og skape en relasjon til barnet (både mor og far) Dette blir i mitt hode ikke forenlig med å ta i mot besøk av familie på begge sider. Er også redd for å skuffe folk.. Tenker kanskje å bare invitere barnets besteforeldre. Hva tenker dere rundt dette..?
Jeg vil ikke ha besøk på sykehuset, og hvis det er noen som skal komme er det kun min mamma! De har et helt liv til å se lille, så det må de bare forstå! :)
 
Her er det i utgangspunktet bare babyens søsken og besteforeldre som får komme på besøk, og det er besøkstid én time på kvelden - nettopp for å skjerme mor og barn. Sist fødte jeg 16. mai og i anledning nasjonaldagen dagen etter hadde de frislipp på reglene - så vi fikk besøk av begge sett besteforeldre, tante, onkel og tre nevøer/nieser. Selv om det bare var en times tid syntes jeg det ble litt mye.
 
Hos oss kommer ingen! Jeg har nektet svigers å komme hele september (de bor i Danmark) etter hun mente at hun skulle komme i august og bli til ungen kom og være i flere uker (skjer ikke! Ja hun ble fornærmet men det er ikke mitt problem. Samboer er enig.) moren min drar på ferie rett før termin og faren min bor i kjelleren.... Han er ikke så gal som svigers uansett.

Her skal vi være så alene vi bare kan i hvertfall september. Så kan svigers komme en gang nærmere jul :p
 
Jeg føler at det kun er nærmest og invitert familie som skal komme på besøk på barsel. Hos oss blir det svigermor, min pappa og barna våre. Har forståelse for at andre ønsker og hilse på lille, men er jo forsatt en bebi når den kommer hjem:p jeg takker pent nei om noen spør om de får lov, så får de bare takle det som de vil.
 
Jeg fikk mye besøk med nr 1 og dette gjorde meg fryktelig sliten og lei meg. Med nr 2 tok vi ikke i mot besøk. Kun mine foreldre som kom med eldste og dette var avtalt. Denne gangen vil vi heller ikke ha besøk av andre enn mine foreldre med barna våre.

Resten av verden må ha forståelse for at mor er sliten og at de har god til til å komme på besøk når man har fått hvilt og kommet hjem.
 
Har tenkt å føde på ABC på ullevål og dermed sagt at de har som policy at man ikke får ha besøk av annet enn partner og eventuelle barn for å ha det stille på avdelingen. (Jada - kan møte dem i lobbyen på hotellet som mange andre - men tenker at det er greit at jeg, småen og samboer får litt fred i starten. )
 
Èn ting er besøk, på den korte tiden man har, men man kan risikere å måtte dele rom med fremmede også. En liten digresjon - men med i helheten av "stresset" som venter etter en fødsel. Jeg heller besøk enn å dele rom med fremmede :(
 
Last edited:
Sniker fra oktober, sist hadde vi ikke besøk pga at vi bodde langt unna familiene. Før babyen kom tenkte jeg at det var trist, men i ettertid var jeg sjeleglad, hadde mer enn nok med oss selv og få til ammingen. Denne gangen bor vi nerme, men det er kun storebror som skal få komme :)
 
Vil helst ikke ha så mye besøk da jeg føler det er en tid hvor vi skal bli kjent med baby, lære oss de nye rutinene og ro til å få til ammingen osv. Tanken på å ha folk rennende innom sykehuset for å besøke hele tiden passer meg dårlig. Da kan heller folk komme hjem til oss når vi har kommet oss litt. Syns i grunn ikke det er noe egoistisk ved dette da babyen ikke drar noen sted etter den kommer til verden! Hvorfor skal man da buse inn på noen rett etter barnet er kommet.. Fødsel gjør jo at man er sliten, det er mye følelser i sving og man vil jo helst fokusere på den lille og ikke på besøket, som bare var for utålmodig til å vente på at man kommer hjem. Tenker jeg vil ha minst mulig besøk den første uken.
 
Vi fikk en del besøk med eldstemann, var veldig koselig, men også litt slitsomt. Dette gjaldt både på sykehuset og de første par ukene etter at vi kom hjem. Med nummer to var vi tydelig på at vi ønsket å lande selv først. Storebroren fikk komme på besøk, og svigermor og søstera til samboer var også innom en liten tur. Ellers hadde vi ikek mer besøk på sykehuset og kun de aller nærmeste på besøk de første par ukene hjemme også. Deilig!! Kommer til å kjøre samme linja med nummer 3! :)
 
Jeg har sagt hele tiden at på sykehuset så trenger ikke noen andre enn storesøster å komme. Og den første uken vil jeg ikke ha besøk i det heletatt da jeg vil komme meg litt og i tillegg få til ammingen. Samboer mener at foreldrene mine kommer til å komme og da må foreldrene hans komme - men dette har jeg sagt til foreldrene mine, og de skjønner meg veldig godt. De så hvor slitsomt det ble med nr 1, der hadde jo bf en skokk med søsken med unger igjen, og jeg fikk ikke til ammingen i det heletatt. Så jeg kommer nok til å si ifra om at de ikke skal ha noen forhåpninger, for den første uken vil jeg sette meg inn i rutiner, storesøster som går på skole og ikke minst tenke litt på meg selv også.
 
Jeg ønsker besøk på sykehuset. Vi bor 3,5 time unna sykehuset, så regner ikke med så mange kommer. Mannen kommer nok til å reise hjem til de to eldste etter fødselen eller dagen etter, kommer ann på når på døgnet jeg føder. Så kommer han tilbake for å hente oss når vi skal hjem. Da hadde det vært greit med besøk. Jeg holdt på å kjede meg ihjel med nr 2.
 
Blir kun bestevenninnen min og datteren min å mannen
 
Vi har ikke så stor familie eller mange venner så de som vil får komme på sykehuset. Synes d er veldig koselig. Har tenkt å reise hjem så fort som mulig denne gangen så da får folk komme på besøk hjemme isteden.
 
Jeg tenker å ta i mot mest besøk hjemme. Vi har en veldig liten familie, så tror ikke dørene blir rent ned :) kommer ikke til å ta noe standpunkt til besøk/ikke besøk før jeg ligger på barsel med lille og ser hva som passer for oss der og da. Storebror og mormor ser jeg på som en selvfølgelig :)
 
Jeg er førstegangsfødende og ønsker fra hjem etter de obligatorisk 6 timene, men uansett om vi blir på hotellet eller hjemme så tar vi ikke imot besøk de første 3-6 dagene, gitt beskjed til alle! Noen ble skuffet men sånn er det bare, dette er min og min manns tid med vår nye datter, jeg bryr meg ikke om andres følser, og dette er en periode man skal være egoistisk!
 
Var hos jordmor i dag og vi snakket litt om blant annet amming. Det kan være vanskelig for mange mammaer og barn å få teken på og man trenger ro. Vi får 48 timer på føden hvor vi skal lære amming, hvile, kanskje sove litt, dusje og stelles og skape en relasjon til barnet (både mor og far) Dette blir i mitt hode ikke forenlig med å ta i mot besøk av familie på begge sider. Er også redd for å skuffe folk.. Tenker kanskje å bare invitere barnets besteforeldre. Hva tenker dere rundt dette..?


Si i fra til dine / dere nærmeste alt nå at de første 48 timene er det null besøk.
Ikke tenkt på at du skuffer folk nå, du må få lov å tenke på den nye familien din.
Vi tok i mot besøk først 3 dager etter jenta vår var født på nyfødt int, og tro meg hadde jeg vist det jeg vet nå hadde jeg nekta å ta i mot noe besøk før det hadde gått ei uke minst.
Vi var der i 4 uker.

Ser av besøkstid rundt om i landet så er det barnefar som får være der mest naturlig nok, så søsken til barnet som er født så er det besteforeldre en times tid.
Det er mer enn nok tid å ta av senere i tiden som kommer, bruk denne dyrbare tiden bare på dere 3.
Skulle gjort mye for å få gjort ting annerledes selv, husker svigermor sitt besøk nummer 2 på under 36 t barnepleier på nyfødt fant meg på ammerommet / pumperommet der jeg satt i en stol å gråt for jeg var så fortvilet.

Besteforeldre besøkstiden kan dere alltids ta igjen senere, men den første tiden som ny familie blir det litt værre med å ta igjen.

Gjør det du mener og føler blir best for dere, og ikke ha noe dårlig samvittighet i det hele tatt. :)
 
Back
Topp