Barnevernet

ssilje

Betatt av forumet
Siden jeg ble gravid da jeg var 17, og fortsatt var i barnevernet (pga. Usunn bosituasjon) er mitt barn nå kommet inn i det systemet. Først fikk vi beskjed om at det kun skulle være en "sjekke runde" på 3 mnd. Etter det var ferdig så er det 3 nye mnd med en ny person som skal gi oss tips og råd, og i papirene deres så står det at vi selv ønsket oppfølging, noe vi absolutt ikke har sagt!
Når hun er her så klager hun på alt, tv'n står på, jeg må gjøre ditt og gjøre datt. Til nå så har hun hatt kolikk, og vi Jar derfor ikke ordentlige rutiner, men kobber med det, og hun syntes vi var fryktelig trege med å få rutine. Hun klager på at vi sover i samme seng som babyen (4mnd), for det kan øke risikoen for krybbedød, men selv har jeg fått tips fra utdannet helsepersonell om å faktisk dele seng!
Hun har "beordret" oss til å ha henne sovende i sprinkelsengen inne på vårt rom på natten, og sovende i vognen på dagtid på verandaen, og vi skal gå tur klokken 12 hver dag!

Jeg blir så lei av alle kravene hun kommer med! Jeg fortalte henne på en hyggelig måte at jeg blir så stresset, siden vi har møter minst en gang i uken, og jeg har til og med mistet melken min pga det, så jeg lurte på om vi kanskje kunne hs møte hver 2 uke i steden hennes respons? "Uff det må vi snakke om. Men vi fortsetter å ha møte hver uke siden hun vokser så fort, og etter hvert kan vi kanskje H flere møter i uken"

Jeg blir så stresset, lei meg og frustrert!! Beklager sytingen, måtte få det ut..
 
Samsoving skal, så vidt jeg vet, minske sjansen for krybbedød, ikke motsatt. Hun høres veldig stressende ut :/ kan du ta med helsesøster på møtet eller ha noen andre der som kan hjelpe deg å snakke med henne? Evt ring barnevernet og be om å få byttet saksbehandler?
 
Hadde spurt om hs kanskje kan ha mulighet for å bli med på et møte.
Greit nok å komme med tips og råd, men man MÅ ikke gå tur hver dag, og samsoving er da opp til hver enkelt å bestemme.
Skjønner veldog godt du blir stresset, og det er vel ikke derfor de skal være der.

Kan kanskje være en ide å høre med barnevernet om dere kan bytte saksbehandler og, siden nåværende gjør deg stresset.
 
Er enig med de andre og det er også nesten mer normalt å ikke ha rutiner når babyen bare er 4 måneder.
 
Dersom du føler du kommer til å få problemer pga henne, så ordne en egen sakkyndig (usikker på om det er riktig navn). Høres ikke bra ut slik du forteller det. Begynn å lage egne notater eller logg over hva hun sier og gjør. Jo mer presise notater desto bedre.

Fins mye jævelskap (unnskyld ordbruken) innad barnevernet selv om jeg også vet at det fins mange gode mennesker innad samme feltet også. Best å sikre seg.

Vi har alle mye å lære og det er ikke bare bare å lage rutiner med et nytt barn. Med tiden vil du greie det, ikke stress deg pga av dama. Bare sikre deg som sagt.

Klem <3
 
Håper det snart blir en god løsning til det beste for deg og barnet ditt. Sender deg en klem. :Heartred
 
Skulle nesten tro det lå litt mer bak enn bare det du skriver om her, eller er det vanlig at barnevernet oppfører seg sånn?
 
Samsoving er anbefalt mot krybbedød. Google deg fram til flere kilder som sier noe om dette og lever til henne.

Samsoving er anbefalt for trygghet, nærhetsbehov og melkeproduksjon. Finn dokumentasjon på dette også og lever til henne.

Så ville jeg bedt om et møte med hennes overordnede og helsesøster. Og diskutert disse sakene. At du føler du får motstridende råd om hva du skal gjøre ift bla soving og at du som mor blir stresset. At du har mistet melken pga stress. Og at barnevernsansatte som veileder mødre ang babyer bør være faglig oppdatert. Her kan du få med hs på laget. Hvis hun er oppdatert da.

Hun burde ikke være opptatt av rutiner, men at du møter babyens behov. Spør om det. Spør henne rett ut om det er noe du gjør/ikke gjør slik at baby ikke får dekket behov for mat/søvn/nærhet/trygghet og stimuli.
 
Merkelige greier. Samsoving er da ikke skadelig, tur må man ikke ha hver dag osv. Og kl 12? Er det ikke normalt å ha lunsj rundt da? Begge mine barn har spist lunsj kl 12. Hvis vi går tur så er det før eller etter. Men det med rutiner er ikke like lett for alle barn. Min eldste har vi aldri fått noen rutine på og hu er snart 4 år. Yngste derimot er helt avhengig av rutine og er kjempe sur nå for middag skal være hver enste dag kl 16 uansett. Ikke alt går som planlagt på campingtur. Jeg ville nok pratet med hs om dette. Hu skal tross alt ha god kontakt med barnevernet selv.
 
Høres ut som hun et litt overivrig i å hjelpe og kanskje ikke helt oppdatert. Det hadde vært meget rart om man har faste rutiner og tur hver dag kl 12 når man har nyfødt baby.
Hvilke andre ting enn fast trilletur er det hun mener dere bør ha?

Kanskje du kan komme med forslag om å ha møte alene med helsesøster en gang i uken og at hs kan rapportere til barnevern dama?
Er hun virkelig hjemme hos dere en gang i uken?
Ligger det mere bak her? Hva går bekymringen egentlig ut på?
Bor du alene med babyen eller med barnefaren? Bor dere med foreldrene hans eller dine?
 
Uff, dette hadde jeg og blitt veldig stresset av:( og hadde ikke følt meg komfortabel selv med en mer behagelig observatør... og jeg har to barn, fikk de da jeg var 22 og 26. Selvfølgelig er det bra at dere får oppfølging:) enig i at du burde alliere deg med helsesøster!
 
Jeg tenker litt sånn:

Hva er grunnen til at du skal ha rutiner? Fordi du ikke har ting på stell? At ting flyter og det er litt tilfeldig når baby får bleie og vaskes og slikt? At baby ikke får ro til å sove?

Hva et grunnen til at det bør være trilletur kl 12? At dere er inne hele tiden i dårlig inneklima? At du trenger å bevege deg av ulike årsaker som påvirker babyen også? Depresjon feks. At fast klokkeslett er lettere å forholde seg til så du faktisk får sparket deg selv ut døra uten unnskyldninger?

Det kan være årsaker bak. Spør. Spør rett ut. Jeg synes ofte foreldre under bv ikke skjønner alt. Det bør begrunnes slik at foreldre får en forståelse for hvorfor ting skal gjøres sånn og slik.

Er hun lite oppdatert så ta henne på det. Få med deg ammehjelper, helsesøster osv og vis til hva som sies om krybbedød, samsoving osv
 
Høres ut som hun et litt overivrig i å hjelpe og kanskje ikke helt oppdatert. Det hadde vært meget rart om man har faste rutiner og tur hver dag kl 12 når man har nyfødt baby.
Hvilke andre ting enn fast trilletur er det hun mener dere bør ha?

Kanskje du kan komme med forslag om å ha møte alene med helsesøster en gang i uken og at hs kan rapportere til barnevern dama?
Er hun virkelig hjemme hos dere en gang i uken?
Ligger det mere bak her? Hva går bekymringen egentlig ut på?
Bor du alene med babyen eller med barnefaren? Bor dere med foreldrene hans eller dine?

Ligger ikke mer bak, jeg bor sammen med barnefar og selvfølgelig babyen. Hun er her en gang i uken, og vil helst ha mer.. noe som bare stresser meg, og jeg verken ser behovet eller ønsket det..
 
Jeg tenker litt sånn:

Hva er grunnen til at du skal ha rutiner? Fordi du ikke har ting på stell? At ting flyter og det er litt tilfeldig når baby får bleie og vaskes og slikt? At baby ikke får ro til å sove?

Hva et grunnen til at det bør være trilletur kl 12? At dere er inne hele tiden i dårlig inneklima? At du trenger å bevege deg av ulike årsaker som påvirker babyen også? Depresjon feks. At fast klokkeslett er lettere å forholde seg til så du faktisk får sparket deg selv ut døra uten unnskyldninger?

Det kan være årsaker bak. Spør. Spør rett ut. Jeg synes ofte foreldre under bv ikke skjønner alt. Det bør begrunnes slik at foreldre får en forståelse for hvorfor ting skal gjøres sånn og slik.

Er hun lite oppdatert så ta henne på det. Få med deg ammehjelper, helsesøster osv og vis til hva som sies om krybbedød, samsoving osv

Hun ønsker hi skal ha rutiner fordi det er mer trygt, og da vet barnet hva som skal skje til hvilken tid. Vi har det godt og luftig, hun vil vi skal gå tur fordi det er Sundt og bra. Klokken 12, det vet jeg ikke hvorfor... og ingen av oss sliter med depresjon eller noe slikt.
Jeg har spurt om hvorfor, hele veien og det eneste svaret jeg har fått er "fordi du opplevde omsorgssvikt i din barndom (mamma hadde en periode som alkoholiker men fikk profesjonell hjelp), så antas det at du er uegnet som mor"...
 
Jeg synes du skal oppsøker helsesøster uten denne damen tilstede . Fortell situasjonen akkurat slik du har skrevet her og be henne om hjelp. Ville ikke møtt barnevernet igjen uten andre tilstede (helst helsesøster)
 
Jeg tenker litt sånn:

Hva er grunnen til at du skal ha rutiner? Fordi du ikke har ting på stell? At ting flyter og det er litt tilfeldig når baby får bleie og vaskes og slikt? At baby ikke får ro til å sove?

Hva et grunnen til at det bør være trilletur kl 12? At dere er inne hele tiden i dårlig inneklima? At du trenger å bevege deg av ulike årsaker som påvirker babyen også? Depresjon feks. At fast klokkeslett er lettere å forholde seg til så du faktisk får sparket deg selv ut døra uten unnskyldninger?

Det kan være årsaker bak. Spør. Spør rett ut. Jeg synes ofte foreldre under bv ikke skjønner alt. Det bør begrunnes slik at foreldre får en forståelse for hvorfor ting skal gjøres sånn og slik.

Er hun lite oppdatert så ta henne på det. Få med deg ammehjelper, helsesøster osv og vis til hva som sies om krybbedød, samsoving osv

Enig :) Fine innspill!
 
Hun ønsker hi skal ha rutiner fordi det er mer trygt, og da vet barnet hva som skal skje til hvilken tid. Vi har det godt og luftig, hun vil vi skal gå tur fordi det er Sundt og bra. Klokken 12, det vet jeg ikke hvorfor... og ingen av oss sliter med depresjon eller noe slikt.
Jeg har spurt om hvorfor, hele veien og det eneste svaret jeg har fått er "fordi du opplevde omsorgssvikt i din barndom (mamma hadde en periode som alkoholiker men fikk profesjonell hjelp), så antas det at du er uegnet som mor"...

Det er en kjent sak at man gjerne "arver" sine foreldres omsorgsevner. Altså barn lærer og gjør mot sine barn, slik de selv er oppvokst. Både på godt og vondt. Så det er ikke noe rart.

Men altså hvis de ikke finner noe galt, så synes jeg det er rart å ha besøk oftere enn en gang ukentlig. Altså hvis hun i løpet av 4 mnd ser at du er en god mor er det ingen grunn til å følge deg videre så tett.

Jeg ville bedt om et møte med barnevernet og med helsesøster til stede. Samarbeidsmøte kalles det når flere instanser samles. Og da tatt opp disse tingene, at du føler at du blir kritisert for å gi omsorg som du mener er bra. Feks at samsoving anbefales mot krybbedød og for babyens nærhetsbehov og at det styrker tilknytningen mellom mor og barn. Finn gjerne faglige artikler som kan begrunne dette.

Og så ville jeg bedt om fullt innsyn i alle papirer (jeg vet ikke om du har rett på dette) og en begrunnelse til hvorfor du skal følges opp. Altså det MÅ jo være NOE hun har funnet. Da ville jeg sagt at jeg som mor har vanskelig for å forbedre meg dersom jeg ikke vet hva jeg gjør galt.

Jeg føler det er ett eller annet som skurrer her. Jeg tror kanskje det er manglende kommunikasjon/informasjon fra bv til deg.
 
Hun ønsker hi skal ha rutiner fordi det er mer trygt, og da vet barnet hva som skal skje til hvilken tid. Vi har det godt og luftig, hun vil vi skal gå tur fordi det er Sundt og bra. Klokken 12, det vet jeg ikke hvorfor... og ingen av oss sliter med depresjon eller noe slikt.
Jeg har spurt om hvorfor, hele veien og det eneste svaret jeg har fått er "fordi du opplevde omsorgssvikt i din barndom (mamma hadde en periode som alkoholiker men fikk profesjonell hjelp), så antas det at du er uegnet som mor"...
Tenker at hun prøver å hjelpe deg, og siden du er så ung bør du ta til den hjelpen og prøve ut og prøve deg frem til.. Men hun er nok kanskje litt vel etter boka, og glemmer at barn er individuelle og har ulike mønstre. Men dette med å komme deg ut til et fast klokkeslett er særdeles ikke dumt. Det skaper noe godt godt deg også.. Og noe trygt.. Jeg har selv vært under barnevernet, og selv opplevd omsorgssvikt.. Og det beste du kan gjøre er å være samarbeidsvillig og la de få holde på. Bit frustrasjonen inn i deg, og smil og gøy deg så lenge hun er der, fordi da vinner du mer på det og da trekker de til slutt seg ut. Og så lenge du er under ny undersøkelse, så har de dessverre muligheten til å kjøre 4-12 sak eller akuttvedtak om de føler behovet, for da kan de mekke sammen en historie om at du er vrang, og tenker ikke på barnets beste, tar ikke i mot verken råd eller veiledning, etc etc, samme søren hva andre fagkyndige sier. Jeg har masse erfaring med barnevernet, send meg melding om du vil skrive.. Og til opplysning så er det jo fantastisk at barnevernet driver med hjemmebesøk og veiledning i hjemmet! Vet at barnevernet er flittige på familiesenter. Been there done that.
 
Hun ønsker hi skal ha rutiner fordi det er mer trygt, og da vet barnet hva som skal skje til hvilken tid. Vi har det godt og luftig, hun vil vi skal gå tur fordi det er Sundt og bra. Klokken 12, det vet jeg ikke hvorfor... og ingen av oss sliter med depresjon eller noe slikt.
Jeg har spurt om hvorfor, hele veien og det eneste svaret jeg har fått er "fordi du opplevde omsorgssvikt i din barndom (mamma hadde en periode som alkoholiker men fikk profesjonell hjelp), så antas det at du er uegnet som mor"...
Og det er jo greit å begynne smatt med innkjøringen av noen rutiner som måltider etc, kveld stell, og gå gjerne to trilletur om dagen. Spesielt nå som sommeren kommer.
 
Skulle nesten tro det lå litt mer bak enn bare det du skriver om her, eller er det vanlig at barnevernet oppfører seg sånn?
Barnevernet er kjent for å tvangsfrivillig flytte unge og mødre på mødrehjem så fort det er noe, kjent problematikk enn å faktisk bruke hjelpetiltak som det er her i ts sitt tilfelle. Barnevernet her jobber på riktig måte.. Men overrasker meg dessverre ikke om hun smart får tilbud om mødrehjem mtp hovedinnlegget at hun vokser så fort. Har vært under barnevernet selv så har både god og dårlig erfaring med de, men som jeg skrev til ts på side to at det beste er å være samarbeidsvillig, og føye seg inntil videre til hun blir fornøyd og prøve ut alle råd og tips hun kommer med for da trekker de seg fortere ut og tilbake. Men vet jo også at barnevernet kan finne på å kjøre 4-12 sak og akuttvedtak sånn ut av det blå. Heldigvis skjer det veldig sjeldent. Og derfor er det veldig viktig å bare smile og bite tenna sammen nå i en periode... Også dette med samsoving og krybbedød har de gått borti fra, bare at. Samsoving bør skje med at barnet har sin egen dyne.. Og dessuten er jo babyen så liten enda at den trenger fortsatt. Masse trygghet mors omsorg og nærhet. Barnevernsbokene bør oppdateres:p
 
Back
Topp