Barnemigrene

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Noen som har barn med migrene her?

Eldstemann på snart 9 klaget veldig på hodepine i ettermiddag. Orket ikke spise middag.
Jeg fikk han til å ta paracet, men 5 min etterpå ble han så kvalm at han kastet opp.
Han klarer ikke si noe om han kastet opp pga sterk hodepine eller noe annet.

Har fått i seg litt mat nå da, og sier det er noe bedre. Men han er trøtt.

Han klager på hodepine innimellom, og en gang før har det vært akkurat som nå. Selv om det er lenge siden.

Jeg har migrene selv. Fikk det som 20-åring. Iallefall da jeg begynte å tenke på at det var det det var.
 
Trolig det eldste her har

Han bruker paracet smeltetsbletter, de er dose til hans vekt og greie å få i seg

Han kaster ikke opp så ofte, men blir somregel kvalm i det minste. Kastet opp bare et par ganger.

Det går ganske fort over med paracet, men han blir trøtt og ikke i form, det beste er Å sove etterpå, så er han fin neste dag .

Han beskriver det som (dunkende) hodepine bak et øye.
Vi var hos legen, men det var totalt unyttig.
Hun brukte de første 95% av timen på å forklare at det ikke stemte med symptomer på (voksen) migrene, og fant frem om spenninhshodepine og noe annet, men det harmonerer ikke med at paracet hjelper og med kvalmen. Siste par minutter innså hun at jo, barn har oftest svært korte anfall. Så det er kanskje migrene likevel da. Bruk paracet

Det var altså ikke noe utbytte av den timen. Vi kjøper paracet relativt hyppig for det er 12 av dem i en sånn pakke.... Han kan ta tre eller fire i døgnet, men somregel holder det med en
 
Trolig det eldste her har

Han bruker paracet smeltetsbletter, de er dose til hans vekt og greie å få i seg

Han kaster ikke opp så ofte, men blir somregel kvalm i det minste. Kastet opp bare et par ganger.

Det går ganske fort over med paracet, men han blir trøtt og ikke i form, det beste er Å sove etterpå, så er han fin neste dag .

Han beskriver det som (dunkende) hodepine bak et øye.
Vi var hos legen, men det var totalt unyttig.
Hun brukte de første 95% av timen på å forklare at det ikke stemte med symptomer på (voksen) migrene, og fant frem om spenninhshodepine og noe annet, men det harmonerer ikke med at paracet hjelper og med kvalmen. Siste par minutter innså hun at jo, barn har oftest svært korte anfall. Så det er kanskje migrene likevel da. Bruk paracet

Det var altså ikke noe utbytte av den timen. Vi kjøper paracet relativt hyppig for det er 12 av dem i en sånn pakke.... Han kan ta tre eller fire i døgnet, men somregel holder det med en
Jeg turte ikke gi mer paracet nå med tanke på at han hadde fått.. Selv om han helt sikker spydde opp mesteparten. Får pulver her

Han har vært skikkelig trøtt, og måtte nå gå og legge seg. Før lillesøstra si...

Litt småkvalm enda, men ikke så han må spy.
Han klarte å sette ord på hvor det er vondt, og det sitter i panne/tinning. Noe som var ganske vanlig hos barn visstnok.

Men jeg merker jo jeg blir usikker på det med å sende ham på skolen i morgen i tilfelle det er omgangssyken...
Selv om han nå har vært hjemme i 2 uker, først ei uke syk og så ei uke vinterferie...

Men jeg er ganske sikker på at det er pga hodepinen han er uvel i magen. Lest at ofte setter barnemigrene seg i magen..
Og da er det vel ikke noe problem å gå på skolen i morgen hvis han er ok og ikke spyr mer...
 
Jeg hadde sendt på skolen i morgen om han er i form.
 
Jeg hadde migrene som barn, såpass at jeg også kastet opp. Ble helt satt ut av det husker jeg.
Kan ikke huske om det bare var på ene siden av hodet den gangen, tror det var hele hodet egentlig.
Var mye plaget med hodepine i det hele tatt frem til jeg fikk linser som 16-åring. Kun hatt migrene et par ganger etter det.
Har du vurdert å sjekke synet hans?

Her kommer jeg til å følge med på det på frøkna, var hos øyelege da hun var 1,5 år pga hun fortsatt skjelte litt da hun var over året, og fikk vite at hun kom til å bli nærsynt i 7-årsalder. Mistenker at mye av min hodepine som liten kan ha kommet av synet. Da jeg fikk briller på ungdomsskolen hadde jeg -2 (!) - da hadde jeg nok sett dårlig i lang tid.
 
Min guttunge har briller og vi fikk sjekket synet som første punktet da han klare ofte på hodepine. Men brillene stemte
 
Jeg hadde migrene som barn, såpass at jeg også kastet opp. Ble helt satt ut av det husker jeg.
Kan ikke huske om det bare var på ene siden av hodet den gangen, tror det var hele hodet egentlig.
Var mye plaget med hodepine i det hele tatt frem til jeg fikk linser som 16-åring. Kun hatt migrene et par ganger etter det.
Har du vurdert å sjekke synet hans?

Her kommer jeg til å følge med på det på frøkna, var hos øyelege da hun var 1,5 år pga hun fortsatt skjelte litt da hun var over året, og fikk vite at hun kom til å bli nærsynt i 7-årsalder. Mistenker at mye av min hodepine som liten kan ha kommet av synet. Da jeg fikk briller på ungdomsskolen hadde jeg -2 (!) - da hadde jeg nok sett dårlig i lang tid.
Min guttunge har briller og vi fikk sjekket synet som første punktet da han klare ofte på hodepine. Men brillene stemte
Synet er sjekket, det var det første vi tenkte på da han begynte å klage på hodepine og hadde første runde med sånn voldsom hodepine og oppkast.
Det er vel halvannet år siden, så mulig det burde vært sjekket en gang til. Jeg fikk selv briller i 5.klasse.

Men ja. Han har mye hodepine, men i varierende styrke. Sjelden så voldsomt.
Innimellom mistenker vi at det kan bli litt mye skjerm også, men vanskelig å vite siden han kan ha hodepine uten å ha brukt skjerm og.
 
Sønnen min på 11 år har migrene. Han fikk vel diagnosen av barnelege for 3 år siden. Blir behandlet med imigran juvenil nesespray [emoji4] han får det på en side av hodet, helst bak øynene. Også med oppkast, slik at han får afipran når det er på det verste.

Mye aktivitet, lite søvn, for mye skjerm, lite mat og drikke kan trigge den hos ham. Da er det mørkt og kaldt rom, kald klut i panna spybøtte og søvn det beste.
 
Sønnen min på 11 år har migrene. Han fikk vel diagnosen av barnelege for 3 år siden. Blir behandlet med imigran juvenil nesespray [emoji4] han får det på en side av hodet, helst bak øynene. Også med oppkast, slik at han får afipran når det er på det verste.

Mye aktivitet, lite søvn, for mye skjerm, lite mat og drikke kan trigge den hos ham. Da er det mørkt og kaldt rom, kald klut i panna spybøtte og søvn det beste.
Lite mat og drikke på han her og. Spist 3 knekkebrød på en hel dag, og når han fikk hodepine hadde han ikke spist siden lunsj ca 11... Og når hodepinen kom var klokka ca 17...

Så jeg tror lite og uregelmessig mat kan være en trigger..
 
Mat ja. Vi hadde en periode med migrene hver fredagskveld, til mor koblet: Går fra skolen før mat serveres på sfo, til en kompis, spiser kanskje noe bittelitt der, hjem til sen taco-middag... reelt kanskje spist en bolle eller noe da mellom lunsj og 18 og vipps, migrene. Derved innført krav om at han blir på sfo til mat er spist (det er varmmmat på fredager) så han holder til middag, og ikke så sen fredagstaco. det hjalp.

(Jada, 18 er ikke sent på fredakvelden for mange, men for oss ble det for sent. Og vi har lillemor på to som deretter skal legge seg, så vi spiser ikke "litt først og kosemat sent")
 
Mat ja. Vi hadde en periode med migrene hver fredagskveld, til mor koblet: Går fra skolen før mat serveres på sfo, til en kompis, spiser kanskje noe bittelitt der, hjem til sen taco-middag... reelt kanskje spist en bolle eller noe da mellom lunsj og 18 og vipps, migrene. Derved innført krav om at han blir på sfo til mat er spist (det er varmmmat på fredager) så han holder til middag, og ikke så sen fredagstaco. det hjalp.

(Jada, 18 er ikke sent på fredakvelden for mange, men for oss ble det for sent. Og vi har lillemor på to som deretter skal legge seg, så vi spiser ikke "litt først og kosemat sent")
18 er sent for oss også, selv om det er fredag

Her har han bare SFO 2 dager i uka, mandag og tirsdag. Men jeg et usikker på om han spiser på Sfo de dagene... Han har leksehjelp til 14 på mandager.. Mulig han spiste 1 knekkebrød før han gikk hjem.

Men jeg tenker også at det kan ha vært fordi det var første dag på skolen igjen på 2 uker. At lite mat i to uker nå, tidligere opp og evt lite søvn natta før og mer tempo på skolen kan ha vært utslagsgivende også

Han våknet i sted da jeg var innom ham før jeg la meg, og da hadde han fortsatt litt vondt i hodet.
 
Sønnen min på 13 har hatt migrene fra han gikk i barnehagen , men fikk ikke diagnosen før på barneskolen. Det som har ofte har trigget det hos han har vært at han har gått for lenge uten mat, f.eks at det ble for lenge til mat i bhg eller til matpause i midten av skoledagen.

Ofte har han våknet opp ned migreneanfall. Han har da vondt i hodet, er lyssky og kaster av og til opp. Da må han legge seg på et mørkt rom og sove litt mer, og så har han blitt mye bedre.
Det virker som at han nå har færre og færre anfall, og håper at han vokser det helt av seg. Ingen i familien har migrene.

Det er viktig å ha god kommunikasjon med Skolen slik at de der kan følge litt med på at han får i seg mat + at han har tillatelse til å spise litt innimellom ved behov.
 
Lite mat og drikke på han her og. Spist 3 knekkebrød på en hel dag, og når han fikk hodepine hadde han ikke spist siden lunsj ca 11... Og når hodepinen kom var klokka ca 17...

Så jeg tror lite og uregelmessig mat kan være en trigger..

Husker at også enkelte matvarer kan trigge det, som brunost og sjokolade.
 
Lite mat og drikke på han her og. Spist 3 knekkebrød på en hel dag, og når han fikk hodepine hadde han ikke spist siden lunsj ca 11... Og når hodepinen kom var klokka ca 17...

Så jeg tror lite og uregelmessig mat kan være en trigger..

Ja, som noen skriver her er regelmessige måltider viktig. Det er noe herk når ungene får dette. Han ble behandlet med Naproxen først, emn det hjalp veldig lite, defir måtte han pver på nesespray. Funker veldig bra
 
Fortsatt vondt her, og han har våknet flere ganger i natt sier han. Så han blir hjemme fra skolen i dag. Jeg har sendt forespørsel til lege om dette er noe som bør sjekkes opp av barnelegen eller nevrolog. Så får vi se hva svaret blir.
 
Huff da, greit å sjekke med legen da ja

Min har alltid våknet bra. (bortsett fra de dagene har våkner med det) . Men altså, sove etter anfall og så våkne bra. Han har korte anfall på en halvtime til en time stort sett.
 
Huff da, greit å sjekke med legen da ja

Min har alltid våknet bra. (bortsett fra de dagene har våkner med det) . Men altså, sove etter anfall og så våkne bra. Han har korte anfall på en halvtime til en time stort sett.
Fått time på torsdag hos fastlege først.

Men bedre nå sier pappan hans. Som kom hjem fra jobb sånn at jeg ikke mistet enda en kontordag siden vi fikk eksterne observatører.

Men jeg leste at det kunne vare opptil et døgn hos barn også, så spørs om dette har vært et sånt langt et. Aldri hatt det sånn før. Har pleid å hjelpe å sove ja.
 
Kan vare lenge ja, det har vi bare aldri hatt.
 
Back
Topp