Barn og tvtid/datatid. Hvordan er det hos dere?

vimsemams

Elsker forumet
Hva slags begrensninger har dere på dette hjemme, og hvor gamle er barna?
Mannen min har 2 jenter på 11 og 13, og vi har ett svare strev med å begrense databruk for tida. De har egne bærbar pc'er. De fikk dem av mora si, og har de med seg uansett hvor de skal.
 
Vi har blitt enige om at 1 time på data hver dag er nok. (Det er stort sett internett det går på)
(De er hos oss annenhver helg)
De har 1 time per dag hos mora også.
 
Denne ene timen har det med å dryge ut i det uendelige.
Så nå har vi endelig husket at det går an å skru av trådløsruteren etterpå[:D]
 
Derfor lurer jeg på hvor lenge deres barn får sitte med data.
 
Når det gjelder tv har vi ikke satt noe direkte tid på det enda, men vi pleier å si fra om at nå har dere sittet her lenge nok. Så går de opp en tur da, men når de kommer ned så er det rett foran tv'en igjen.  Ser ut til at vi behøver litt tydligere regler gitt, merkes at det er pubertet på vei[:)]
 
venninnen min sin datter på 13 år,har 1.5 timer datatid for dagen[:)]
tror ikke hun har noe begrensning på tv,men hun er en valdig aktiv jente så hun er mye ute på trening og med venner..
 
Sønnen min får se ein time tv om kvelden. Ser barnetv og så små einsteins på playhouse ittepå.
I helgene ser han litt mer, då ser han når han står opp om morningen og.
 
Synes 1 time pc`tid var lite jeg da. Merker jo selv at når enn vimser på nett så er 1 time veldig kort tid.
 
Mulig det er forskjell på by og bygd, men her vi bor (på bygda) så bor vi i jentenes gamle nabolag, de har masser av kompiser og venninner rundt her, og ettersom vi ser de bare annenhver helg så syns vi det er litt trist om de skal sitte med nesa i pc'en hele dagen egentlig. Det går jo 14 dager til neste gang de kommer.
 
Og hun på 11 (som faktisk er den verste til å sitte på nettet) trenger vel strengt tatt ikke mer enn en time[:)]
 
Hadde det vært skolearbeid osv så blir det noe annet så klart[:)]
 
nå har ikke jeg noe barn i den alderen, men 1 - 1,5 time er nok når de er hos pappan sin bare annenhver helg! da burde de bruke litt kvalitetstid på hverandre syns nå jeg da [:)] Men det er bare min mening da, ingen erfaring [;)]
 
Har ei på 12 og vi har ingen begrensninger. Noen dager sitter hun noen timer, men de fleste dagene har hun venner på besøk eller er hos venner. Hun bruker forøvrig pc mye i skolesammenheng. KOmmer ikke til å lage noen begrensninger ettersom vi ikke ser på tv og pc bruk som noe problem.
 
Dem har egentlig ingen begrensinger på det,da begge to er flinke til og leke både inne og ute + at dem er på trening og kor.
 
Vanskelig alder..........

Er vant til å bli underholdt 24/7 for tiden, vanskelig å finne på "noe". Jeg personlig hadde heller foretrukket at jentene brukte data/tv, enn å sope rundt/henge på kjøpesenter o.l Er de aktive sånn ellers da? Hva med fellesaktiviteter?
 
Så lenge de også driver med andre aktiviteter så hadde jeg latt dem styre det litt selv jeg..Men viss dem bare sitter inne med data/TV hadde jeg nok bedt dem slå av.
I helgene kan dem vel være litt slitne dem å, å har lyst til å slappe av å se litt tv styre rundt på data?
 
datteren til en venninne på 10 har ingen begrensninger, men det varer ifølge mor kun til den dagen pc/tv går utover det sosiale med jenta. det har hun fått beskjed om. ser for meg at det blir noe sånt her også.
 
Har en på 8 og en på 6. de får se litt på tv på morgenen mens de venter på frokost, og litt på ettermiddagen etter lekser og lek. Tv spill er bare i helga[;)]
 
nu e nu gutten min bare 2 år, men han ser drømmehagen hver kveld, men i helgene så blir det jo fort litt mer...
 
Back
Topp