Barn og feber

Det er ofte ikke noe spesiell grunn, annet enn at kroppen jobber med noe som legen sier. Feber i seg selv betyr jo at kroppens immunforsvar fungerer. Men det kan jo også være noe en gang var det Pga lungebetennelse. Så vi drar til legen altså:)
Greit å sjekke opp etterhvert, ja :) kroppen er god til å ordne opp, men av og til må den ha litt hjelp :happy:
 
Om allmenntilstanden er fin hadde jeg latt det surre.. barn tåler feber bedre enn oss voksne:)
Hadde heller tatt en telefon om feberen hadde steget veldig og ungen hadde blitt veldig slapp
 
Pleier å se an allmenntilstanden, og om feberen er høyere eller lavere.

Lenge siden vi sluttet å måle bak... De motsatte seg det såpass tidlig at det ville jeg ikke gjøre mot dem.
Det er etter min mening bedre å få en sånn ca pekepinn på feber ved å måle et annet sted på kroppen enn å ikke få måle i det hele tatt...

Bruker braun øretermometer. Og det var det liten feilmargin på, for jeg kjøpte det når storebror begynte å motsette seg å måle bak, og fikk da kontrollmålt opp mot søstra som vi da enda kunne måle bak. Var 0.2 i feilmargin eller noe, og det ser jeg ikke på som store forskjellen. Men måler alltid 2-3 ganger i øret og tar et gjennomsnitt siden jeg ikke får til å holde termometeret absolutt likt hver gang. Og da kan jeg også se om det er ganske lik måling også
 
Vi møler alltid begge ørene og en gang til om det er store avvik mellom dem, og når jeg har fått konsistent måling har kontroll mot rektal målng (yngste foretrekker rektalt, og jeg brukte begge på de andre to en par ganger for å sjekke) minimal forskjell, så derfor bruker vi det i øret. Men det er ikke like godt på de minste brna med de trangeste ørene, så det er like greit at treåringen foretrekekr rektalt.
 
Pleier å se an allmenntilstanden, og om feberen er høyere eller lavere.

Lenge siden vi sluttet å måle bak... De motsatte seg det såpass tidlig at det ville jeg ikke gjøre mot dem.
Det er etter min mening bedre å få en sånn ca pekepinn på feber ved å måle et annet sted på kroppen enn å ikke få måle i det hele tatt...

Bruker braun øretermometer. Og det var det liten feilmargin på, for jeg kjøpte det når storebror begynte å motsette seg å måle bak, og fikk da kontrollmålt opp mot søstra som vi da enda kunne måle bak. Var 0.2 i feilmargin eller noe, og det ser jeg ikke på som store forskjellen. Men måler alltid 2-3 ganger i øret og tar et gjennomsnitt siden jeg ikke får til å holde termometeret absolutt likt hver gang. Og da kan jeg også se om det er ganske lik måling også
Nei, jeg slutter også med det når det ikke er greit for henne lengre :)
Høres ut som øretermometer er veien å gå evnt, da kan jeg kontrollmåle rektalt for å se om det noenlunde stemmer :) når begynte du med øretermometer? Jeg ser at det blir nevnt at mindre barn har trange øreganger, og da blir jeg litt usikker på 3åringen sine:p
 
Vi møler alltid begge ørene og en gang til om det er store avvik mellom dem, og når jeg har fått konsistent måling har kontroll mot rektal målng (yngste foretrekker rektalt, og jeg brukte begge på de andre to en par ganger for å sjekke) minimal forskjell, så derfor bruker vi det i øret. Men det er ikke like godt på de minste brna med de trangeste ørene, så det er like greit at treåringen foretrekekr rektalt.
Jeg måler rektalt så lenge hun syns det er greit, så får vi se veien videre senere :) som nevnt hos en annen her er det greit å hvertfall få å en pekepinne på temp fremfor å ikke få målt i det hele tatt, når den tid kommer :)
 
Det er jo best å måle bak men eg slutta med det når barna stritta i mot og sa nei. Men har dei høg feber under arm, da måler eg bak.
 
Jeg måler rektalt så lenge hun syns det er greit, så får vi se veien videre senere :) som nevnt hos en annen her er det greit å hvertfall få å en pekepinne på temp fremfor å ikke få målt i det hele tatt, når den tid kommer :)

Jepp, pekepinn er bedre enn ingenting, og hos min treåring gir øret pekepinn og rektalt svaret, hun foretrekker rektalt men om jeg er i tvil tar jeg gjerne bare en kjapp i øret for en indikasjon. På de på 8 og 10 (og oss på 39) fungerer øret helt fint.
 
Nei, jeg slutter også med det når det ikke er greit for henne lengre :)
Høres ut som øretermometer er veien å gå evnt, da kan jeg kontrollmåle rektalt for å se om det noenlunde stemmer :) når begynte du med øretermometer? Jeg ser at det blir nevnt at mindre barn har trange øreganger, og da blir jeg litt usikker på 3åringen sine:p
Husker ikke hvor gamle de var, men kan eldste ha vært 3-4 da?? Da var yngste rundt året kanskje. Men da ble jo hun målt rektalt.

I bruksanvisningen til braun står det at på de yngste skal man dra øret litt opp og ut for at øregangen skal åpne seg opp, og så skal man holde termometeret i en vinkel som tilsvarer sånn man holder en mobil.
 
Husker ikke hvor gamle de var, men kan eldste ha vært 3-4 da?? Da var yngste rundt året kanskje. Men da ble jo hun målt rektalt.

I bruksanvisningen til braun står det at på de yngste skal man dra øret litt opp og ut for at øregangen skal åpne seg opp, og så skal man holde termometeret i en vinkel som tilsvarer sånn man holder en mobil.
Okey :) frøkna blir jo 3 snart, minste ble 1 i desember. Så får vi se hvor lenge jeg måler bak:)
 
Pleier å se an allmenntilstanden, og om feberen er høyere eller lavere.

Lenge siden vi sluttet å måle bak... De motsatte seg det såpass tidlig at det ville jeg ikke gjøre mot dem.
Det er etter min mening bedre å få en sånn ca pekepinn på feber ved å måle et annet sted på kroppen enn å ikke få måle i det hele tatt...

Bruker braun øretermometer. Og det var det liten feilmargin på, for jeg kjøpte det når storebror begynte å motsette seg å måle bak, og fikk da kontrollmålt opp mot søstra som vi da enda kunne måle bak. Var 0.2 i feilmargin eller noe, og det ser jeg ikke på som store forskjellen. Men måler alltid 2-3 ganger i øret og tar et gjennomsnitt siden jeg ikke får til å holde termometeret absolutt likt hver gang. Og da kan jeg også se om det er ganske lik måling også
Enig med deg
 
Se ann imorgen også og evnt ringe legen på torsdag da? (tredje dag imorgen)
Hvor lenge måler du ungene bak? :)
Jeg så bare på en fb-gruppe at noen anbefalte et termometer (husker ikke om det var panne eller øre) og da skilte de 0,2grader fra rektalt :) så tenkte et alternativ som var greit for mannen også HVIS jeg ikke er hjemme :)

Tror det er microlife pannetermometer som har kommet ut best i test med mest stabile målinger og nærmest måling sammenlignet når det er målt bak.

Jenta vår er så lita enda at vi kun måler bak (5mnd) men vi kommer til å kjøpe pannetermometer etterhvert i tillegg.

Kommer nok fremdeles til å måle henne bak lenge og samtidig som vi måler med pannetermometer, men pannetermometer er greit å ha i tillegg for å gjøre det lettere for å feks måle flere ganger igjennom dagen og natta for å følge med om temperatur er stigende el synkende etc:)
 
Tror det er microlife pannetermometer som har kommet ut best i test med mest stabile målinger og nærmest måling sammenlignet når det er målt bak.

Jenta vår er så lita enda at vi kun måler bak (5mnd) men vi kommer til å kjøpe pannetermometer etterhvert i tillegg.

Kommer nok fremdeles til å måle henne bak lenge og samtidig som vi måler med pannetermometer, men pannetermometer er greit å ha i tillegg for å gjøre det lettere for å feks måle flere ganger igjennom dagen og natta for å følge med om temperatur er stigende el synkende etc:)
Ja, føler jo ikke for å måle så mange ganger om dagen når hun viser at det er litt ubehagelig. Så blir som regel en måling om dagen for å sjekke :) idag målte jeg til morgenen da jeg skal på kveldsvakt idag, lå på 36,8. Så forhåpentligvis er det nok feber for denne gang :happy:
 
Vil ikke anbefale pannetermometer de er upålitelige. Her tørr de verken bruke det eller øretermometer på sykehuset på barneavd.

Når det gjelder feber så kontakter jeg ikke lege så lenge allmentilstanden er grei.
 
Vil ikke anbefale pannetermometer de er upålitelige. Her tørr de verken bruke det eller øretermometer på sykehuset på barneavd.

Når det gjelder feber så kontakter jeg ikke lege så lenge allmentilstanden er grei.
Jeg ser også at det er fint å bruke termometer rektalt så lenge det er mulig, men hva med når ungen ikke godtar det lengre? Hva kommer du til å bruke da? :)
Hun hadde forøvrig ikke feber idag tidlig, så håper det holder seg slik :D
 
Jeg ser også at det er fint å bruke termometer rektalt så lenge det er mulig, men hva med når ungen ikke godtar det lengre? Hva kommer du til å bruke da? :)
Hun hadde forøvrig ikke feber idag tidlig, så håper det holder seg slik :D

Da hadde jeg kun brukt hånda på panna.
 
Da hadde jeg kun brukt hånda på panna.
Okey :) da hadde frøkna lurt meg litt idag. For hun var rimelig varm i ansikt, men temp sa 36,8. Og jeg selv hadde 38,8 en gang der jeg ikke var varm i ansiktet, kjente det kun på verk i kroppen at jeg hadde feber :) dermed må jeg innrømme at pga mine erfaringer så stoler jeg ikke veeeldig på den :p
 
Da hadde jeg kun brukt hånda på panna.

Eeeeh, mener du virkelig handa på panna er bedre enn et pannetermometer? Beklager men det synes jeg bare hørtes helt tullete ut!

Søsteren min har pannetermometer (hun har prøvd øretermometer etc også forøvrig, men med pannetermometer slipper hun å vekke ungen på natta for å måle temp) og den måler ganske nært rektal temp så det må da ærlig talt være bedre enn en hånd på panna. Men noe avvik er det ja, så man må legge på ca 0,2 på det som måles med både pannetermometer og øretermometer. Og i tillegg så burde man med både øretermometer og pannetermometer helst måle 3 ganger for nøyaktighet.

Men ja selvfølgelig om viser pannetermometer også høy temp så måler man jo rektalt i tillegg for å få nøyaktig svar.
 
Vi målte rektalt frem til eldste var 5 år. Bruker Microlife pannetermometer nå, og har kontrollmålt rektalt et par ganger for å dobbeltsjekke. Er fornøyd med pannetermometer så langt, men kommer ikke til å bruke det på babyen. Fordelen med pannetermometer er så absolutt på natten når man ikke vil vekke for å sjekke.
Jeg er operasionssykepleier, og stoler veldig lite på øretermometer, spesielt hos barn på grunn av anatomien i øregangen. Frekvensen av feilmeldinger er veldig høy,
Da er panna, under armen eller tunga bedre hvis man ikke vil måle rektalt.
 
Back
Topp