Barn 2 1/2 år redd for høye lyder

Babydrøm94

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Vi har en på 2 1/2 år som er redd for høye lyder. Han har reagert på høye lyder siden 1 år, så ikke noe nytt. Men det blir ikke bedre, så vet ikke helt hva vi skal gjøre. Kan være alt fra blender, barbermaskin, støvsuger til barn som gråter/lager høy lyd. Er dette noe vi burde ta opp med legen?

For eksempel var vi på en besøksgård og kuene lagde høy lyd. Han ble så redd at vi måtte bære han og til slutt dra hjem. Han ble så redd at vi ikke kunne gå nærme noen andre dyr. Da bare hylte han og sa nei nei nei.

Hvis jeg skal lage smoothie løper han i et annet rom med pappaen og lukker døra. Gjorde den feilen å nevne stavmikseren når jeg var alene med barna. Måtte roe han ned en time og forklare at jeg ikke skulle bruke den. Tok nesten to timer før han forsto og ville bli med inn på kjøkkenet igjen
 
Tror ikke dette er unormalt da begge mine også reagerer på høye lyder. Har bare tenkt at det er normalt. De kan finne på å skru på en støvsuger også få helt panikk når lyden kommer. Likevel gjør de det igjen og igjen. Stavmikseren er dritskummel.
 
Vi har en på 2 1/2 år som er redd for høye lyder. Han har reagert på høye lyder siden 1 år, så ikke noe nytt. Men det blir ikke bedre, så vet ikke helt hva vi skal gjøre. Kan være alt fra blender, barbermaskin, støvsuger til barn som gråter/lager høy lyd. Er dette noe vi burde ta opp med legen?

For eksempel var vi på en besøksgård og kuene lagde høy lyd. Han ble så redd at vi måtte bære han og til slutt dra hjem. Han ble så redd at vi ikke kunne gå nærme noen andre dyr. Da bare hylte han og sa nei nei nei.

Hvis jeg skal lage smoothie løper han i et annet rom med pappaen og lukker døra. Gjorde den feilen å nevne stavmikseren når jeg var alene med barna. Måtte roe han ned en time og forklare at jeg ikke skulle bruke den. Tok nesten to timer før han forsto og ville bli med inn på kjøkkenet igjen
Dette er veldig normalt tror jeg. De har ikke helt oversikt over hva lydene betyr og gjør, og da reagerer kroppen på de instinktivt. Anbefaler å gjøre barnet klar over hva som lager høy lyd og at den skal starte, i de tilfellene det er mulig. Forsøk å ufarliggjøre det, og vise at det er trygt, samtidig som dere gjør det klart at det er helt greit å gå vekk eller holde seg for ørene før lyden kommer. Ikke bare fjern barnet fra situasjonen umiddelbart, da gir dere en bekreftelse på at dette er farlig og at man må vekk. Forbered(som nevnt), og når ikke mulig, oppfør dere rolig(kroppsspråk), evt. rolig stemme inn i barnets øre om at det er greit, og bær barnet rolig vekk for å få ro(brå fjerning gir evakueringsfølelse, og øker stresset)

Kan legge tild at jeg er voksen og tåler heller ikke høye lyder, og har 1 av 3 barn med samme utfordring i oppveksten. Han ble hysterisk, men er voksen nå og tåler endelig lyd, i motsetning til mammaen sin. Se på det som andre fobier. Noen er redd for høyder, noen er redd for vann. Man må bare jobbe med det og forhåpentligvis går det over. Det gjør ikke alltid det, men det viktigste et å støtte barnet i situasjonene, og vise at dere er trygge på at det ikke er farlig.

Kan legge til at jeg får fysiske reaksjoner på høy lyd, men jeg forstår dem jo som voksen. Et barn som reagerer på denne måten på lyd, vil sannsynligvis få en forsterket reaksjon. Husker ikke veldig mye fra oppveksten, men vet at jeg kunne skrike og sjelve i lange tider over høy lyd. Som voksen får jeg kraftig hjertebank og skjelvinger som varer i flere minutter. Klarer ikke stoppe disse fysiske reaksjonene selv om jeg vet hva som lager lyden og hvorfor. Vil tippe jeg kjente på dette som barn også.
 
Last edited:
Jeg var sånn som barn, sluttet å gråte av å skylle ned i do på ferge/fly da jeg var 7/8 kanskje. Det var det som hang igjen lengst. Er høysensitiv. Går greit nå, men unngår høye lyder siden jeg kan bli sliten
 
Tror det er ganske vanlig i en kortere eller lenger periode. Min har også vært var for lyder, og det var vel rundt 2 år at hun plutselig ble veldig redd for forskjellige ting. «Hva er den lyden» er nok den setningen hun har sagt mest i livet :p Hun nærmer seg tre nå, og det har avtatt litt, men spør hva det er hver eneste gang det kommet et fly eller helikopter. Lyden av tauverk som slår mot flaggstangen i vinden er også veldig skumle og grunn nok til å gå hjem fra lekeplassen…:whacky011
 
Min eldste gutt var sånn som liten. Vi kunne ikke klappe i hendene, begynte å hylgrine når en sau bæet på han. Nå er han 8 år. Han reagerer enda på høye lyder. Liker ikke så godt show og forestillinger med høy lyd, men ellers ingen problemer med høye lyder, så det har gått seg til her. Men han begynte ikke å klippe håret med barbermaskin før han var 5 år, synes lyden var så skummel. Regner med det går seg til for dere også. :)
 
Back
Topp