Balanse mellom å ta hensyn til barnet, meg og jobben...

Bkno4446172

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg er nå gravid i uke 24 (+4) i mitt første svangerskap. Jeg er også i vikariat i min første jobb, jobbet her siden juli 2013. Jobben min er en kontorjobb, som tilsier lite fysisk tyngde. Likevel er det en jobb med høyt tempo og psykisk tyngde. Er også stort ansvar i jobben, som tilsier at man må være tilstede menneskelig og faglig.

Jeg har fra ca uke 12 vært svært trett. Det har vært en påkjenning å være på jobb, samtidig som jeg har en mann som er i en psykisk tung periode + at vi muligens må omplassere hunden vår grunnet både min og mannen min sin psykiske helse. Jeg er svært trett fortsatt, og jeg jobber på 70% med svangerskapspenger 30%. Likevel om jeg jobber korte dager er jeg helt utmattet og psykisk sliten. Jeg og mannen min hadde også, hvis man kan kalle det det, en psykisk breakdown i helga da hunden vår har startet å vise mer aggressive tendenser og vi i tillegg er slitne psykisk. Hunden vår må vi nok vurdere omplassering på. Er fryktelig glad i hunden min, men når han sier ifra så tydelig må vi først og fremst tenke på hans og det kommende barnets beste.

Siden jeg ikke har fast jobb har jeg ikke sagt noe til sjefen enda om det psykiske, og jeg har også utfordringer med å si helt ærlig hvordan jeg har det. Ønsker å være sterk, stille opp å gjøre min del av kaka for de andre ansatte og ønsker selvfølgelig å ha en sjanse til å få jobb her etter permisjon.

Mitt dilemma nå er hva jeg skal gjøre. Er utrolig utmattet og sliten, og gråter for ingenting. (Nå skal det sies at jeg er følsom fra før av, men hormonene hjelper ikke på) Hva ville dere gjort? Sykemelding? Redusere stillingen mer? Holde ut for å ikke være hjemme å tenke? Jeg er utrolig usikker...

Håper på snarlige svar, og hvis noen blir provoserte er det fint om dere gir mer konstruktive og tydelige tilbakemeldinger enn "frekke". Takk
 
Jeg ville tatt dette opp med legen og hørt hans/hennes mening. For meg høres det ut som at du trenger mer sykemelding, ikke nødvendigvis 100%, men nok slik at du fungerer når du kommer hjem. Da må man bare prøve seg frem.

At du blir sykemeldt i svangerskapet tror ikke jeg vil bli et hinder for å få fortsette der etter endt permisjon. Da er du jo ikke gravid lenger og dermed bli mer stabil sånn sett.

Siden du også får svangerskapspenger, så er det kanskje ikke mulig for jobben å tilrettelegge?

Jeg tror jeg ville ha vært åpen om stresset på jobb til sjefen. Jeg skjønner deg godt, jeg er også en som ikke vil klage og vil heller være sterk og bite tennene sammen. Et svangerskap er absolutt ikke den beste tiden å skulle gjøre det på. Sliter du såpass i graviditeten, så vil du ikke ha noen krefter til babyen når den kommer. Og den krever! Jeg kan tenke meg at det da vil bli lettere å falle inn i en depresjon.

Når det gjelder hunden så kan dere prøve å få en ekspert til å se på den og gi dere noen tips og triks. Om ikke det fungerer, så er det nok det beste for hunden å bli omplassert.

Er selv fullt sykemeldt og har hatt en eller annen grad av det siden slutten av august. (Startet i uke 10 og er i uke 17 nå) Jeg strevde på jobb i tre uker før jeg gikk og sa ifra til lege. Jeg fant ut at det er kun jeg som får lide. (Jobber i barnehage)

Jeg håper det ordner seg for deg. :)
 
Last edited:
Takk cosacita for ærlig og fin tilbakemelding. Godt å få svar Jeg skal til jordmor til uka, så tenker å nevne det for henne slik at jeg etter det kan ringe legen. Greit å høre hennes mening på det. Skal prøve å være ærlig, og ikke pynte på sannheten...

Håper alt blir bedre etterhvert, skal prøve å sette grenser for meg selv.

Har allerede hatt ekspert inne ang hund + gått på kurs men orker ikke å følge opp godt nok for hunden. Mye jobb. Så oppdretter har sagt seg villig til å ta han tilbake. Så tror nok det blir løsningen.

Takk igjen
 
En god ide å ta det opp med jordmor. :) Hun har gjerne mer faglig tyngde om akkurat svangerskap. ;)

Så synd at du må gi vekk hunden. :/ Likevel er det nok best for alle parter.

En lei situasjon å være i, så jeg håper det blir bedre for deg! :)
 
Last edited:
En god ide å ta det opp med jordmor. :) Hun har gjerne mer faglig tyngde om akkurat svangerskap. ;)

Så synd at du må gi vekk hunden. :/ Likevel er det nok best for alle parter.

En lei situasjon å være i, så jeg håper det blir bedre for deg! :)

Signerer denne :)
 
Back
Topp