Babyklær og utstyr.

ønskebarnet 81

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Hvor mye klær kjøpte dere i hver str til barnet deres det første året.Er så usikker på hvor mye jeg skal kjøpe av klær og utstyr til den lille :rolleyes:
 
Last edited:
I str 50-74 hadde vi ikke så veldig mye, kanskje 6-7 pysjer og 10 bodyer og bukser (pluss noen få kjoler, heldresser o.l. da). Nok til ca en uke mellom hver vask. De vokser så fort ut av det likevel. Varierte litt etter sesong da, om sommeren (da brukte hun vel 68) hadde vi mye klær for da var det både kortermet og langermet feks.

Fra str 80, altså ca fra hun begynte å krabbe, har mengden plagg økt drastisk. Klærne brukes jo mye lengre da, altså opplevde vi at de faktisk ble utslitt (særlig hull på knær pga krabbing) og hun spiste mer selv, ute og lekte og skitnet seg til så vi brukte gjerne flere skift på en dag om vi skulle noe som krever at vi ser litt ordentlige ut. Nå er hun 16 mnd da.

Jeg vil anbefale å ha ca 8-10 bodyer og bukser som "basisgarderobe", og 6-7 pysjer. Vi opplevde noen svært få ganger å ikke ha rene klær i riktig str, men da brukte vi bare fra neste størrelse og brettet opp. Får du en baby som gulper enormt mye så går det jo an å handle mer :)
 
Takk for svar :)Kommer nok til og handle litt mer i de str jeg har,har bare handlet noen bodyer og bukser i str 50-56.:D Så er jo ikke så mye enda.Men skal prøve det du anbefalte og så ser jeg det an :)
 
Altfor lite i stor 50 og 56

I strc62 hadde vi noK 15-20 bodyer
10 -15 bukser
8-10 kortermede rompere
5 pysjer
 
Et lite tips for å spare litt klesvask er smekker:p bedre å vaske 3-4 smekker med gulp enn 3-4 pysjer:p
 
Kjøpte brukt jeg. Er veldig dyrt å kjøpe alt nytt kun for 1 mnd- 2 så ville jeg tatt å kjøpt et par plagg utenom som du selv valgte :) trenger lite i 50 og holder med 5-6 bodyer i 56 og så litt flere i 62- flere i 68
 
Hvor mye klær kjøpte dere i hver str til barnet deres det første året.Er så usikker på hvor mye jeg skal kjøpe av klær og utstyr til den lille :rolleyes:
Vi hadde faktisk litt for lite klær i de minste str.
Du får veldig mye ved fødsel i litt større str. Kan jo være greit å ikke kjøpe inn for mye før du ser hva du får :)
 
Jeg var så heldig å få låne klær i 50/56, men min pjokk var så stor at vi gikk rett til 56 med engang xsmile9 resten opp til størrelse 68 fikk jeg, var ikke så mye, men noen skift, for han vokser fort å rekker nesten ikke å bruke alt engang xsmile9 begynte å kjøpe egne klær når han begynte med 74 størrelsen. Vanskelig å vite hvor mye man skal kjøpe på forhånd egentlig, det avhenger jo litt av om det blir en gulpe baby å må skiftes ofte på å xsmile5
 
Kjøpte mye brukt. Forutenom uteklær. Det kjøpte jeg nytt da jeg ville ha noe nytt.
Frem til nå har vi stort sett kun kjøpt nye uteklær og sko. Resten er brukte klær vi enten har kjøpt billig eller fått.
Så han har fått veldig masse klær. Men har delt opp klærne og gitt videre til søskenbarnet hans som er noen mnd yngre enn han.
 
Jeg anbefaler å ha en del i str. 50 og 56 ihvertfall. Alle sa til meg at det var ikke vits å kjøpe noe særlig i 50 og 56 for ungen vokser så fort ut av det osv. Men det viste seg jo at snuppa mi var veldig liten på overtid når hun ble født og kunne bruke prematurklær, og vi måtte ut dagen etter vi kom hjem fra sykehuset å handle klær i str. 50 til henne. Hun kunne bruke str. 50 i 3 mnd før hun begynte å bruke 56. Så klart er dette veldig forskjellig fra baby til baby :) Så mitt tips er å ihvertfall handle inn litt i str. 50 og 56 for man vet aldri :)
 
Jeg ble anbefalt å kjøpe en god del bodyer og strømpebukser i str 50 og 56. I begynnelsen er man ikke så mye ute. Kan ha noen sett med bukser og gensere også, men jeg fant ut at det vi brukte mest var bare strømpebukser og body. Hadde en baby som hatet klær, og nå er han 6 år og springer fortsatt rundt i stillongs og t-skjorte ;)
En god dress for å ha på i vogna er greit å ha.
Og fikk også anbefalt å kjøpe masse gulpekluter i flanell. De er gode og myke mot babyhud, samt at de kan være gode kosekluter uten at man trenger å være redd for at de skal forsvinne. :)
 
Vi kjøpte litt eget tøy i alle str fra 56 tom 62. Eneste str vi ikke kjøpte var str 50 som vi trengte etter at han ble født. Heldigvis fikk vi det. Han var litt mindre enn antatt. Så jeg vil bare anbefale og kjøpe litt i str 50 for sikkerhets skyld.
 
Vi hadde rett og slett for mye av størrelse 50/56 så er mye som bare ble brukt 2-3 ganger.. Men hos meg så handlet svigermor HELE TIDEN. Måtte jo til slutt be henne stoppe. :p
Men du burde tenke litt på gulping den første tiden også, noen gulper mer enn andre, og da må du regne med ett par skift i løpet av dagen. :)
Bukser og sokker kjøpte ikke jeg så mye av, bare bodyer, pysjer og smekker :)
 
Hvis babyen gulper mye, er det veldig greit å ha nok bodyer. Det er ikke alltid gulpet når buksen. Det hjelper gjerne med smekke for å beskytte bodyene, men ofte renner det ned langs halsen og under smekken. Den første morsmelken er veldig fet, og setter gjerne stygge flekker på bodyene, så det kan være lurt å spraye på ekstra flekkfjerning før du hiver dem i maskinen. Kanskje det også kan være et triks med fargede bodyer, framfor helt hvite?
 
Er nok å handle inn i str 50 og 56 til å begynne med, mi var så lita at vi måtte ut å kjøpe str 44 til de første ukene, å så brukte hun 50 en månedstid og 56 til hun var 3måneder. Og vi fikk veldig mye klær i str 62-68 som vi arvet og fikk i gaver :) Men sjekk ut kjøpe/selge/bytte sidene for barneklær på fb, der finner du mye fint til en billig penge! Mange selger merkeklær/kvalitetsklær som knapt er blitt brukt til under halvpris ;)
 
Back
Topp