Baby glipper taket/slipper inn luft

Isrose

Flørter med forumet
Hei

Jeg har ei nydelig jente på 19 dager som suger godt og riktig (i følge de på barselavdelinga). Men i de siste 5-6 dagene har hun begynt å "glippe"/slippe inn luft. Hører at hun mister taket og at hun svelger mye luft. Det er også ekstra vondt når hun "glipper" taket, dvs når hun da hekter seg innpå ingen. Har prøvd både tvillingstilling og vugge uten nytte. Følger også med på at underleppa er riktig osv. Det er særlig det ene brystet det skjer, og helst i starten av amminga i det melka kommer. Kan nevne at jeg også har vært veeeeldig sår og fikk påvist bakterier i melkeprøven. Går på antibiotikakur nr 2 nå. Slik var det forrige gang jeg hadde baby også, men da ble jeg feilbehandlet (legen mente det var sopp men så var det bakterier), i hele 3 mnd'er. Jeg har ikke åpne sår lenger men er fortsatt rød og øm på knoppene, og da er det ekstra vondt når lillejenta "mister taket".. Hun får jo luft i magen også... Hadde ikke problem med at babyen slapp inn luft forrige gang jeg hadde baby, så kan ikke skjønne at det er brystene mine det er noe feil med...(?). Og det er som sagt noe hun har startet med de siste dagene. Hva mener du kan være årsaken?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei!
Dette høres veldig ut som kraftig utdrivning. Babyen din får munnen så full av melk når melken kommer at hun ikke klarer å beholde taket på brystet og da må hun slippe. Jeg har fulgt opp flere som har begynt akkurat slik ved 2 ukers alder. Når de får problemer med å beholde taket på brystet så blir det vanskelig for dem å koordinere det å puste, svelge og suge og da svelges det mer luft som igjen fører til luft i magen og ofte uro på brystet. Jeg vil anbefale at du prøver ut metoden som kalles full tømming og intervallamming, det pleier å gi ganske umiddelbar effekt på akkurat denne problemstillingen.

Les om det her: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Les gjennom den og spør her eller ta kontakt med en ammehjelper hvis du har spørsmål i forhold til metoden :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Tusen takk for raskt svar:) skal lese artikkelen i morgen tili og prøve ut dette.

Hilsen isrose

PS: fint navn du har, samme som min eldste datter


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Tror du dette kan gå seg til av seg selv? Synes det er rart at det er det ene brystet dette skjer mest på. I tillegg så skjer det også på slutten av amminga (men mest i starten). Jeg ammer som regel på det andre brystet først, da jeg lekker på "problem-brystet", og derfor tenker at "overskuddet" da skal være uttømt. Men metoden du viser til kan jo testes ut (bare det ikke fører til for lite melk..?)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei!
Metoden fører ikke til for lite melk, du kan prøve i ett døgn og se om det blir endring med det. De aller fleste har mer melk i det ene brystet i forhold til det andre og da vil det være kraftigere utdrivning i det brystet som produserer mest..
Prøv det ut og se hva som skjer :)
 
Hei!
Metoden fører ikke til for lite melk, du kan prøve i ett døgn og se om det blir endring med det. De aller fleste har mer melk i det ene brystet i forhold til det andre og da vil det være kraftigere utdrivning i det brystet som produserer mest..
Prøv det ut og se hva som skjer :)
Takk for svar :) Hører også en lyd for hvert tak hun tar, vet ikke om det er et tegn på at det kommer mye melk på en gang. Det er ikke "klikke-lyd" som noen snakker om, heller en "sutte-lyd", dvs høres ut som at vakuum'et oppheves (vanskelig å forklare). Håper på en rolig morgen over påske slik at jeg kan prøve metoden du foreslår (er ikke bare enkelt med en toåring i hus å drive å pumpe, men deg må gå).


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei igjen!

Håper det har gått seg til? Denne suttelyden er når vakumet glipper, det er en velkjent lyd ved overproduksjon men og ved kort tungebånd. Har barnet blitt undersøkt med tanke på kort tungebånd?

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Hei igjen
Denne lyden er der fortsatt ja, og det som er rart er at den ofte er borte på natta/morgenen når puppene er heeeelt fulle og melka renner i strie strømmer..! Har nok ikke stramt tungebånd ettersom jeg ikke sliter med såre vorter lenger, dessuten klarer hun å stikke tunga ut av munnen og godt opp i ganen (leste om typiske trekk på kort tungebånd på nettet.). Men kanskje jeg må spørre helsesøster likevel?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei igjen :)

Har du anderledes ammestilling på morgenen når lyden ikke er der? Blir barnet liggende på en annen måte når brystene er fulle enn når det er mindre melk i dem?
 
Hei:) jeg sitter som regel i samme stilling når jeg ammer, dvs ammer ofte liggende på pupp nr to om natta/tidlig morgen. Men har vent oss til lyden nå. Ettersom hun ikke er urolig pga luft i magen (prøver å øvre flink til å rape), og sover godt om natta, så tenker jeg at dette ikke er noe stort problem :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp