Bølle

FirstTimer☺️

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sommerfuglene
Hei på dere, trenger litt råd...hva gjør en når en finner ut at lille er en liten bølle rundt matbordet i bhg?[emoji53] Hun er straks 15mnd og har visst en tendens til å være veldig bøllete mot andre hun sitter ved. Så, fikk beskjed i dag at hun sitter ved siden av voksen og ikke barn for at det skal være fred... Får vondt inni med for jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for at hun skal bli snillere[emoji53]
 
Min umiddelbare tanke er at du nok skal senke skuldrene og ikke være så bekymret for denne bøllingen. Når de er SÅ små er det jo grenser for hva man kan forvente av å "oppføre seg" tenker jeg, og selv om det er litt slitsomt når det står på så tror jeg dette går seg til.

Jeg tenker at det du kan gjøre er å ikke gi masse oppmerksomhet til den adferden du ikke liker, men kanskje bare si at "nei ikke gjør sånn eller sånn". Eventuelt ta fra henne det hun bøller med / fjerne henne fra situasjoner? Det kommer jo litt an på hva slags bølling det er. Hadde min feks kastet vann på noen, hadde jeg ikke latt henne holde koppen men holdt for henne når hun drakk. Eller hvis hun kaster mat eller noe annet på noen; plassere henne sånn at hun ikke treffer noen og samtidig ikke gi tilbake det hun kaster.

Vår har en tendens til å kaste tallerken og skje veggemellom når hun begynner å bli mett. Gjør hun det, får hun det ikke tilbake. Da blir hun rasende - men forhåpentlig lærer hun da etterhvert at det _ikke_ er innafor å pælme ting avgårde.
 
Vi har også en bølle på 15 mnd. Hun kaster mat og fat med en gang hun er lei av å sitte. Vi er raske med å fjerne maten Og signalisere at da er hun ferdig med maten. I barnehagen spiser hun fint. Men her hjemme eller i besøk er det et mareritt. Men som nevnt oppe, de er små enda. Vi sier nei og viser at vi ikke liker oppførselen. Men ellers må vi nok bare vente med strengere disiplin.
 
Back
Topp