Bæresjal og/eller bæresele?

Linus84

Flørter med forumet
Hei!
Hvilke erfaringer har dere med bæresjal eller bæresele for nyfødte? Pga smerter i armene trenger jeg litt ekstra bærehjelp, og foreløpig har jeg sett på close caboo bæresjal. Men ser samtidig at det selges en drøss av de på finn som er lite brukt- og det er vel et dårlig tegn? At verken foreldre eller barn liker den?
Men syns samtidig den virker tryggere enn et sjal fordi jeg er så redd for å gjøre noe feil med et sjal, med cabooen blir man i større grad fortalt hvordan en skal gjøre det.
Hva er deres tanker og erfaringer?
Må jeg bare innse at her kommer det til å være en del bomkjøp før jeg finner de tingene som funker for meg og far og ungen?
 
Jeg har både bæresjal og babybjörn bæreselle, nå er jo lille 6 mnd da. Men det tar på ryggen med bæreselle, kanskje ikke så mye i starten når lille ikke veier så mye nen vil gjøre det etterhvert. Har prøvd bæresjalet en gang å var igrunn veldig redd for at lille sku ramle ut av det.. så jeg firestrekke bæreselle fordeom jeg får vond rygg av den
 
Jeg har både bæresjal og babybjörn bæreselle, nå er jo lille 6 mnd da. Men det tar på ryggen med bæreselle, kanskje ikke så mye i starten når lille ikke veier så mye nen vil gjøre det etterhvert. Har prøvd bæresjalet en gang å var igrunn veldig redd for at lille sku ramle ut av det.. så jeg firestrekke bæreselle fordeom jeg får vond rygg av den
Naboen har en caboo, som de bruker hele tida, så det er nok en del som er fornøyd med den [emoji6]
Sjal er forøvrig ikke så vanskelig eller skummelt, baby sitter trygt og du merker lett når det er festet riktig, men hver sin lyst [emoji4]

Hva gjelder bæresele er det veldig mange som sier at babybjørn (og Stokke sine) er dårlige og lite ergonomiske for både barn og bærer, spesielt når baby blir tyngre, gjetter på at det er derfor du får vondt i ryggen.

Det er mange andre gode og enkle bæreseler, mest kjente er nok Ergobaby som selges på barnas hus.
(norsk bæregruppe på face vil ikke engang ha med Stokke og babybjørn i sin oversikt over seler fordi de er for dårlige, men mange andre forslag der da [emoji6]).
 
Har den nyeste bæreselen fra Ergobaby. Grei å få på seg, babyen sitter godt. Anbefaler å prøve i butikken med babyen før du kjøper!
 
Jeg har både et elastisk sjal som jeg må knyte på meg og ergobaby adapt bæresele. Både jeg og,den lille foretrekker adapt. Sitter ergonomisk riktig og er lett å få av og på. Den er også veldig liten og nett (i motsetning til ergobaby 360, hadde den til førstemann). Hvordan Bæreseler og sjal sitter på den enkelte Kan variere noe då prøv deg litt frem i butikken
 
Vi hadde Caboo close og ergobaby bæresele. Elsket cabooen og var stor sorg når lille vokste ut av den. Jeg vil anbefale den på det varmeste til nyfødt! Så lett å ta på og behagelig å bære med. Ergobabyen tok vi i bruk når han var så stor at vi slapp nyfødtinnlegget... det var bare knot... nå har ergobaby kommet med en ny type som heter adapt som man kan bruke fra nyfødt uten innlegg, men har du mulighet ville jeg absolutt gått for en Caboo når lille er helt ny :) den er jo elastisk så selv om det står på at man kan bruke den til barnet er 13 kg (eller noe sånn) vil du fort erfare at når han/hun vokser litt til og nærmer seg 6-7 kg vil det sige veldig og ikke lenger være like behagelig... skulle jeg få en liten til skal cabooen med på sykehuset :)
 
Jeg synes det har vært helt topp med elastisk sjal til nyfødt:) det er veldig enkelt å ta på og kjennes trygt og godt! Du knytter det på først og putter babyen i etterpå.
Har hatt små unger og det er positivt mtp elastisk sjal fordi at da siger det litt mindre pga vekt:p

Så har jeg bare hatt manduca som bæresele og er så fornøyd med den! Har ikke passet mine barn før de har vært noen mnd i hvert fall så veldig greit med sjal før det!
Jeg tar selen på først, putter baby/barn oppi og strammer til to steder etterpå. Veldig god for min rygg og babyen trives også. Den selges rimelig brukt:)

Anbefaler å øve på knytting gjerne med en dukke/bamse på forhånd så du kanskje tør å bruke det allerede på sykehuset:p

Tror ikke nødvendigvis det er et dårlig tegn at ting er lite brukt når de selges. Og det blir nok gjerne noen bomkjøp:/
 
Det at det er flust av de på finn har hovedsaklig med at elastisk bæresjal(noe caboo er) begynner å sige og kan bli ubehagelig for bærer når baby er alt mellom 6-9kilo(smak og behag, noen bruker de lengre), så det er også begrenset hvor lenge du faktisk får brukt de. Men til de minste er det helt supert og heller ikke noe i veien med å kjøpe en brukt, bare husk at er de brukt veldig mye, type brukt av flere barn og i løpet av flere år, kan elastisiteten være strekt og dårlig.

Ellers er jeg selv av typen, ja takk begge deler :p Om du vil ha bæresele til nyfødt vil jeg anbefale en uten nyfødtinnlegg, Ergobaby adapt, Tula free-to-grow, SoulSling Anoona, Emeibaby osv. Av sjal er det fint å starte med et litt tynnere bomullsjal i en farge du liker, ypperlig med et som er brukt da de ofte er en del mykere en de som er kjøpt nytt.

Skal du ha vevd sjal bør du starte med å finne basen din(altså lengden på sjalet som du trenger til å komfortabelt knyte fwcc(front wrap cross carry)med). Min er base 6 og jeg bruker m-/ i klesstørrelse på overkroppen. Er du smal, så 5. Er du stor, så 7.

Håper det hjelper :)
 
Vi bærer masse. Startet med vanlig elastisk og gikk over til vevd sjal når han nærmet seg 6kg :) Jeg bruker bare sjal og ringslynge, mannen har en egen ergobaby adapt som han er veldig glad i!
Viktig å finne en sele som er komfortabel for dere begge, for meg feks så er adapten for stor. Prøvde soulslings Anoona, og den er fin til min kropp, men jeg blir ikke venn med seler :p

Jeg har 3 sjal, en ringslynge pluss adapten :) Litt avhengig, og syns bæretøy er fantastisk!
 
Vi var fornøyde med close caboo, men ærlig talt brukte vi sjal lite. Og sele også. Jeg klarte ikke å ta på sjal selv ;) Ikke selen heller... (hadde ergobaby original)
 
Hei!
Hvilke erfaringer har dere med bæresjal eller bæresele for nyfødte? Pga smerter i armene trenger jeg litt ekstra bærehjelp, og foreløpig har jeg sett på close caboo bæresjal. Men ser samtidig at det selges en drøss av de på finn som er lite brukt- og det er vel et dårlig tegn? At verken foreldre eller barn liker den?
Men syns samtidig den virker tryggere enn et sjal fordi jeg er så redd for å gjøre noe feil med et sjal, med cabooen blir man i større grad fortalt hvordan en skal gjøre det.
Hva er deres tanker og erfaringer?
Må jeg bare innse at her kommer det til å være en del bomkjøp før jeg finner de tingene som funker for meg og far og ungen?

Jeg har gode erfaringer med close caboo-sjalet. Helt supert det første året.

Tror du finner mye lite brukt på Finn fordi det er ulike ting som passer for ulike barn og fordi "lite" er relativt og lite brukt er et godt salgsargument.

Seler har man lengre. Selv om sjal skal være det helt beste for nyfødte tar det ikke lang tid før de sitter fint i seler. Og seler er enklere å ta av og på. Har en sele vi brukte når det ble for tungt å bære i elastisk sjal.
 
Jeg var veldig fornøyd med close caboo helt i starten, men når hun bikket 6,5 kg var det ikke noe poeng i å bruke elastisk lenger. Da bare seg hun og jeg måtte stramme hele tiden og det ble tungt å bære. Nå bærer jeg i ergobaby adapt, men lyst å prøve meg på vevd sjal eller ringslynge. Må bare finne ut av hvilken jeg bør kjøpe :)
 
Vi har bært siden fødsel. Begynte med elastisk sjal, men det vi kjøpte (moby wrap) var alt for klamt og tjukt for oss. Gikk over på vevd da hun var tre uker gammel og bruker det enda :Heartred Mannen bærer i ergobaby adapt - den kan ikke jeg bruke da jeg ikke får strammet den godt nok. Anbefaler angelpack eller connecta :)
 
Vi bare bærer (det vil si, nå går min endel selv da :p ), ble aldri til at vi likte vogn noen av oss. Brukte Caboo de første to månedene, elsket den! Svigerinna mi låner min nå, niesa mi bor i den :) De selges mye brukt fordi de har kort brukstid, så hvis minien din nærmer seg 6 kg finnes det mange andre muligheter. Vi kjøpte oss angelpack, brukte den til ca halvåret, og så manduca. Den bruker vi mye enda, mini er 16,5 måned nå. Har og et par vevde sjal og en didytai, sistnevnte skulle jeg gjerne kjøpt tidligere, men den fungerer enda.

Det viktigste er at du finner et bæretøy du mester og som passer, med riktig bæretøy vil du ikke plages med vond rygg etc :) Bæreglede er en fin butikk i Oslo, i Oslo har de og bærebibliotek hvor du kan låne bæretøy. Bærebibliotek driver de å lager flere steder, blant annet i Trondheim. Meld deg gjerne inn i norsk bæregruppe på fb, kan godt være noen bor i nærheten av deg og kan hjelpe deg i jungelen!
 
Jeg har brukt caboo og storchenwiege babycarrier bæresele fra naturligbarn masse fra nyfødt. Elsker å bære! Skjønner godt at det ikke er så lett å velge bæretøy med alt som finnes, saumfarte nettet selv først før jeg kjøpte mitt .
 
Last edited:
Har den nyeste Ergobaby og synes den er kjempe god å bruke :happy: Brukte den med andremann da førstemann ikke likte sele men bare vogn og det var omvendt med andremann :smug: Skal bruke den denne gangen også om lillebroren vil det :D Fikk først en BabyBjørn men den fikk jeg så vondt i rygg og skulder etter bare en halvtime på at den solgte jeg. Sjal har jeg ikke prøvd før, så kan ikke uttale meg om:happy:
 
Jøss, så mye god info det er her. Håper mange usikre finner trygghet i å lese denne tråden, og at de kan ta med seg deres erfaringer når de skal ta en avgjørelse selv:)
 
Har god erfaring med både Babybjørn one (må være den typen, originalen er elendig) og et bæresjal-hybrid som heter k’tan som er fantastisk da det ligger som et sjal rundt nakken når det ikke brukes og man trenger ikke knyte noe. Men kan ikke tilpasses andre enn den som bærer da (så samboer må ha eget om han skulle ha brukt det). Ikke brukt på egne barn, men prøvd en del ganger med andre småtroll :)

74F66ECF-216A-4F08-86FC-F7184AE6F860.jpeg F254D65B-FB4C-4B48-9D6E-86123E059A8F.jpeg
 
Back
Topp