Avslag på overgangsstønad.

Mtsl

Første møte med forumet
Hva nå? Er det noen som har noen tips og råd?
Jeg er student på 2 året til en bachelor. Fikk innvilget overgangsstønad i fjor frem til 2019 og trodde alt var ok.
Nei da, de hadde ikke tatt stilling til utdanning og jeg mistet den nå. Selv om NAV lokal hadde funnet utdanningen min som hensiktsmessig og nødvendig.
De som har fattet vedtaket mener at jeg har en utdannelse fra før. Dette er en jobb som kun fins i turnus. Det er ikke mulighet til å jobbe som dette i en dagtidsstilling. Setter jeg meg som arbeidsledig har jeg jo lov til å takke nei til kveld, natt og turnus. Alikevel mener de at jeg ikke kan ta en utdanning. Jeg får ingen dagtidsjobber uten ny utdanning( tar økonomi og administrasjon)

Jeg er 100% alene med barnet, da far bor i utlandet og ikke ønsker samvær.

For meg er utdanningen veldig krevende så jeg vet ikke om jeg klarer å jobbe ved siden av. Har prøvd og det endte i at jeg strøyk i noen fag.

Hva bør jeg gjøre? Jeg er helt psykisk nedbrutt av alt styret med far og NAV det siste året.

Er det noen vits å klage? Og burde jeg kontakte advokat for klagen?
Føler meg helt maktesløs mot systemet.
 
Hva nå? Er det noen som har noen tips og råd?
Jeg er student på 2 året til en bachelor. Fikk innvilget overgangsstønad i fjor frem til 2019 og trodde alt var ok.
Nei da, de hadde ikke tatt stilling til utdanning og jeg mistet den nå. Selv om NAV lokal hadde funnet utdanningen min som hensiktsmessig og nødvendig.
De som har fattet vedtaket mener at jeg har en utdannelse fra før. Dette er en jobb som kun fins i turnus. Det er ikke mulighet til å jobbe som dette i en dagtidsstilling. Setter jeg meg som arbeidsledig har jeg jo lov til å takke nei til kveld, natt og turnus. Alikevel mener de at jeg ikke kan ta en utdanning. Jeg får ingen dagtidsjobber uten ny utdanning( tar økonomi og administrasjon)

Jeg er 100% alene med barnet, da far bor i utlandet og ikke ønsker samvær.

For meg er utdanningen veldig krevende så jeg vet ikke om jeg klarer å jobbe ved siden av. Har prøvd og det endte i at jeg strøyk i noen fag.

Hva bør jeg gjøre? Jeg er helt psykisk nedbrutt av alt styret med far og NAV det siste året.

Er det noen vits å klage? Og burde jeg kontakte advokat for klagen?
Føler meg helt maktesløs mot systemet.

For en trasig situasjon! :( Forstår jeg deg rett at det er NAV sentralt som har "overstyrt" lokal NAV? I så fall ville jeg tatt kontakt med NAV lokalt og fått hjelp til å forfatte en klage, der de backer deg på at dette er en hensiktsmessig utdanning. Jeg vet om tilfeller der lokal NAV har vært uenig med sentral NAV, og har hjulpet til med å pushe en klage gjennom.

Når du spør om du bør kontakte advokat, så kan selvfølgelig det være en mulighet - kanskje studentforeningen der du studerer har tilgang på advokater som er billige/gratis for deg å bruke? Eventuelt så ville jeg som nevnt begynt hos lokale NAV og spurt de til råds. Systemet er ikke alltid så enkelt, og man blir trett og lei av å kjempe mot - men ikke gi opp! Håper og tror det skal ordne seg for deg på et eller annet vis! :)
 
Dytter opp tråden, dersom noen andre har gode råd!
 
Om du har utdanning fra før så anser ikke nav utdanningen din som nødvendig dessverre. Men du kan jo prøve å få en time hos nav lokalt og høre hva dem sier.
 
Back
Topp