Atenolol(betablokkere) å graviditet. Noen som vet?

lillelinda

Andre møte med forumet
Har brukt blodtrykksmedisinen atnolol i ca 3 år pga høyt blodtrykk. 10 jan. i år hadde jeg en ma i uke 7+2 da mente gynokolgen at fosteret kunne ha død allerede for 14 dager siden. Ble gravid igjen etter en mens etter min beregning var jeg gravid i uke 5+4 i går 2 april da jeg fikk mye blødnig som endte med at jeg måtte ha akutt uskrapning så jeg mista igjen.2 dager før var jeg til ul da mente gynokolegen at jeg kun var 4 uker på vei etter måling av fostersekken.Var for tidlig å se noe mer.Var på legevakta på lørdag der legen spurte om ikke fastlegen min viste jeg var gravid.Som jeg sa så viste han det nå å sist gang jeg gikk gravid. Han sa med ei gang det er derfor du mistet sist å d kan du ha gjort nå og pga atnololen.Jeg fikk beskjed om å slutte med di med en gang for under graviditet står der i fellseskatalogen at det kan føre til fosterdød og premaur fødsel å en hel del om graviditet å amming.Noen som har vært oppi samme situasjon eller hørt om d?
Ble litt mye rot her men håper dere forstår.
Vil gi en klem til alle dere som har mistet her å dere som er inne for å hjelpe.
 
så leit å lese at du har mistet to ganger, føler me deg.
jeg ville sjekket med legen min om dette, kanskje det er andre blodtrykk senkende medisiner du kan få som ikke har noen innvirkning på svangerskapet. Ønsker deg lykke til, håper det sitter en spire om ikke lenge[;)]
 
Jeg har ei venninne som bruker de blodtrykksmedisinene, og sliter veldig med blodtrykket. Hun har fått beskjed om at blodtrykket må under kontroll uten medisinering før hun i det hele tatt får tenke på å bli gravid igjen. For du kan ikke ta BT medisiner under svangerskapet, og høyt blodtrykk er jo også farlig under svangerskapet og kan føre til tidlig svangerskapsforgiftning. Jeg hadde seriøst vurdert å skifte fastlege. Dette er informasjon du skulle hatt den dagen du begynte på medisinene, og i alle fall etter den første SAen.
 
Tusen takk for svar til dere alle. Har fått nye blodtykksmedisiner nå som ikke påvirker fosteret. Godt å ha noen her inne som forstår.
 
Nå har vi fått besked at d var en ufullstendig abort, hadde store blødninger der fosteret kom ut, men morkaka satt igjen. Måtte ha akutt utskrapning. Var en vemmelig følelse, der alle snakket over hode på oss, vi fikk ingen info direkte bare d vi hørte at d måtte tas med ei gang. Har ikke lyst til å gi opp med å bli gravid, men vi ble litt skremte av alt oppstyret.Men regner ikke med at d samme vil skje ei gang til om d skal gå galt.  
 
Vet du om venninna di har hatt høyt BT lenge? Er d fastlegen som har sakt at hun ikke må bli gravid? Av alle leger å gynokologer jeg har vært hos med begge aborten har ingen av di sakt at jeg må vente med å bli gravid til d har stabilisert seg. Var helt tilfeldig at d ble oppdaget at denne BT kunne føre til fosterdød å prematur fødsel. (Legger ved en link som der er ei lang liste over faren ved graviditet og amming.) Jeg kom på legevakt pga ekstra hjerteslag. Det første legen sa til meg var at d var derfor jeg hadde mistet sist gang å d kunne være jeg mistet igjen pga d. Han lurte på om ikke fastlegen min viste at jeg var gravid siden jeg gikk på di med. Han hadde helt rett 3 dager etter aborterte jeg. D var faktisk denne legen i samarbeid med gynokolgen som jeg var hos på ultralyd som satte meg opp på en annen BT med. Syns venninna di skal sjekke d med flere leger og gynokolger å høre hva andre sier.Vist BT aldri stabliserer seg for henne, vil hun aldri få mulighet til å bli gravid.Jeg har gått med d i 3 år nå. Faktisk gikk BT mitt såpass mye ned i graviditet at jeg en dag innimellom måtte la ver å ta med. Så du må gjerne fortelle hun at der er håp. Takker for svaret fra deg, fint å få litt info hvordan andre har d.
 
http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/A/Atenolol_Alpharma_83180.html
 
ORIGINAL: Hanne79

Jeg har ei venninne som bruker de blodtrykksmedisinene, og sliter veldig med blodtrykket. Hun har fått beskjed om at blodtrykket må under kontroll uten medisinering før hun i det hele tatt får tenke på å bli gravid igjen. For du kan ikke ta BT medisiner under svangerskapet, og høyt blodtrykk er jo også farlig under svangerskapet og kan føre til tidlig svangerskapsforgiftning. Jeg hadde seriøst vurdert å skifte fastlege. Dette er informasjon du skulle hatt den dagen du begynte på medisinene, og i alle fall etter den første SAen.

 
Fikk trykket på feil knapp er litt ny her, regner med du skjønte d var du ang. vennina di. Er d dine barn der er bilde av å er d tvillinger? Det var noen nydelig barn.
 
ORIGINAL: tulla25

Jeg ville også snakket med legen. Det er medisiner du kan få som ikke skal ha innvirkning på et svangerskap. Det står jo i felleskatalogen at Atenolol kan ha innvirkning når en er gravid og mister, så ville ikke tatt sjansen på å gå på dem videre siden dere antakeligvis vil prøve igjen!!  
Ønsker deg masse lykke til videre og håper spiren sitter snart!!

 
Regner med du har vært inne å sett i felleskatalogen faren med Atenolol å faren for å miste, takker for du bryr deg så mye. Som du sikkert ser har jeg fått nye som ikke er fare for fosteret. Ja vi vil prøve igjen for d om d ble akutt situasjon jeg kom opp i. Regner ikke med samme vil skje ei gang til. Nydelig barn du også har, regner med d er dine.
 
ORIGINAL: go* mamma*n

så leit å lese at du har mistet to ganger, føler me deg.
jeg ville sjekket med legen min om dette, kanskje det er andre blodtrykk senkende medisiner du kan få som ikke har noen innvirkning på svangerskapet. Ønsker deg lykke til, håper det sitter en spire om ikke lenge[;)]

 
Ser du og har mistet 2 ganger etterhverandre du og. Men ikke gi opp. Vi må bare stå på. Håper spiren sitter hos deg og om ikke så lenge. Lykke til å takk for du bryr deg.
 
Back
Topp