Angst for oppkast/ omgangssyke

M

Meg

Guest
Er det noen andre her som har/ har hatt angst for å spy og omgangssyken?

Det er altså helt reelt fra min side, enda så tullete jeg synes det er, men samboer har begynt å spy og jeg er kjemperedd. Har høy puls, føler meg uvel (som følge av høy puls, har ingen omgangssykesymptomer selv) og som en følge av dette mye kynnere i løpet av kvelden (er gravid).
Synes selv at det er så komplett idiotisk å ha angst for å spy, eller for at andre skal gjøre det :(

Nå som vi skal ha barn, er det jo garantert at det blir hyppigere forekomst av omgangssyke i hjemmet vårt. Vil dette hjelpe meg å bli kvitt angsten, som i eksponeringsterapi? Håper at når barnet mitt er sykt og trenger mammaen sin, vil jeg instinktivt bare klare å skyve alt annet vekk.

Så, noen andre som har erfaringer med dette?
 
Jeg har en venninne son har angst for det. Det er visst en av de mer vanlige fobiene :) Hun ble litt herdet av å få barn, men ikke veldig. De har løst det ved at mannen har ansvar for «alt» av spysyke, mens hun tar det meste av annen sykdom.
 
Er det noen andre her som har/ har hatt angst for å spy og omgangssyken?

Det er altså helt reelt fra min side, enda så tullete jeg synes det er, men samboer har begynt å spy og jeg er kjemperedd. Har høy puls, føler meg uvel (som følge av høy puls, har ingen omgangssykesymptomer selv) og som en følge av dette mye kynnere i løpet av kvelden (er gravid).
Synes selv at det er så komplett idiotisk å ha angst for å spy, eller for at andre skal gjøre det :(

Nå som vi skal ha barn, er det jo garantert at det blir hyppigere forekomst av omgangssyke i hjemmet vårt. Vil dette hjelpe meg å bli kvitt angsten, som i eksponeringsterapi? Håper at når barnet mitt er sykt og trenger mammaen sin, vil jeg instinktivt bare klare å skyve alt annet vekk.

Så, noen andre som har erfaringer med dette?
Jeg har EKSTREMT angst for oppkast.
Klarer nesten ikke skrive ordet en gang.

Har ikke spydd siden jeg var 6 år, og er nå 31 år. Men har likevel hatt omgangssyke med kraftige brekninger (men holder igjen) .

Jeg har to barn som er 5 og 6 år. Bank i bordet har de vært lite dårlige. Mannen min tar de når han er hjemme, og de er syke. Har måtte hjelpe de noen ganger, og da skjelver jeg og gråter ved siden av. Og har angst i 1 uke etterpå pga smittefaren :(

Føler med deg. Og hele vinteren går jeg rundt å venter på omgangssyken :(
 
Jeg er liiiivredd for alt som har med både oppkast og omgangssyke og gjøre!
Har to gutter og venter nummer tre nå i februar. Når de har vært dårlig med omgangssyke og jeg har blitt smittet har jeg tatt afipran(kvalmestillende)for å slippe å kaste opp[emoji85] Har ikke kastet opp siden jeg var liten. Hater vintertid, ene og alene pga omgangssyke. Så føler med dere[emoji1317]
 
Deg er et veldig vanlig problem å ha. Mange har det. Prøv heller å ikke ta sorgen på forskudd, tenk heller at får du det så får du det. Du kan ikke styre det uansett.
Du dør ikke av det, det er bare forferdelig ubehagelig.
Tenk at om du blir veldig kvalm, vil kvalmen lette om du får kaste opp
 
Ja, eksponeringsterapi hjelper, og det er ingenting som hjelper mot det som er av fobier/tvangstanker/andre irrasjonelle frykter som å få barn. :p
Det høres kanskje flåsete ut, men for det fleste er det sånn at instinktet som forteller deg at du skal ta vare på barnet, overkjører frykten. :)
 
Jeg hater å spy, spydde kanskje 2 ganger som barn og så spydde jeg ikke igjen før jeg fikk omgangssyken da eldste var liten.

Jeg hadde hyperemesis i siste svangerskap, det var rein tortur! Vurderte rett og slett abort fordi det var så grusomt å spy og være så dårlig hver dag..

Så for min del har ikke det hjulpet å være mye dårlig og kaste opp mye.

Jeg vil helst rømme fra huset om en av ungene spyr, men jeg klarer å ta meg selv i nakken og være der for de, med vaskeklut og håndsprit i umiddelbar nærhet :p
 
Jeg er utdannet hjelpepleier, og da jeg jobbet i helsevesenet så merket jeg godt at oppkast var noe jeg taklet ekstremt dårlig.
Når andre spyr rundt meg så brekker jeg meg og får helt noia.
Når ungen min har omgangssyken så vil jeg helst løpe ut av huset :p
Jeg kan ta alt av de andre tingene, sånn som blod, avføring, urin osv. Men oppkast takler jeg ikke.
Så min samboer (faren til barnet) må tømme bøtta og hjelpe ungen på badet. Mens jeg kan skifte på sengen hvis den er spydd ut..
 
Jeg har også angst for oppkast, men det er værst om folk rundt meg spyr. Det er veldig vanlig og det kalles emetofobi. Så vet du det [emoji14]
 
Har du funnet ut hva som skjer i kroppen når du får angst for å kaste opp?
Hva er du redd for? Er det smerten og ubehaget ved oppkast? Er det tap av kontroll?

Jeg har det ikke helt på samme måte, men jeg blir også stressa hvis jeg blir kvalm og kjenner jeg må kaste opp. Jeg får litt angst, for det er ekstremt ubehagelig.. spesielt 30 min før oppkast.. men når jeg først har kastet opp er det godt å slippe trykket .
 
Jeg har også angst for oppkast, og har hatt det så lenge jeg kan huske. Men det har heldigvis blitt noe bedre etter jeg fikk barn :)
 
Jeg var ekstremt redd for å kaste opp. Min førstefødte hadde omgangssyke ni ganger første vinteren i barnehagen, haha.
Det er sånn som flere her sier, omsorgen for barnet overstyrer angsten man har for oppkast (og bæsj og snørr og alt som hører med). Heldigvis fikk jeg mildere symptomer enn han, så jeg kastet bare opp selv de første par gangene. Har fått et mer praktisk forhold til det nå, litt sånn som fødsel, "Jaja, det er helt forjævlig, men det må til, og etterpå blir det bedre". Men jeg kommer aldri til å bli som de syke syke menneskene som stikker fingeren i halsen for å bli fortere ferdig med kvalmen :eek:
 
Det hadde jeg også. Så ble jeg gravid. Og spøy flere ganger om dagen i månedsvis. HATER fortsatt å spy, det skal sies, men har ikke angst for det.
 
Jeg vegrer meg for å kaste opp, men det er mest fordi min far beskyldte meg i flere år for å ha spiseforstyrrelse og derfor turte jeg ikke kaste opp..

Fortsatt når jeg får omgangssyka får jeg kun diaré [emoji85].

Jeg er utdannet sykepleier og jobber på gastroavdeling[emoji12]. Så jeg håndterer både oppkast og avføring på daglig basis.. Eksponering har hatt lite effekt på eget oppkast hos meg!

Hele familien har hatt omgangssyka en gang, da var datteren vår rett under ti måneder og mannen fungerte svært dårlig når han var syk... Så mor måtte ta seg av alle tre [emoji85].

Lykke til med fremtidige omgangssyker, man finner en løsning som fungerer tenker jeg [emoji4].
 
Back
Topp