ang foreldrerett og ansvar

Solbolle

Glad i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Mitt eldste barn er konfirmant i år, barnet er fra et tidligere forhold og bor hos far. I Forbindelse med konfirmasjonsplanlegging ønsker far at jeg som mor skal si fra meg foreldreretten til vårt felles barn, dette for å hjelpe han økonomisk?! Han mener han da vil kunne få mere støtte fra staten.
Saken er vel at han har planlagt en konfirmasjon som blir for dyr for begge husholdningenes økonomi og har nå innsett dette. Jeg har hele veien kommet med forslag for å gjøre det til en hyggelig og ikke fullt så kostbar seanse, men han låser seg i egne ideer og tanker. Det hører til historien at han outsourca planleggingen til sin søster og begge har skvist meg ut. Har noen vært borti noe lignende?
 
Mitt eldste barn er konfirmant i år, barnet er fra et tidligere forhold og bor hos far. I Forbindelse med konfirmasjonsplanlegging ønsker far at jeg som mor skal si fra meg foreldreretten til vårt felles barn, dette for å hjelpe han økonomisk?! Han mener han da vil kunne få mere støtte fra staten.
Saken er vel at han har planlagt en konfirmasjon som blir for dyr for begge husholdningenes økonomi og har nå innsett dette. Jeg har hele veien kommet med forslag for å gjøre det til en hyggelig og ikke fullt så kostbar seanse, men han låser seg i egne ideer og tanker. Det hører til historien at han outsourca planleggingen til sin søster og begge har skvist meg ut. Har noen vært borti noe lignende?

Nå vet jeg ingenting om alt så ligger rundt å det gjør det jo vanskelig å svare skikkelig på det her.

Men det høres veldig merkelig og spesielt ut at du skal si fra deg foreldreretten pga støtte til konfirmasjon. Skulle jo tro at det ligger andre ting bak også da enn bare den konfirmasjonen.
 
Nå vet jeg ingenting om alt så ligger rundt å det gjør det jo vanskelig å svare skikkelig på det her.

Men det høres veldig merkelig og spesielt ut at du skal si fra deg foreldreretten pga støtte til konfirmasjon. Skulle jo tro at det ligger andre ting bak også da enn bare den konfirmasjonen.
Ikke støtte til konfirmasjon spesifikt, men han ønsker mer fremtidig økonomisk støtte. Barnebidraget er regnet ut ved hjelp av Nav, han betalte mer i barnebidrag når barnet bodde hos meg enn hva jeg betaler nå som barnet bor hos han, han mener han får for lite i barnebidrag. Jeg vil jo hjelpe hvis jeg kan det, men jeg er skeptisk til hvilke andre konsekvenser spesielt den løsningen kan få. Barnet har ytret ønske om å flytte tilbake til meg, noe far er helt i mot, jeg mistenker jo at det kan ha en sammenheng. Nå trenger jeg bare å drøfte dette med noen, da jeg ble ganske sjokkert da spørsmålet kom. Kommer såklart til å ringe Nav.
 
Jeg tror ikke det er noen økonomiske fordeler for han ved at du sier i fra deg foreldreretten. Er det i det hele tatt mulig å gjøre?
 
Ikke støtte til konfirmasjon spesifikt, men han ønsker mer fremtidig økonomisk støtte. Barnebidraget er regnet ut ved hjelp av Nav, han betalte mer i barnebidrag når barnet bodde hos meg enn hva jeg betaler nå som barnet bor hos han, han mener han får for lite i barnebidrag. Jeg vil jo hjelpe hvis jeg kan det, men jeg er skeptisk til hvilke andre konsekvenser spesielt den løsningen kan få. Barnet har ytret ønske om å flytte tilbake til meg, noe far er helt i mot, jeg mistenker jo at det kan ha en sammenheng. Nå trenger jeg bare å drøfte dette med noen, da jeg ble ganske sjokkert da spørsmålet kom. Kommer såklart til å ringe Nav.
Nei det gir ikke mening at han får så masse mer ved at du gir fra deg foreldreretten egentlig, høres vell mer ut som han ønsker å bestemme uten å måtte forholde seg til deg.

Ville nok snakket med nav og søkt litt på nett rundt dette evnt snakket med familievernkontoret før jeg gjorde noe slik.

Jeg hadde nok ikke gått med på det selv altså :smiley-ashamed004
 
  • Liker
Reactions: HCS
Å gi vekk foreldreretten er jo det verste du kunne gjort, det blir som å adoptere vekk ungen. Kan ikke skjønne at det i det hele tatt blir vurdert. Jeg har ikke ord
 
Det eneste som kan gi økt støtte, er at han har eneste daglige omsorg og du ikke har samvær; samt at barnet har fast bosted hos far. Da vil bidrag beregnes ut fra 0 samvær og han kan få dobbel barnetrygd (hvis han ikke har noe samboer). Si fra deg foreldreansvaret, betyr at han i verste fall kan ta med seg ungen til Kenya og bo der, uten at du har noe du skulle sagt. Synes det høres shady ut å be om det, egentlig.
 
Ikke støtte til konfirmasjon spesifikt, men han ønsker mer fremtidig økonomisk støtte. Barnebidraget er regnet ut ved hjelp av Nav, han betalte mer i barnebidrag når barnet bodde hos meg enn hva jeg betaler nå som barnet bor hos han, han mener han får for lite i barnebidrag. Jeg vil jo hjelpe hvis jeg kan det, men jeg er skeptisk til hvilke andre konsekvenser spesielt den løsningen kan få. Barnet har ytret ønske om å flytte tilbake til meg, noe far er helt i mot, jeg mistenker jo at det kan ha en sammenheng. Nå trenger jeg bare å drøfte dette med noen, da jeg ble ganske sjokkert da spørsmålet kom. Kommer såklart til å ringe Nav.

"Hvis foreldrene er uenige
Foreldrene dine har plikt til å høre din mening, før de tar en avgjørelse.

Er du over 12 år, skal det legges stor vekt på hva du selv ønsker. Jo eldre du blir, jo sterkere grunner skal til før det kan bestemmes noe om bosted eller samvær som du selv ikke ønske"

Barnet skal høres godt når det gjelder bosted når h*n er 14-15...

Mulig det er derfor at han vil frata deg foreldreansvaret; det høres I ALLE FALL shady ut.
 
Kanskje familievernkontoret kan hjelpe?

Ville aldri sagt fra meg foreldreretten til barnet mitt. Tenk hva slags signal det gir til barnet.

Når barnet er over 12 år skal det legges stor vekt på barnets ønsker vedrørende bosted.
Å kontante familievernkontoret er en god ide, det skal jeg gjøre.

Det er absolutt ikke aktuelt for meg å si fra meg foreldreretten til barnet mitt. Det er ille nok at vi ikke bor under samme tak. Jeg bare forstår ikke hvor han får det fra, jeg sliter veldig med å tro at han får noe ekstra støtte av staten utover den doble barnetrygden han mottar.
 
Jeg tror ikke det er noen økonomiske fordeler for han ved at du sier i fra deg foreldreretten. Er det i det hele tatt mulig å gjøre?
Har googlet litt og det ser ut som andre har sittet i samme situasjon tidligere, så det ser ut som det er mulig. Men om det er aktuelt å gjøre er en annen sak.
 
Nei det gir ikke mening at han får så masse mer ved at du gir fra deg foreldreretten egentlig, høres vell mer ut som han ønsker å bestemme uten å måtte forholde seg til deg.

Ville nok snakket med nav og søkt litt på nett rundt dette evnt snakket med familievernkontoret før jeg gjorde noe slik.

Jeg hadde nok ikke gått med på det selv altså :smiley-ashamed004
Nei, jeg kommer aldri i livet til å gå med på det. For min del handler det om at jeg må ha fakta å legge frem når jeg skal fortelle han at det ikke kommer til å skje, blant annet hvis det er oppspinn at han får så mye ekstra i stønader som han påstår. Han har lurt meg før, jeg aner ugler i mosen nå også.
 
"Hvis foreldrene er uenige
Foreldrene dine har plikt til å høre din mening, før de tar en avgjørelse.

Er du over 12 år, skal det legges stor vekt på hva du selv ønsker. Jo eldre du blir, jo sterkere grunner skal til før det kan bestemmes noe om bosted eller samvær som du selv ikke ønske"

Barnet skal høres godt når det gjelder bosted når h*n er 14-15...

Mulig det er derfor at han vil frata deg foreldreansvaret; det høres I ALLE FALL shady ut.
Veldig shady! Dess mer jeg tenker over det dess mer sikker blir jeg på at han ikke kan komme noen vei med det. Man blir jo redd for hvor langt han kan gå for å få sin vilje.
Barnet ønsker å flytte tilbake til mor men far nekter barnet dette. Skolen er også involvert blant annet, da barnet også uttrykker disse ønskene der og ingen kommer gjennom til far. Det kan jo være det er en kobling der.
 
Å gi vekk foreldreretten er jo det verste du kunne gjort, det blir som å adoptere vekk ungen. Kan ikke skjønne at det i det hele tatt blir vurdert. Jeg har ikke ord
Må bare presisere at det ikke er gjort og heller ikke kommer til å bli gjort. Det blir ikke vurdert som et alternativ fra min side, men jeg søkte etter om noen har erfaring med om det genererer så mye mer i stønader som han skal ha det til. Mannen kan være ganske slu og jeg ble derfor umiddelbart redd for hvor langt han kan finne på å gå for å få det til. Men med tanke på barns rettigheter er det antageligvis ingen instanser som vil hjelpe han med å få det gjennom heller. Tråden ble opprettet nærmest i affekt av meg da jeg var redd. Jeg kan skjønne at mye av det jeg skreiv er utydelig.
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Veldig shady! Dess mer jeg tenker over det dess mer sikker blir jeg på at han ikke kan komme noen vei med det. Man blir jo redd for hvor langt han kan gå for å få sin vilje.
Barnet ønsker å flytte tilbake til mor men far nekter barnet dette. Skolen er også involvert blant annet, da barnet også uttrykker disse ønskene der og ingen kommer gjennom til far. Det kan jo være det er en kobling der.

Jeg vil foreslå mekling hos familievernkontoret for å fastslå samvær og bosted. (Man må uansett gjennom mekling dersom barnet er under 16, dersom man evt må ta det til retten, men hjelper kanskje med en nøytral part).
 
Back
Topp