Andre med erfaring med gane spalte?

Lennil80

Forelsket i forumet
Fødselen er vel overstått og har hatt noen dager på barsel.

I forbindelse med undersøkelsen hos barnelegen oppdaget at lille prinsessen min har gane spalte. Dvs at bak i ganen er det ikke vokst sammen i svangerskapet.

Det er som å få brus i nesen, da klaffen ikke lukker opp i nesen.

Hun kan aldri ammes eller drikke av vanlig flaske. Har nå begynt å pumpe meg og gi min melk på spesial flaske. Mye styr, men hun veier kun 2000 gram og akkurat nå trenger hun min melk for å få opp immunforsvaret sitt.

Andre med erfaring fra barseltiden, første tiden i forhold til matsituadjon?

Vet det kommer til å gå bra og hun trenger operasjon, fått god forklaring av overlege i dag. Men lurer på om andre har vært borti lignene?
 
Jeg har ikke gått igjennom det, men har ei venninne som har en sønn med leppe og ganespalte. Hun hadde det tøft til begynne med. Med å gi flaske etc, men de på sykehuset har fulgt godt med gjevne kontroller og hva gutten hennes måtte igjennom. Når han begynte på barnehagen så fikk han ekstra hjelp, logoped får å styrke språket. Vet ikke så mye detaljer dessverre...
 
Har ingen personlig erfaring, men venner med barn som har det. Tøffe mnd til å begynne med, men så blir det en vane som alt annet (i følge dem som har hadde barn fra før av). Tett oppfølging, sykehuset anbefalte en gruppe med flere som hadde barn med det i alle aldere for å dele erfaring. De sa at de beste rådene kom ikke fra helesepersonell men mødre/fedre men egen personlig erfaring.
 
Hei! Ser det er en gammel post, men svarer allikevel. Håper det går bra med dere, men hvis det er noe er det bare å spørre. Jeg har en gutt med isolert ganespalte født august 2017. :)
 
Back
Topp