Ammetrøbbel

Siri78

Flørter med forumet
Aprilspirene 2024❤️
For en berg og dalbane det er å ha baby!

Hadde oppfølging på vekt på helsestasjonen I går, siden hun gikk ned 10% av vekten sin på sykehuset. Også har hun bare lagt på seg 10 gram fra onsdag til mandag.

Mistenker nå at hun bare ligger og snupper på puppen uten å spise effektivt, dermed får hun for lite mat og min melkeproduksjonen blir for lav.

Fikk med en pumpe og skulle pumpe hver 2. Time (hver 3.time på natt) et døgn, og gi henne på flaske hver 2. Time (3.time på natt).

Jeg klarer faktisk bare å pumpe 1/2 eller 2/3 av hva hun skal ha til hvert måltid nå, så jordmor sine mistanker stemmer nok, vinså at hun bare koste seg med flaska også i starten.

Noen som har opplevd lignende? Eller hvert fall opplevd at pumping har økt melkemengden og at man har lykkes med å komme tilbake til vanlig amming?
Dette føles litt som starten på slutten, og jeg har så lyst til å få til ammingen...
 
Jeg sliter med akkurat det samme som deg. Har pumpet siden levedøgn 3. Har fått mer melk, men fortsatt ikke nok. Si jeg har 80% av det hun har behov for.
Dog suger hun veldig dårlig. Slik at hun får ikke ut det hun trenger. Hun bruker laaaaang tid.
Hun dier i 1 - 1,5time. Så pumper jeg, og hun får resten fra flaske. Dersom det ikke er nok må jeg også gi tillegg.

På natta får hun die 10min på hvert bryst også får hun tillegg. Må ha noe søvn.

Har holdt på slik en uke nå, og begynner å bli litt gal kjenner på at amming tar fryktelig mye tid og energi. Med at man både ammer, pumper, gir flaske og skal sterilisere alt.

Har også veldig lyst til å få til fullamming, men begynner virkelig å miste motivasjonen.
 
Har slitt med noe av det samme! Lille bare lå og koste seg med puppen, og sovnet etter få minutter hver gang. Det resulterte i at vi ikke fikk han opp i vekt. Måtte gå over på pumping og flaske og litt amming innimellom. Det var ekstremt krevende, både tidsmessig og energimessig. Kjente på en veldig motløshet, og var utrolig sliten. Var også ganske lei meg fordi jeg på det tidspunktet tenkte at jeg ikke kunne få til fullamming.

Da lille begynte å gå litt opp igjen i vekt, prøvde vi sakte å bytte ut flere og flere flaskemåltider med pupp, og har lykkes med det! Nå er han 4 uker gammel og vi er nesten helt over på fullamming. Supplerer med flaske kun 1-2 ganger for dagen etter amming som en liten boost (ca 20-30 ml).

Hadde noen uker hvor jeg holdt på å gi opp fordi jeg var så sliten, men er veldig glad for at jeg holdt ut. Ikke mist motivasjonen, @Siri78 og @Tea31! Jeg krysser alt jeg har for at det går seg til for dere også :Heartred
 
Last edited:
Har slitt med noe av det samme! Lille bare lå og koste seg med puppen, og sovnet etter få minutter hver gang. Det resulterte i at vi ikke fikk han opp i vekt. Måtte gå over på pumping og flaske og litt amming innimellom. Det var ekstremt krevende, både tidsmessig og energimessig. Kjente på en veldig motløshet, og var utrolig sliten. Var også ganske lei meg fordi jeg på det tidspunktet tenkte at jeg ikke kunne få til fullamming.

Da lille begynte å gå litt opp igjen i vekt, prøvde vi sakte å bytte ut flere og flere flaskemåltider med pupp, og har lykkes med det! Nå er han 4 uker gammel og vi er nesten helt over på fullamming. Supplerer med flaske kun 1-2 ganger for dagen etter amming som en liten boost (ca 20-30 ml).

Hadde noen uker hvor jeg holdt på å gi opp fordi jeg var så sliten, men er veldig glad for at jeg holdt ut. Ikke mist motivasjonen, @Siri78 og @Tea31! Jeg krysser alt jeg har for at det går seg til for dere også :Heartred
Det var jo en suksesshistorie! ❤️ hvor lenge måtte du pumpe og gi bare flaske før vekten snudde? Skjønner så godt hva du mener med sliten og motløs. Man er jo så i søvnunderskudd fra før, jeg sover jo maks 1,5 time sammenhengende, og pumping er jo mentalt slitsomt også synes jeg.

Men da har jeg litt håp om at dette kan fungere bare jeg står i det.
 
Det var jo en suksesshistorie! ❤️ hvor lenge måtte du pumpe og gi bare flaske før vekten snudde? Skjønner så godt hva du mener med sliten og motløs. Man er jo så i søvnunderskudd fra før, jeg sover jo maks 1,5 time sammenhengende, og pumping er jo mentalt slitsomt også synes jeg.

Men da har jeg litt håp om at dette kan fungere bare jeg står i det.
Vi holdt vel på ganske intenst i ca 2 uker før vi kjente oss trygge på at vekten hans gikk riktig vei.

Så bra du ser litt lysere på det nå! Det er utrolig tøft å stå i. Selv om det er kjipt om man ikke kan amme slik man ønsker, må du huske at dersom dere må over på mme, så er det også greit. Din mentale helse er viktigst, og barnet klarer seg kjempefint med mme. Mamming før amming:Heartred

Masse lykke til!
 
Uff, det river langt inni hjertet av å lese om dine ammeproblemer. Jeg stod i det samme selv… jeg hadde da en veldig urolig baby som tydelig ikke fikk nok mat. Vet ikke hvordan din baby er?

Jeg fikk også beskjed om å pumpe hver 2.time på dagtid og hver 3.time på natt. Jeg holdt på med dette i to døgn, og da var jeg helt ferdig. Jeg ble totalt utslitt av lite søvn, hylende baby og all den pumpingen… dette resulterte for meg i full melkestopp, fikk tilslutt ikke ut en eneste dråpe. Måtte ta en «restart» og være mindre streng med meg selv.

Jeg begynte derfor alltid å amme, tok han bort når han sovna/koste seg på puppen og gav MME til han var mett. Satt mye med han på brystet for kos og nærhet, og bare slappet av med han. Og utrolig nok etter et par uker hadde jeg fått opp produksjonen og vi droppet MME og fullammet.

Så det viktigste i prosessen lærte jeg er å ta vare på seg selv og ikke slite seg helt ut. Det er helt greit å gi erstatning.

Unner ingen å sitte flere uker å være bunnsliten og gå glipp av en tid man aldri får tilbake med en nyfødt baby.

Ønsker deg masse lykke til, og håper virkelig det løser seg for dere <3
 
For en berg og dalbane det er å ha baby!

Hadde oppfølging på vekt på helsestasjonen I går, siden hun gikk ned 10% av vekten sin på sykehuset. Også har hun bare lagt på seg 10 gram fra onsdag til mandag.

Mistenker nå at hun bare ligger og snupper på puppen uten å spise effektivt, dermed får hun for lite mat og min melkeproduksjonen blir for lav.

Fikk med en pumpe og skulle pumpe hver 2. Time (hver 3.time på natt) et døgn, og gi henne på flaske hver 2. Time (3.time på natt).

Jeg klarer faktisk bare å pumpe 1/2 eller 2/3 av hva hun skal ha til hvert måltid nå, så jordmor sine mistanker stemmer nok, vinså at hun bare koste seg med flaska også i starten.

Noen som har opplevd lignende? Eller hvert fall opplevd at pumping har økt melkemengden og at man har lykkes med å komme tilbake til vanlig amming?
Dette føles litt som starten på slutten, og jeg har så lyst til å få til ammingen...
Sniker

Har ikke noe godt svar på spørsmålene dine, men vil bare skyte inn at pumpingen ikke nødvendigvis sier hvor mye melk du har. Jeg fullamma til nesten 6 mnd, men jeg fikk sjeldent ut mer enn kanskje 20 ml ved pumping. Frøkna her gikk opp masse så jeg hadde mer enn nok melk, men fikk ikke ut med pumpe uansett hvor lenge det var siden sist amming.

Jeg fikk feks mer ut ved håndmelking enn pumpe.

Ønsker deg lykke til og håper det går deg til ❤️
 
For en berg og dalbane det er å ha baby!

Hadde oppfølging på vekt på helsestasjonen I går, siden hun gikk ned 10% av vekten sin på sykehuset. Også har hun bare lagt på seg 10 gram fra onsdag til mandag.

Mistenker nå at hun bare ligger og snupper på puppen uten å spise effektivt, dermed får hun for lite mat og min melkeproduksjonen blir for lav.

Fikk med en pumpe og skulle pumpe hver 2. Time (hver 3.time på natt) et døgn, og gi henne på flaske hver 2. Time (3.time på natt).

Jeg klarer faktisk bare å pumpe 1/2 eller 2/3 av hva hun skal ha til hvert måltid nå, så jordmor sine mistanker stemmer nok, vinså at hun bare koste seg med flaska også i starten.

Noen som har opplevd lignende? Eller hvert fall opplevd at pumping har økt melkemengden og at man har lykkes med å komme tilbake til vanlig amming?
Dette føles litt som starten på slutten, og jeg har så lyst til å få til ammingen...
Yes, tok litt tid før jeg fikk opp volumet, men kom dit med amming og pumping og glad jeg gjorde innsatsen!
 
Takk for gode ord! Skal innrømme at mens jeg ikke pleier å bli/være hormonell, og ikke hatt antydning under graviditeten, så er barseltiden en HELT annen sak. Nå er det kort til tårene, og hvis krana skrur seg på, er den nesten umulig å stoppe :grumpy:

Det er skikkelig sårt å slite med ammingen, selv omnjeg absolutt ikke er av de som er "mot" mme. Jeg hadde bare ikke sett for meg at ammingen skulle bli en utfordring.
Det gir håp og varmer å lese om dere som faktisk klarte å snu skuta. Har skaffet meg en Medela-pumpe nå, og vi er enige om å gi dette en skikkelig innsats så lenge mannen er i omsorgsperm hvert fall, så får vi ta en status når det nærmer seg at han skal på jobb igjen. Da kan han ikke være så mye oppe om natta og hjelpe med flaskematingen.
 
Back
Topp