"Ammesluttpress"

ivfmamma

Elsker forumet
Maiblomstene 2016
Jeg føler det er så mange som hinter til at det er på tide å slutte. Men det er verken jeg eller baby klar for. Hun ammes morgen, kveld og natt. Hun er 12mnd

Det som sårer litt mer er at mannen min også hinter litt, men sier ikke noe direkte, mer at han er enig med helsesøster osv. Men jeg viser til who og at hvis mini ønsker ammer jeg gjerne til to år.


Måtte bare tømme hjertet litt...babyen er kjempe glad i amminga og jeg koser meg masse, spesielt nå som jeg er i jobb...
 
Jeg synes det skal være opp til hver enkelt. Jeg selv synes ikke det passer meg så lenge. Men det begynner å bli litt rart når ungen spør etter pupp selv...
 
Ikke hør på andre, gjør akkurat det du føler for! Kos deg med lille, det er en tid du aldri får igjen. <3
 
Det der er bare feil! Hvorfor skal du slutte å gi den beste melken du kan gi? Og hvorfor skal helsesøster legge seg bort i det? Hun burde vite bedre enn å presse noen til å slutte!
 
Naturlig ammeslutt forekommer mellom 2 og 7 år... WHO anbefaler amming til minst(!) 2 år...
At helsesøster og andre ikke har vett på å ta til seg informasjon er ikke din eller babyens feil.
Amme så lenge du bare orker og kan, det er superverdifullt både nærings- og tilknytningsmessig, og det motvirker brystkreft i samme slengen. Vinn-vinn-vinn!

Jeg ammet til babyen var 10 mnd, og gud bedre så mye jeg skulle ønske at det hadde vært mulig å amme lenger!
Det er det jeg ønsker meg mest hvis vi får en til; å kunne amme til babyen er minst(!!!) ett år.

Lukk ørene for ignorante fjols som skal ha deg til å slutte, og la babyen og puppen gjøre det de gjør best; å samarbeide.
Du gjør ikke noe feil! <3
 
Enig med razika, sylvanas og 87'modell.

Jeg hadde klaget på helsesøsteren
 
Ikke opplevd noe enda, mini har bikket 11 mnd nå. Ammer gjerne så lenge mini vil enda :) Spent på om det blir kommentarer, svigerinna mi ammet til jenta si var 2, så svigers er i det minste "vant" med amming utover året :)
 
Enig med razika, sylvanas og 87'modell.

Jeg hadde klaget på helsesøsteren

Altså, hun presset ikke, men hadde spurt mannen min på 1årskontroll om amming. Da hadde han svart at vi er på god vei mot å slutte. Og da hadde HS svart bra.

Om dette faktisk er fakta vet jeg ikke, siden jeg ikke var der, mannen har en tendens til å enten overdrive eller underdrive. Han vet at mini elsker amming, og er enig at vi ikke skal ha noe avvenning av nattamming, for det fører bare til
Gråt og uro. Vi får mest søvn på den måte.

Men så begynner jeg å tenke: ødelegger jeg nattesøvnen hennes? Er det riktig p tilby pupp på natt når hun våkner? Hun har flere ganger i det siste akseptert å få kos og nærhet istedenfor. Roer hun seg ikke raskt får hun pupp, før hun rekker å våkne skikkelig.
 
Føler med deg.. Her hinter alle i omgangs kretsen min til at jeg burde kanskje slutte snart, og de skjønner ikke hvordan jeg gidder å amme to barn(snart).
Dritt lei alt mas, sier stadig at jeg skal slutte før hun er to år. Var hos helsesøster her om dagen og hun fikk sjokk når jeg skulle gi min 15mnd gammel datter pupp som trøst etter sprøyte....
Jenta vår vill heller ikke slutte, og da er det bare sånn hun vill gjerne ammes 2-5ganger om dagen nå! :)
 
Altså, hun presset ikke, men hadde spurt mannen min på 1årskontroll om amming. Da hadde han svart at vi er på god vei mot å slutte. Og da hadde HS svart bra.

Om dette faktisk er fakta vet jeg ikke, siden jeg ikke var der, mannen har en tendens til å enten overdrive eller underdrive. Han vet at mini elsker amming, og er enig at vi ikke skal ha noe avvenning av nattamming, for det fører bare til
Gråt og uro. Vi får mest søvn på den måte.

Men så begynner jeg å tenke: ødelegger jeg nattesøvnen hennes? Er det riktig p tilby pupp på natt når hun våkner? Hun har flere ganger i det siste akseptert å få kos og nærhet istedenfor. Roer hun seg ikke raskt får hun pupp, før hun rekker å våkne skikkelig.

Dersom hun roer seg med bare kos så kan det gi bedre nattesøvn etterhvert. Er hun sulten må hun få mat. Roer hun seg ikke uten pupp så trenger hun den. Ganske logisk tenker jeg :)

Helsesøstre skal fremme amming, men det blir nok presset til å sørge for at barn får annen mat også. Bra kan nok være en helhetlig vurdering av hva pappaen sa om kostholdet feks. Så da blir det noe annet.
 
Føler med deg.. Her hinter alle i omgangs kretsen min til at jeg burde kanskje slutte snart, og de skjønner ikke hvordan jeg gidder å amme to barn(snart).
Dritt lei alt mas, sier stadig at jeg skal slutte før hun er to år. Var hos helsesøster her om dagen og hun fikk sjokk når jeg skulle gi min 15mnd gammel datter pupp som trøst etter sprøyte....
Jenta vår vill heller ikke slutte, og da er det bare sånn hun vill gjerne ammes 2-5ganger om dagen nå! :)

Hva? En helsesøster får "sjokk" av det? I alle dager...
 
Amm barnet ditt så lenge det føles riktig for dere to. Ikke tenk på hva andre skulle mene om saken, det er du og barnet som kjenner hva som er best [emoji5]️
 
Altså, hun presset ikke, men hadde spurt mannen min på 1årskontroll om amming. Da hadde han svart at vi er på god vei mot å slutte. Og da hadde HS svart bra.

Om dette faktisk er fakta vet jeg ikke, siden jeg ikke var der, mannen har en tendens til å enten overdrive eller underdrive. Han vet at mini elsker amming, og er enig at vi ikke skal ha noe avvenning av nattamming, for det fører bare til
Gråt og uro. Vi får mest søvn på den måte.

Men så begynner jeg å tenke: ødelegger jeg nattesøvnen hennes? Er det riktig p tilby pupp på natt når hun våkner? Hun har flere ganger i det siste akseptert å få kos og nærhet istedenfor. Roer hun seg ikke raskt får hun pupp, før hun rekker å våkne skikkelig.

Nå aner jeg ikke hvor flink mannen din er til å gjenfortelle, men jeg har i hvert fall en erfaring med at de små detaljene i språket ikke er så viktig for min mann[emoji38] Sånn at helsesøsters utsagn "det er bra" kan i virkeligheten egentlig ha vært en bekreftelse på at det er helt OK å trappe ned og tenke på å avslutte når ungen er 1 år, at det ikke er noe galt med det. Ikke at man nødvendigvis må avslutte ammingen nå.
Når det er sagt ville jeg uansett følt på dette selv, og ikke avsluttet før jeg syntes det var greit/at ungen ikke trenger/vil ha mer. Hilsen en som måtte gi opp amming etter 3 mnd og som gjerne skulle ammet et år, minst[emoji5]
 
Nå aner jeg ikke hvor flink mannen din er til å gjenfortelle, men jeg har i hvert fall en erfaring med at de små detaljene i språket ikke er så viktig for min mann[emoji38] Sånn at helsesøsters utsagn "det er bra" kan i virkeligheten egentlig ha vært en bekreftelse på at det er helt OK å trappe ned og tenke på å avslutte når ungen er 1 år, at det ikke er noe galt med det. Ikke at man nødvendigvis må avslutte ammingen nå.
Når det er sagt ville jeg uansett følt på dette selv, og ikke avsluttet før jeg syntes det var greit/at ungen ikke trenger/vil ha mer. Hilsen en som måtte gi opp amming etter 3 mnd og som gjerne skulle ammet et år, minst[emoji5]

Ja, jeg mistenker at mannen min ikke alltid får med seg alle detaljer. [emoji23][emoji23] men det var liksom dråpen som fikk meg til Å bli usikker og litt lei av "alle" som syns hun er stor og ikke trenger pupp.
 
Ja, jeg mistenker at mannen min ikke alltid får med seg alle detaljer. [emoji23][emoji23]

Hvordan gjenfortalte han det? Synes han det var bra eller dårlig at hs sa det var bra dere drev med nedtrapping/avslutning av amming?
 
Hvordan gjenfortalte han det? Synes han det var bra eller dårlig at hs sa det var bra dere drev med nedtrapping/avslutning av amming?

Han er både og. Ambivalent til hele greiene. For at han skulle greie å legge henne måtte jeg kutte ut å amme til søvn på dagtid, OK det.

Dagene hun maser etter pupp når jeg er på jobb, syns han det er på tide å kutte. Men syns hun må ha kveld/nattpupp fordi hun er veldig avhengig av den.

Jeg hører babyen [emoji5]
 
Jeg ammer fortsett min datter som nærmer seg 17 mnd. De to andre ammet jeg til hhv tett før og tett etter de ble to år så jeg har ikke egentlig planer om å slutte med det første.
 
Back
Topp