Ammeskjold

Gnisten

Glad i forumet
Oktoberskattene 2015
Med mine flate brystvorter som var vanskelige for babyen sist, og i tillegg treg utdrivning, så gikk ikke ammingen mer enn fire md og ble aldri full suksess. (Måtte gi nan i tillegg)

Vil det ha noe for seg å bruke ammeskjold så det blir lettere for baby å hekte seg på denne gang...? Og hvor lang tid burde jeg prøve uten først?

Har veldig lyst på bedre ammelykke denne gangen.
 
Hei!

I utgangspunktet så skal det ikke være nødvendig med skjold når man har flate brystknopper for de fleste barn pleier å klare å ta brystet uten. Det vil nesten alltid være bedre om de tar brystet uten enn om de tar det med skjold fordi skjoldet gjør at de stimulerer dårligere slik at man vil kunne få lavere produksjon og ofte tregere utdrivning. Lå problemet deres i at du opplevde at du ikke hadde nok melk til barnet? Eller at han ikke ville/klarte å die ordentlig? Var du sår? Opplevde du at det var et problem helt fra begynnelsen av eller oppstod det etterhvert?

Når jeg får litt mer informasjon så skal jeg komme med tips til deg om hva du kan gjøre denne gangen for å forebygge at dere får samme type problem med den nye babyen :)

PS: Jeg blir borte fra forumet fra i morgen til søndag men jeg svarer på mandag i neste uke dersom jeg ikke får tid i dag.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Lå problemet deres i at du opplevde at du ikke hadde nok melk til barnet? Eller at han ikke ville/klarte å die ordentlig? Var du sår? Opplevde du at det var et problem helt fra begynnelsen av eller oppstod det etterhvert?

Jeg var sår, men det var ikke ødeleggende for meg. Sulle fint klart meg om det bare var det som var ett problem. Barnet gikk ned 500 gram de første fire dagene. Så problemet var fra starten. Slapp unge med gulsott som var rett under grensen. Måtte streve for å holde barnet våkent ved brystet. Massere hender osv.. Osv.. Jeg kunne også prøve å vente til hun virket våken nok, men da var hun bare våken nok fordi hun var oversulten. Så da var det ikke snakk om p roe seg ved brystet med min trege utdrivning.. I det hele tatt vanskelig å få henne til å ville ta tak. Så om du har andre tips til å få brystknoppene til å strutte som noen bringebær, så tar jeg gjerne det.

Så om hun da endelig roet seg, og tok tak, så tok det ikke lange tiden før hun sovnet, eller slapp. Det hendte seg at vi hadde ammingen hvor hun tømte brystet og hun klarte å die helt mens jeg masserte hender osv. Men det var ikke ofte nok.

Jeg pumpet meg innimellom i tillegg de gangene hun ikke tok brystet nok. Og slet med å få ut melk. Selv om jeg fikk spray fra sykehuset.

Er vel kanskje mer info som jeg ikke har husket få med nå i farten.. Vi holdt på ammingen i 4 måneder. Og jeg føler meg som en helt som fikk det til. Men har ett ønske om å oppleve fullamming, og gjerne lenger enn sist.
 
Jeg kunne ikke vært mer enig med deg- du har all grunn til å føle deg som en helt som ammet så lenge! :)
Vet du, at dette tror jeg ikke har hatt noe med dine bryster å gjøre i det hele tatt, det er typisk gulsottbaby som stimulerer alt for dårlig i begynnelsen slik at produksjonen ikke kommer så kraftig i gang som den skal og så blir det problemer som følge av det. Det er en ond sirkel man kommer inn i, barnet blir gult tidlig, går masse ned i vekt, er slapt og dier dårlig, mor får ikke stimulert produksjonen slik at det blir mindre melk og da blir det vanskeligere for barnet å komme over gulsotten sin. Så har man det gående..

Denne gangen får du en ny start med ny baby og med god stimulering fra begynnelsen av så vil jeg tro du vil få en bedre ammeperiode denne gangen. Den optimale ammestart er når barnet legges på ditt bryst umiddelbart etter fødselen og at han får ligge der så lenge som mulig. La ham finne veien til brystet selv, det tar vanligvis rundt en times tid og begynner med at han snuser og titter rundt seg, begynner å stikke tungen sin ut av munnen, gape forsiktig, suger kanskje litt på hånden sin før han begynner å løfte hodet og prøve å orientere seg mot en brystknopp. Det er fantastisk hvor flinke friske babyer er til å kravle seg mot brystet etter fødselen. Det beste er faktisk om han får ta brystet mens du ligger bakoverlent slik at han får tatt tak på brystknoppen rett ovenfra for da hjelper tyngdekraften ham med å få større gap og han vil få mer bryst i munnen. Det er vanlig at de vil die ivrig en stund før de sovner, og da er det viktig at du fortsatt har ham liggende med deg for da vil han tidligere begynne å søke brystet igjen, hvis han legges i sin egen seng da så vil det gå lenger tid for han kjenner ikke lukten av deg. Det er veldig, veldig viktig med hyppig stimulering av brystene etter fødselen, antall amminger og hvor lenge barnet dier da har betydning for hvor fort du får melk, hvor mye melk du får og faktisk hvor mye melk du klarer å produsere senere i ammeforløpet. Det er derfor det er så utrolig viktig at de nyfødte ikke får smokk. Det fokuseres mye på at de kan bli sugeforvirret om man gir smokk, jeg er vel så bekymret for mors melkeproduksjon når barnet får tidlig smokk. Denne stimuleringen kan og bli forstyrret av at barnet har gulsott og ikke vil die.
Dersom barnet ditt ikke vil die etter fødselen, noen er veldig slitne etter fødselen og trenger tid på å komme seg, så er det kjempeviktig at du stimulerer brystene og får de edle dråpene du produserer i barnet. Det vil kunne forebygge at han blir gul og er kjempeviktig for å sette i gang hele fordøyelsen hans. Håndmelking er veldig bra de første dagene, men det er viktig å gjøre det ofte nok, minimum hver 3. time. Hvis du syns det blir strevsomt å håndmelke så kan du bruke pumpe. Hell hver dråpe som kommer ut i munnen på babyen, selv om det ser lite ut så er det gull verdt for ham.

Dersom du skulle få et barn med gulsott denne gangen også så tror jeg det å komme i gang med pumping for å få startet produksjonen vil være veldig bra, da har du mer melk å tilby når barnet er våken nok til å die og jeg tror og du vil oppleve å ha en raskere utdrivningsrefleks. Min erfaring er at noen kvinner har god effekt av akupunktur for både å øke melkeproduksjonen men særlig å styrke utdrivningsrefleksen, jeg har ikke forskning å vise til når det gjelder dette men det er et tiltak som kan være verdt å prøve, det har i det minste ingen bivirkninger ;) Eller så er det lurt å ha en varm klut å legge på brystene før du skal amme eller pumpe deg, det kan bidra til at utdrivningen kommer raskere. Det er lurt å håndmelke til utdrivningen nærmer seg hvis du har et barn som ikke er så ivrig på puppen, da kommer han til "dekket bord" slik at han vil få i seg mer melk :)

Ang skjold så vil det være negativt i ditt tilfelle. Hadde du brukt skjold med datteren din så ville hun fått i seg mindre melk siden brystet stimuleres dårlig med skjold og du ville hatt enda tregere utdrivning. Så jeg vil anbefale deg å være bevisst på å stimulere godt i begynnelsen for både å forebygge gulsott og å få god produksjon. Ta gjerne kontakt med en ammehjelper for oppfølging hvis du har behov for det. Du kan enten ringe en av oss på listen eller sende en mail via kontaktskjemaet til ammehjelpen. Her finner du oversikt over oss.

Masse lykke til med fødselen og ammingen!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
La ham finne veien til brystet selv. Det er vanlig at de vil die ivrig en stund før de sovner
Det er veldig, veldig viktig med hyppig stimulering av brystene etter fødselen, antall amminger og hvor lenge barnet dier da har betydning for hvor fort du får melk, hvor mye melk du får og faktisk hvor mye melk du klarer å produsere senere i ammeforløpet.

Det er derfor det er så utrolig viktig at de nyfødte ikke får smokk.

Hvis du syns det blir strevsomt å håndmelke så kan du bruke pumpe. Hell hver dråpe som kommer ut i munnen på babyen, selv om det ser lite ut så er det gull verdt for ham.
Dersom du skulle få et barn med gulsott denne gangen også så tror jeg det å komme i gang med pumping for å få startet produksjonen vil være veldig bra, da har du mer melk å tilby når barnet er våken nok til å die og jeg tror og du vil oppleve å ha en raskere utdrivningsrefleks.

Min erfaring er at noen kvinner har god effekt av akupunktur for både å øke melkeproduksjonen men særlig å styrke utdrivningsrefleksen, jeg har ikke forskning å vise til når det gjelder dette men det er et tiltak som kan være verdt å prøve, det har i det minste ingen bivirkninger ;)

Eller så er det lurt å ha en varm klut å legge på brystene før du skal amme eller pumpe deg, det kan bidra til at utdrivningen kommer raskere.

Sist lå hun til brystet inne på fødestuen. Jeg var så glad for at hun hadde tatt brystet og ville ha at jeg ikke turte å bytte bryst eller stilling. Og fikk derfor ikke i meg maten som de hadde kommet med til meg. Lå slik i to timer, så var dette som gav meg sår brystvorte. (Åpent) men det gikk greit altså. Så melken kom igrunn forholdsvis raskt. Det kom også masse melk så det ble skikkelig Pamela bryst da vi ikke fikk tømt like mye som det var inni der. Det kom ikke ut da jeg pumpet, og ikke fikk jeg lagt henne til. Fikk da tips fra noen flotte damer på forum at jeg burde ta en varm dusj og myke opp og håndverket. Det var gull verdt. Og problemet med full stopp var løst. Heldigvis.

Snuppa fikk ikke sjokk før hun var over fire uker. Kommer til å vente med sjokk med nestemann også.

Jeg hadde pumpe sist også. Men da bare håndpumpe fra avent. Hver amming, mating og pumperunde varte i nesten to timer tilsammen hver mating. Hun kunne bruke 30 min på hver side hos meg først(om hun ville ta, men sovnet osv) og så brukte hun tilsvarende på flaska. Og så pumpet jeg i nesten 20 min pp hver side etterpå. Fordi det jo ikke kom mer enn 20-40 ml... Denne gangen har jeg skaffet meg dobbel elektrisk fra medela. For jeg akter ikke p sitte med den knirkepumpa og jobbe forgjeves denne gangen. Pumpingen ble forresten noe mer effektiv etter en stund/noen uker-måned+. Da fikk jeg ut nærmere 100ml. Men likevel var ikke ammingen nok for snuppa. Siden alt tok så lang tid, hadde jeg ikke tid til noe mer enn pupp og mating de første fire månedene. Ble vel igrunn litt fanget av det. For ville hele tiden at det skulle funke. Og hadde ett håp om det.

Takker tipset om aku. Det må jeg få prøvd. Kan være veldig greit om utdrivningen kommer lettere.

Å varme opp brystet gjorde jeg og en del sist. Men det var først og fremst på grunn av noe jeg har glemt å nevne her. Jeg fikk hvite tupper på brystknoppene. Blodet forsvant. Hva heter det igjen.. Reunards eller noe slik? Så det oppå det andre hjalp jo ikke akkurat..

Satser på en bedre og lettere ammejobb denne gangen. Nå vet ihvertfall brystene(og jeg) hva jeg kan gjøre. Jeg hadde meget sannsynlig holdt mye kortere om jeg ikke hadde hatt forum sist. Ingen ammehjelp her i området som jeg vet om. Prøvde å lete opp sist. Helsesøster hadde ikke annet å si om ammingen min enn at jeg gjorde alt rett... :)

Takk for grundig svar!
 
Hei igjen!

Jeg setter deg gjerne i kontakt med en ammehjelper som kan følge deg opp etter fødselen hvis du ønsker det? Du kan i såfall bare sende meg en PM så fikser jeg det :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Hei igjen!

Jeg setter deg gjerne i kontakt med en ammehjelper som kan følge deg opp etter fødselen hvis du ønsker det? Du kan i såfall bare sende meg en PM så fikser jeg det :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
Da tar jeg gjerne kontakt med deg om jeg skulle trenge det etter fødselen. Greit å bli satt i kontakt med noen man kan spørre.
 
Sannsynligheten er stor for at du får en lettere ammeopplevelse denne gangen for nå har du masse verdifull erfaring som vil hjelpe deg.

Bra at du har dobbelpumpe i tilfelle du trenger å pumpe deg. Det stimulerer bedre enn en enkeltpumpe og du kommer unna med halve tiden. Men det er ikke sikkert du trenger å pumpe deg denne gangen ;)

Bare vær veldig påpasselig med å ha barnet til brystet så mye som mulig de første dagene, jo mer jo bedre, det kan være lurt å begrense besøk på barsel litt slik at du får anledning til å virkelig amme hyppig for å forebygge best mulig at barnet får gulsott så du ikke kommer inn i den "vonde amme-sirkelen" i det hele tatt.

Hadde du mye smerter pga Reynauds fenomen eller ble bare brystknoppen hvit?
 
Bare vær veldig påpasselig med å ha barnet til brystet så mye som mulig de første dagene, jo mer jo bedre, det kan være lurt å begrense besøk på barsel litt slik at du får anledning til å virkelig amme hyppig for å forebygge best mulig at barnet får gulsott så du ikke kommer inn i den "vonde amme-sirkelen" i det hele tatt.

Hadde du mye smerter pga Reynauds fenomen eller ble bare brystknoppen hvit?

Ah ok, så hyppig amming kan være med på å forhindre gulsott?

Jeg hadde ikke mye vondt nei. Men jeg synes det er vanskelig å sammenligne med hva andre sier er vondt. For tror jeg har en litt høy smerteterskel. Jeg hadde utdrivningssmerter, litt sånn skyting på en måte. Og hadde også litt brennende følelse i brystvortene. Men vet ikke om dette har med reynauds å gjøre...? Jeg ble helt hvit. Tydelig å se at blodet forsvant fra knoppene. Men om jeg holdt en varm hånd over en stund så kom blodet tilbake i knoppen. Det var vanskelig(hvis ikke umulig, det husker jeg ikke helt) å få ut noe melk når knoppene var hvite.
 
Hyppig amming og den aller første morsmelken, den seige gule "gullmelken" som heter Colostrum, er veldig viktig i forhold til å forebygge gulsott ja! De barna som blir langvarig gule har ofte diet lite første levedøgn og fått i seg for lite melk. Dersom du får et barn som ikke vil die så mye, så håndmelker du og passer på at han får i seg hyppig de første dagene. Bare noen dråper er nok hver gang. Når du skal håndmelke colostrum så ber du om å få en 1 ml eller 2 ml sprøyte på barsel og så klemmer du ut noen dråper og trekker dem opp i sprøyta fra brystknoppen og så inn i munnen til barnet. Dersom barnet er villig til å die litt så kan du klemme ut noen dråper og la ham få dem rett i munnen sin :)

Skal undersøke litt om Reynauds og treg utdrivning og så kommer jeg tilbake til deg mtp det :)
 
Takk! :) da skal jeg ha det i bakhodet?, :)
 
Mener forresten at jeg ikke hadde noe melk første levedøgn sist.. Så hadde ikke noe å klemme ut før dagen etter. Det vil jo gjøre saken litt mer vanskelig. Har jo ikke lyst til å gi babyen noen andres melk heller... Håper det kommer fortere denne gang da.
 
Colostrumet dannes inni brystene i svangerskapet så det ligger klar allerede før fødselen men det er lite av det og det er veldig seigt så det kan være at man ikke får ut noe når man bare klemmer på brystene, babyen melker brystet med tungen sin og vil ta tak lenger bak enn man ofte gjør men fingrene så han vil få ut noe selv om man tror det ikke er noe der.. Det som er så fint med colostrum er blant annet at det ikke er så mye- for barnet har en magesekk som rommer fra 5-7 ml så de skal ikke ha masse mat i magen helt i begynnelsen, det inneholder mengder av veldig viktige stoffer og immunmolekyler og det at det er så seigt gjør at det er perfekt for en liten som trenger å trene seg på å die og svelge :) Det dannes mer melkeproduserende vev for hvert svangerskap så sannsynligvis vil du oppleve å ha mer denne gangen :)
 
Hei!
Beklager sent svar! Reynauds i seg selv har nok ikke med utdrivningen å gjøre, men for dem som får veldige smerter så kan smertene gjøre at man skiller ut adrenalin og det blokkerer for utdrivningsrefleksen. Så dersom du ikke har smerter så skal ikke Reynauds fenomen ha betydning for utdrivningen din.

Nå nærmer det seg jo fødsel for din del, håper du tar kontakt med meg raskt etter fødselen hvis det oppstår samme type problem denne gangen så skal jeg hjelpe deg med å komme i kontakt med noen som kan hjelpe :)

Håper du får kost deg i siste innspurt av svangerskapet og at du ikke bekymrer deg for mye for ammingen for sannsynligvis går det mye bedre enn sist gang :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp