Amme offentlig?

¤ Bellyup ¤

Flørter med forumet
Jeg leste nettopp, på babyverden sine nettsider, en artikkel om det var "greit å blotte puppen".Der stod det blandt annet om en mor som hadde fått en kommentar fra en mann på et nabobord om at han ikke hadde "bestillt morkake".  Like lite som at han har noe med hva andre verken spiser eller gjør ved sitt bord, har han rett til å kommentere og komme med spydige og sårende kommentarer, mener nå jeg. Slike folk tenker jeg ofte har et fattigere liv enn de som viser toleranse ovenfor andre.

 Jeg traff en dag på en mor som satt på et stellerom og ammet barnet sitt. Rommet var ikke så godt ventilert, og naturlig nok lukter det ganske ille i et lite rom der flere har skiftet luktende bleier på sine små.

Hvorfor skal vi måtte gjemme oss bort på et illeluktende toalett/stellerom fordi noen ikke klarer å dra øynene sine til seg?

Missforstå meg rett. Jeg synes ikke man skal dra puppen frem og blotte seg fullstendig. Man må jo tenke seg litt om, og prøve å ikke støte andre rundt seg. Likevel, om man snur seg litt bort, og dekker seg litt til slik at barnet og mor likevel har det behagelig, ser jeg ikke noe problem i å amme offentlig. Såpass langt mener jeg vi er kommet i Norge. Da må folk rett og slett lære seg til å trekke øynene sine bort, og "mind their own business".

Hva mener du?
 
Hei!
Jeg synes absolutt man skal kunne amme offentlig:) Folk får velge selv hvor de vil plasserer øynene sine:)
 
Jaa jeg syns virkelig det, jeg er en av disse som sitter på stellerommet å ammer..Noen ganger  ammer jeg offentlig. Jeg skjuler bryst mest mulig, og dekker til bryste...men er ofte anspent pga mye snakk og dritt sleng om offentlig amming. Så lett for å bli stellerommet.emoticon

 
Ja, synes det er forferdelig dumt at man skal være redd for å gi barnet sitt mat av frykt for hva andre sier og synes. Så lenge man prøver å gjøre det litt diskret, så andre slipper å "måtte" se på, synes jeg det er helt greit!
 
¤ Bellyup ¤ skrev:
Ja, synes det er forferdelig dumt at man skal være redd for å gi barnet sitt mat av frykt for hva andre sier og synes. Så lenge man prøver å gjøre det litt diskret, så andre slipper å "måtte" se på, synes jeg det er helt greit!



Ja er enig med deg, skjønner ikke hvorfor det er slik egentlig. Finnes det noe mere naturlig?? Jeg syns at de rundt kan også ha øyne andre steder...

 
ammer ofte på kafe, eller resturant. har alltid med meg et teppe for at ikke hele omverden skal se hele prosessen.. 
men ja det er det mest naturligste som finnes i denne verden. 
 
Jeg har vel også lett for å amme på stellerommet/toalett når jeg er ute. Spesielt om jeg er alene. Og det er jo stress i seg selv, når selve amminga tar litt tid og andre folk vil inn. Irriterer meg veldig at jeg ikke bare kan sette meg ned hvor som helst å gi ungen min mat, uten å bekymre meg for hva andre måtte mene..
 
Jeg gir blanke i hva andre skulle mene og om noen kommer til å slenge en eller annen dritt kommentar til meg, så kommer jeg til å svare de med: "Hvordan hadde du følt det om du var sulten og hadde blitt nektet mat? Dette er faktisk den eneste maten babyen min har og skal ha så da får hun mat når hun er sulten!"
Missforstå meg rett, jeg setter meg ikke ned hvor som helst og drar frem puppen slik at alle kan se hele stasen, men jeg setter meg gjerne inn på en kafe hvor jeg kan sette meg litt for meg selvog amme babyen min så diskre som mulig...
 
Jeg er veldig for å amme der hvor man er når ungen trenger mat, hjemme eller ute. De som reagerer negativt på at folk ammer på kafe o.l kan ta seg en bolle. Tipper de hadde blitt ti ganger mer gretten av å høre på sår gråting fra en sulten liten tass!

Men når det er sagt så merker jeg nå at det begynner å begrense seg med amming ute. Vesla blir veldig lett distrahert og snur seg etter lyder og slipper puppen for hver minste ting. Da bruker vi fort veeeldig lang tid på ammingen, og det blir både mer melkesøl og puppeblotting enn det ble før. Ikke alltid hun drikker så mye som jeg tenker hun burde for å bli mett heller.
Så nå prøver jeg å finne et rolig sted å amme om det lar seg gjøre, ikke for de andres del men for jenta mi og min egen del. 
 
Back
Topp