Allergier

Mira2007

Glad i forumet
Hei.

Er det "vanlig" å plutselig få allergier i voksen alder ? er på mitt 32 år, og plutselig her for noen uker siden fikk jeg intens kløe i øyene. Var rød og det rant fra både øyne og nese + nysing. Har forstått det sånn at det er ekstrem høy bjørkespredning her nord. Har aldri reagert på noe tidligere. Men min søster har kraftig pollenallergi. Er det noe annet enn zyrtec som er reseptfritt man kan prøve før man evt oppsøker lege ? holder på å bli sprø :p
 
Hei.

Er det "vanlig" å plutselig få allergier i voksen alder ? er på mitt 32 år, og plutselig her for noen uker siden fikk jeg intens kløe i øyene. Var rød og det rant fra både øyne og nese + nysing. Har forstått det sånn at det er ekstrem høy bjørkespredning her nord. Har aldri reagert på noe tidligere. Men min søster har kraftig pollenallergi. Er det noe annet enn zyrtec som er reseptfritt man kan prøve før man evt oppsøker lege ? holder på å bli sprø :p


Hei!
Allergi er noe man utvikler og ikke noe en er født med, så det kan "plutselig" oppstå, ja. Siden du har mye symptomer fra øyne og nese kan det være lurt å prøve på lokal behandling. Altså nesespray og øyedråper som lindrer allergisymptomene.
For å få best effekt er det lurt å bruke saltvannsøyedråper og -nesespray først, da får du skylt vekk mye av pollenet som ligger og irriterer slimhinnene i øyne og nese og allergiøyedråpene og -nesesprayen kommer lettere til.
En type øyedråper og nesespray er Lomudal, denne må brukes over tid for å oppnå full effekt, når du har oppnådd effekt må du fortsette å bruke den for å opprettholde effekten.

Det finnes andre også, men om disse kan brukes under graviditet/amming står det nevnt at de pga begrenset data kun skal brukes dersom fordelen for kvinnen oppveier risikoen for barnet. Dette betyr ikke at det er farlig å bruke det, men pga at det ikke er så mye forskning på effekt under graviditet eller amming anbefaler de det ikke som førstevalg.

Siden du har opplevd kraftige symptomer vil jeg anbefale at du tar kontakt med fastlegen din slik at du kan få medisinene på resept, dette er ofte mye rimeligere enn å kjøpe de reseptfrie pakkene.
 
Back
Topp