ADHD/ADD og graviditet

HappyHippie87

Betatt av forumet
Noen her som har adhd/add?
Jeg har add og ganske sterkt også men har nå slutta på ritalinen pga graviditeten og merker store forandringer. Jeg har store problemer med konsentrasjon osv.
Hvordan håndterer dere dette?
 
Jeg sniker fra oktober her nå. Har selv ADHD med mest hyperaktivitet/impulsivitet. Er utrolig mye roligere med medisiner, så jeg merker forskjellen uten for å si det sånn. Men det var første trimester som var verst. Det har noe med at progesteron kan forverre symptomene, derfor blir de fleste verre når de har pms også. Østrogen virker derimot positivt inn på dopamin, og derfor føler mange gravide seg bedre etterhvert som de kommer over i andre trimester. Jeg føler meg bedre nå, men sliter med at jeg er umotivert og ikke får gjort stort. Men husker at jeg var ganske bra under graviditeten med de to første. Nå har jeg bipolar lidelse også, så jeg tror nok den gjør sitt også.

Kan du be om henvisning til dps eller få kontakt med psykisk helsetjeneste i kommunen? Vi er ekstra utsatt for depresjon i graviditeten og etterpå så det er veldig lurt å ha noen å gå til. Bare følelsen av å ikke fungere uten medisiner kan jo være ganske belastende. Jeg har psykolog nå og hadde ikke klart meg uten.
 
ser at dette er en gammel tråd, men søkte på ADD/ADHD her inne og den dukket opp. Er gravid og sluttet på medisin for å bli gravid, sliter veldig med konsentrasjonen, og så studerer jeg på toppen av det hele. Det blir 9 tøffe mnd akademisk... Noen som har tips?
 
Noen her som har adhd/add?
Jeg har add og ganske sterkt også men har nå slutta på ritalinen pga graviditeten og merker store forandringer. Jeg har store problemer med konsentrasjon osv.
Hvordan håndterer dere dette?

Jeg hadde samme problemet sist, eller gikk greit i svangerskapet men sleit så etterpå. Vurderte å gi opp ammingen sånn at jeg kunne ta meds igjen. Men begynte å snuse igjen isteden. Prøvde å ta de ved ammeslutt men ble bare mye værre
 
Jeg hadde samme problemet sist, eller gikk greit i svangerskapet men sleit så etterpå. Vurderte å gi opp ammingen sånn at jeg kunne ta meds igjen. Men begynte å snuse igjen isteden. Prøvde å ta de ved ammeslutt men ble bare mye værre

Studerer du? Jeg er helt desperat etter tips om noe som fungerer... Nå har den verste kvalmen gitt seg så jeg kan tåle litt kaffe igjen, men henger jo etter i forhold til hvordan jeg arbeider med medisiner i tillegg til at jeg ikke fikk gjort noe med studiene i den verste kvalme-perioden. Snart eksamen og veldig stresset.
 
Studerer du? Jeg er helt desperat etter tips om noe som fungerer... Nå har den verste kvalmen gitt seg så jeg kan tåle litt kaffe igjen, men henger jo etter i forhold til hvordan jeg arbeider med medisiner i tillegg til at jeg ikke fikk gjort noe med studiene i den verste kvalme-perioden. Snart eksamen og veldig stresset.

Nei gjør ikke det, men jeg jobbet da. Jeg fungerte jo veldig bra uten i svangerskapet
 
Ja, jeg gjør også det på de fleste områder, men lesing av fagstoff og skriving av oppgaver er like vanskelig som før medisinering :)
 
Ja skjønner. Kaffe?
Prøver meg på en kopp om dagen ihvertfall, men er ikke alle dager at kaffe frister, da prøver jeg en cola eller te. Får vel bare prøve så godt jeg kan og håpe at hjernen funker bedre nå i andre trimester.. :) Mener å huske at jeg var noenlunde velfungerende sist jeg var gravid.
 
Prøver meg på en kopp om dagen ihvertfall, men er ikke alle dager at kaffe frister, da prøver jeg en cola eller te. Får vel bare prøve så godt jeg kan og håpe at hjernen funker bedre nå i andre trimester.. :) Mener å huske at jeg var noenlunde velfungerende sist jeg var gravid.

Lykke til :) håper det blir bedre
 
Back
Topp