50% sykemeldt

Lillemy26

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Hei dere,
Jeg er gravid i uke 27 og har nå blitt sykemeldt de to neste ukene 50%. Tempoet er så høyt på jobb at jeg har utfordringer med å følge med og jeg sover også dårlig. Kan min arbeidsgiver si meg hvordan jeg skal legge mine dager opp med 50% sykemelding?
Mitt ønske var jo å kunne sove et par timer lengre (da jeg sover kanskje 4-5 timer per natt) og heller jobbe effektivt når jeg er mer våken og tilstede. Hun ønsker jeg skal komme fra tidlig morgen og heller gå tidligere.
Snakket med jordmor om sykemelding for en mnd siden og da sa hun viktigheten av å slappe av og ta seg god tid. Nå forsvinner jo dette poenget litt nå når jeg må være på plass 07.30.. Hva synes dere? Skal det være slik?
 
Du har krav på tilrettelegging, og dere skal sammen finne en løsning som passer.
Du kan forklare arbeidsgiveren din at dersom du ikke får det slik du trenger, er veien veldig kort til 100% sykemelding, da søvn tross alt er noe man ikke kan fungere uten.
Om nødvendig, ber du bare jordmoren din skrive en liten erklæring på at det er mest hensiktsmessig for deg å jobbe halve dager, som begynner midt på dagen. ;)
 
Du har krav på tilrettelegging, og dere skal sammen finne en løsning som passer.
Du kan forklare arbeidsgiveren din at dersom du ikke får det slik du trenger, er veien veldig kort til 100% sykemelding, da søvn tross alt er noe man ikke kan fungere uten.
Om nødvendig, ber du bare jordmoren din skrive en liten erklæring på at det er mest hensiktsmessig for deg å jobbe halve dager, som begynner midt på dagen. ;)
Ja, veien er veldig kort til 100 %. Kunne nok fint nok 100% også, men jeg får "selvfølgelig" litt dårlig samvittighet i det hele tatt over sykemelding. Selv om jeg vet at jeg må tenke på både meg og baby, og ikke bare jobb :) Får ta en prat med hun på mandag
 
Ja, veien er veldig kort til 100 %. Kunne nok fint nok 100% også, men jeg får "selvfølgelig" litt dårlig samvittighet i det hele tatt over sykemelding. Selv om jeg vet at jeg må tenke på både meg og baby, og ikke bare jobb :) Får ta en prat med hun på mandag

Typisk flink pike-syndrom, know the feeling. ;)

Bare husk at ingen takker deg for at du sliter deg ut, og at den tøffe delen kommer etter fødselen, og den må du ha krefter til, og det får du ikke ved å presse deg på jobb.
Lytt til kroppen din, den vet best. :)

Lykke til videre, og god bedring! <3
 
Typisk flink pike-syndrom, know the feeling. ;)

Bare husk at ingen takker deg for at du sliter deg ut, og at den tøffe delen kommer etter fødselen, og den må du ha krefter til, og det får du ikke ved å presse deg på jobb.
Lytt til kroppen din, den vet best. :)

Lykke til videre, og god bedring! <3

Ja, vi er nok flere med det syndromet :angel12 hehe

Tusen takk! :Heartbigred
 
Enig med 87'modell over her. Prøv å få til en god prat med arbeidsgiveren din og fortell at du ønsker å være i jobb, men en rolig start på dagen er viktig. Sammen skal dere bli enige om hvordan dere fordeler de 50 prosentene. Lykke til :)
 
Så slitsomt det må være. Her hadde jeg en god lang prat med arbeidsgiver. Først prøvde vi at jeg hadde fleksitid, men jobbet 2timer når jeg hadde arbeidstid. Fikk lov å komme kl 13 om det var behovet. I lengden ble det psykisk stressende. Så da gjorde vi om til en dag i uken, at jeg kommer kl 10 og jobber til 14.

Håper du får forståelse fra sjefen din. Du og lille i magen er det viktigste nå
 
Jeg sliter med det samme på jobben min. Det føles ut som hjernen kobler ut sånn i 14 tiden. Legen sykemeldte meg 20% så jeg kunne ha tidligvakter og gå et par timer før hver dag. Dette var ikke jobben enig i, så det ente med at jeg måtte bruke sykemeldingen på en fridag i uka. Dette hjelper ikke de 4 andre dagene i uka, så jeg fikk tilbud om 30 min mer pause. Jeg jobber nå 4 dager i uka hvor jeg skal sove 1 time fra 13-14 på jobben. Dette er ikke lett da jeg jobber i barnehage og unger leker høylytt rundt. Skal til legen til uka og blir nok mer sykemeldt. Er helt utslitt de dagene jeg er på jobb og mye av det er fordi de to andre på avdelingen ikke er 100% på jobb de heller. Jeg har ikke hatt 1 fraværsdag på 3 år, før jeg ble gravid. Så kjenner veldig skyldfølelse når jeg nå skal sykemelde meg mer når jeg vet hvor mye vanskeligheter det skaper.

Men som flere her sier. Det er viktig at vi tenker på oss selv og babyen, framfor jobben. Du får ikke noe igjen fra jobben for å være flink og stille opp og presse deg. Det har jeg erfart i 4 mnd nå.
 
Back
Topp