3,5 år vil ikke legge seg alene

Valhin

Betatt av forumet
Vår lille på 3,5 år har hele veien hatt med enten meg eller pappaen ved legging. Dvs vi leser bok på sengen, og ligger ved siden av han til han sovner. Ofte så tar ikke dette kjempe lang tid, men allikevel så kjenner vi at vi snart skulle hatt han til å sovne inn alene... Gråte seg i søvn er uaktuelt, noe han også hadde kommet til å gjøre dersom vi bare hadde gått.

Er ute etter tips for å få han til å godta å ligge på rommet alene. Leser gjerne for han som vi pleier, men at vi går ut når boken er ferdig er målet...
 
Kunne du prøvd å ha en madrasser på gulvet slik at han venner seg av med å ha dere helt nær når han sovner? Tenkte at det hvertfall kan være en start.:)
 
Han er såpass stor at jeg ville forklart han at mamma og pappa skal gå ut å sette seg i stua når dere har sagt godt natt. Begynn i morgen med å si "på fredag skal vi begynne med..." Ta opp temaet igjen på onsdag og si at det ikke er i morgen men dagen etter. Torsdag kveld ville jeg sagt når jeg satt der på kvelden at det ble siste gangen. Snakk positivt om det:)

Så er det bare å gjennomføre. Sett gjerne døra på gløtt hvis han vil. Roper han så gå inn å si god natt igjen og fortell at du sitter i stuen eller står på kjøkkenet og hva du evt gjør og sier han skal sove og at du er der i nærheten.

Lykke til :)
 
Jeg ville fortalt på forhånd hva som kommer til å skje. Nå kommer jeg til å synge 2-3 sanger før jeg går ut igjen. Da skal du sove. Men vi er fremdeles her. Eller: nå skal du sove. Men først skal jeg lese noen sider for deg før jeg går ut
 
Jeg ligger enda noen minutter sammen med 9åringen. Noen ganger sovner hun, andre ganger ikke. Leser bok først og ligger 10min sammen med henne.
 
Vi har akkurat vært gjennom det samme med vår gutt. Vi lå i sengen sammen med han,leste bok og ble liggende til han sovnet. Men så fant vi ut at nå er det på tide at det blir slutt.
Pratet med han,forklarte at han var stor gutt nå og at mamma/pappa ikke lengre kan ligge sammen med han. Som over,gjerne over flere kvelder før det faktisk tredde i kraft.
Begynte så å lese boka mens jeg satt på en stol ved siden av sengen. Når boken var over,sa jeg god natt og ga en kos. Så satt jeg på stolen å ventet. Gradvis flyttet jeg stolen lengre bort fra sengen,og tilslutt endte jeg opp med å gå ut av rommet. Dette fungerte veldig bra for oss.
Er veldig greit å kunne forlate,men at han også føler seg trygg.☺
Lykke til
 
Back
Topp