øvelseskjøring

turboquattro

Gift med forumet
er det noen som har øvelseskjørt i det siste? hvordan er reglene med håndbrekk nå? altså bilen jeg må øvelseskjøre med har fotbrekk. finner ingenting på vegvesen.no ang reglene for dette. så er det noen som vet åssen disse reglene er?
 
Ville ringt en kjørelærer evt. og hørt. 
 
Kjørte opp for to år siden, og eneste med ledsager brems er at det må være håndbrekk mellom setene som ledsager kan benytte (i nødsfall). Har ikke hørt noe om regel endring på det og bestekompisen vår er nyutdanna sjåførlærer, og han snakker en del om regelendringer om det kommer sånt,
 


maysy skrev:
Kjørte opp for to år siden, og eneste med ledsager brems er at det må være håndbrekk mellom setene som ledsager kan benytte (i nødsfall). Har ikke hørt noe om regel endring på det og bestekompisen vår er nyutdanna sjåførlærer, og han snakker en del om regelendringer om det kommer sånt,


jo men jeg mener øvelseskjøring privat. ikke på kjøreskole. fotbrekk er ikke mellom setene men på gulvet på sjåfør siden.
 


turboquattro skrev:


maysy skrev:
Kjørte opp for to år siden, og eneste med ledsager brems er at det må være håndbrekk mellom setene som ledsager kan benytte (i nødsfall). Har ikke hørt noe om regel endring på det og bestekompisen vår er nyutdanna sjåførlærer, og han snakker en del om regelendringer om det kommer sånt,


jo men jeg mener øvelseskjøring privat. ikke på kjøreskole. fotbrekk er ikke mellom setene men på gulvet på sjåfør siden.


tenker også på privat, eneste med ledsagerbrems er at det må være et håndbrekk mellom setene, ingen kan kreve at dere skal montere ekstra fotbrems i privat bil
 


maysy skrev:


turboquattro skrev:


maysy skrev:
Kjørte opp for to år siden, og eneste med ledsager brems er at det må være håndbrekk mellom setene som ledsager kan benytte (i nødsfall). Har ikke hørt noe om regel endring på det og bestekompisen vår er nyutdanna sjåførlærer, og han snakker en del om regelendringer om det kommer sånt,


jo men jeg mener øvelseskjøring privat. ikke på kjøreskole. fotbrekk er ikke mellom setene men på gulvet på sjåfør siden.


tenker også på privat, eneste med ledsagerbrems er at det må være et håndbrekk mellom setene, ingen kan kreve at dere skal montere ekstra fotbrems i privat bil

ekstra fotbrems? bilen jeg vurderer å kjøpe er automat og har kun fotbrekk. ingen brekk mellom setene. så mente ikke å ettermontere noe.

 
når jeg kjørte opp for 5 år siden hadde de akkurat gått i fra dette med håndbrekk.
det viste seg at det faktisk kunne være farligere hvis det blir dratt i handbrekket på glatt føre enn hvis det ikke blir dratt i.

når du drar i håndbrekket låser hjulene seg og bilen kan snurre rundt. veldig farlig.

så regelen om at det er påbudt med håndbrekk eksisterer ikke lengere.
 
Tror ikke det er noe krav til brekk i det hele tatt lenger, det kan være ganske farlig hvis ledsager bruker brekket som nødbrems. 
Du må ha rød L og ekstra innvendig speil.

Tar kjøretimer på skole selv nå.
 
Min kjørelærer sier at det nesten er bedre uten fordi de som sitter ved siden av ofte utgjør en større fare enn sjåføren :p Haha. Men min kjørelærer er litt spesiell...
Det er iallefall påbudt med ekstra speil - det hadde nemlig ikke jeg fått med meg ;)
 


LittleMonkey* skrev:
Min kjørelærer sier at det nesten er bedre uten fordi de som sitter ved siden av ofte utgjør en større fare enn sjåføren :p Haha. Men min kjørelærer er litt spesiell...
Det er iallefall påbudt med ekstra speil - det hadde nemlig ikke jeg fått med meg ;)


Det er helt riktig det læreren din sier, det er det samme min har sagt og jeg ser jo logikken i det egentlig :)
Speil inni bilen og rød L bak er det de krever til bilen.
 
Back
Topp