Øyenfarge :-)

Marianne6788

Flørter med forumet
Noen som kan "reglene" for dette? Jeg har mørkebrune øyne (min mamma og pappa har også brune øyne). Mannen har grønne (hans foreldre har blå). Hva er det sannsynlig at sønnen vår får?


Sent from my iPad using BV Forum
 
Brune øyne er det vel størst sjanse for hvis jeg ikke husker feil. Blå er vel det vikende genet?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Får mest sannsynlig grønne eller brune øyne:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Tror bruna eftersom gröna ögon beror på defekt i genen.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Mener å ha hørt at brune er dominant ja, men at det også har betydning hvilken farge våre foreldre har :p


Sent from my iPad using BV Forum
 
Brunt er det dominerende genet her. I familien til mannen er det kun han og broren hans som har brune øyne. Alle andre har blå eller grønne. På min side av familien har alle blå, men siden mannen har flotte brune øyne får nok barna våre også dette :) Det skjer alltids unntak, som hos oss. Jeg skulle f.eks hatt mørkt hår og krøller siden pappa har dette og det er dominerende, men jeg har helt lyst og rett. Hvor de mørke øynene til mannen kommer fra er det ingen som vet. Han ligner på både moren og faren sin med alt annet, så kan ikke skylde på postmannen heller ;):p
 
mener brunt er dominant ja :)
 
Brun er dominant ja, men ikke alltid det blir brune øyne allikevel :)
Ei venninne har brune øyne og 2 barn, men bare ett av barna har brune øyne.

Appen vel ;)
 
Jeg og mine foreldre har brune, nærmest svarte øyne. Mens barnefaren og hans foreldre har blå/grønne øyne. Jenta vår er snart 1år og har knallblå øyne! :)
 
Brun er dominant. Mine barn har to forskjellige fedre, der begge har brune øyne og jeg har blågrå og eldste har fått helt brune mens minsten har brungrønne :)
 
Grønn vil jeg tro.

Jeg har blå, mannen brune og går ut i fra at babyen får brune.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
om barnet får brune auger er avhengig av genotypen til mor. Dersom du har genotype "B B" vil barnet får brune auger. Dersom du har genotype "B b" er det 50% sjanse for at barnet får brune auger. Men kva genotype du har veit me ikkje :p
Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Last edited:
Grønn vil jeg tro.

Jeg har blå, mannen brune og går ut i fra at babyen får brune.


Sent from my iPhone using BV Forum
Dersom mannen din er heterozygot (Bb) for brunt, er det 50% sjanse for at barnet får brune. Dersom han er homozygot (BB) vil barnet få brune auger :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Her har jeg og barnefar brune øyne.. største har brune øyne og minste har blå..

Familien fra fars siden min har blå øyne, mens mors familien min har brune..
 
Jo mørkere øyenfarge, jo mer dominant er den. Men ingenting kan sies helt sikkert, spesielt når foreldrene har ulik øyenfarge.

Øyenfarge kan man jo evt. omtale som mengde pigmenter. Jo mørkere brun, jo mer pigmenter. Blå øyne er lite pigmenter, og grønne er mellom et sted. Så at han har grønne betyr jo at han allerede er mørkere på skalaen. Likevel kan blå øyne dukke opp hvis begge foreldrene har brune øyne, på grunn av at man kan være bærer av et gen, det skjer stadig mutasjoner, samt at genene "vandrer" mellom kromosomdelene under produsering av kjønnsceller. Så det er mye som spiller inn. ;)
 
Dem blir nok brune, men aldri en regel uten unntak.
 
Back
Topp