Øyekatarr- må man ha resept?

Gollemor

Forumet er livet
VIP
3-åringen hadde feber torsdag og fredag, og vært litt småslapp av og på i helga, mandag var han helt fin, men i går var han slapp, hostete, snørrete og i tillegg knallrød rundt ene øyet.

Han har vært hjemme fra bhg bare for sikkerhetsskyld dagene før det røde øyet, men nå kan han uansett ikke i bhg pga det øyet. Ikke før han begynner behandling eller det går over.
Tipper det sprer seg til det andre øyet også, så da kan det jo ta litt tid før det går over :)

MÅ han inn til lege for å få resept på noe? Han har vondt når han svelger, og hoster stygt. Så det kunne kanskje vært greit å ta en crp. Synes bare han er i for god form for antibiotika uansett. 

Spørsmålet er vel egentlig om man får kjøpt dråper/salve mot øyekatarr uten resept? Eventuelt noe annet? Har dryppet med øyebadevann (saltvannsløsning) siden i går.
 
Det skal visst hjelpe å dryppe med saltvann, men jeg hadde det for noen uker siden og det ble så hissig at øynene mine hovnet opp.... Tok en god uke før det gikk over. Jeg måtte til legen og fikk både dråper og salve på resept.

Jeg ville nok dratt til legen før det utviklet seg.
 
Forrige gang jenta mi hadde øyekatarr fikk hun ingenting hos legen. De har blitt "strengere" når det gjelder å gi ut øyedråper/salve med antibiotika. Vi fikk beskjed om å fortsette å vaske med saltvann og se det ann. Gikk 3 dager også var det borte. Men ser det skikkelig ille ut og barnet har vondt hadde jeg oppsøkt lege.
 
Det ser skikkelig ille ut, og det kommer puss.
Vet de er strenge på det, og det er jo ikke "vits" med antibiotikabasert medisin når det antageligvis er virus.

Men jeg ringte, og skal ned dit senere i dag.
Takk for svar!
 


Gollemor skrev:
Det ser skikkelig ille ut, og det kommer puss.
Vet de er strenge på det, og det er jo ikke "vits" med antibiotikabasert medisin når det antageligvis er virus.

Men jeg ringte, og skal ned dit senere i dag.
Takk for svar!



Sånn jeg skjønte det da gutten min hadde det, så trenger man ikke noe når det ikke er så ille, men er det mye puss, vondt og røde øyer (ellernoe da) så trenger man som oftest salve og dråper for det.

Men håper han blir bedre og god bedring!
 
Leger har blitt mye strengere på dette området... Mange leger gir ikke ut noe som helst... Best at det går over av seg selv sier de...
Jeg jobber i barnehage og vi kan ikke lengre kreve at barna ikke skal komme i barnehagen med øyekatar... Legens resept er "la alle barna få det så er det over på den avdelingen"..
Vi kan ANBEFALE og dra til legen for og få noe for det.. ellers så er det opp til foreldrene hvordan de behandler det...
Og vi ANBEFALSER at de er hjemme hvis ungen har vondt ..
 
Back
Topp