Øyebetennelse - hvor går grensa?

Lillfisen

Glad i forumet
Hvor setter dere grensa på når dere går til legen og får dråper?
Her har frøkna helt sikkert øyebetennelse, for i går kveld kom det hvitt og litt grønt ut jevnt og trutt. Litt kliss var der når vi stod opp, som jeg vaska ned.
Ikke spesielt rød på øynene, ikke noe særlig hevelse å vise til. Hun er ganske forkjøla ellers og har egentlig gått flere dager med litt hvitt som har kommet i øyekroken noen ganger om dagen.

Er det fortsatt lege som gjelder? (vs. barnehage altså)
 
Forskjellig fra barnehage til barnehage hva som kreves. Mange leger vil ikke lenger behandle det og barna kan gå i Bhg som normalt..
 
Er vel allmenntilstanden som avgjør så lenge det ikke er kraftig betennelse :)

-Appen
 
Hm , da tror jeg nesten vi får prøve oss i barnehagen uten legebesøk. Har jo faktisk ikke kommet noe som helst siden vi stod opp for 1,5 time siden. Liker ikke å bruke medisin vis det ikke er nødvendig! :)
 
Det viktigaste er vel om ho klør/tar seg mykje i augene. Det er som regel veldig smittsomt, så om ho gjer det ville eg absolutt holdt ho heime.
I bh hos oss skal behandling vera påbegynt før barnet kan komme tilbake i bh.
Ved så milde plager som jenta di har, og om ho ikkje klør seg, hadde eg venta og sett an legebesøk:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så fremst det ikke kommer masse puss fra øynene så kan ho gå i bgh uten behandling. Er ikke lenger sånn at bgh har lov å nekte ungen å være i bgh uten påbegynt behandling.
 
Vask med kokt vann og en myk klut på begge øynene tre fire ganger om dagen. Er det virus så er det godt nok. Om det ikke forsvinner etter noen dager med kokt vann hadde jeg kontakta lege for dråper. Da er det mest sannsynligvis bakterielt.

Mange går til lege med en gang det kommer litt grønt/hvitt i øynene for å få behandling. Siden ikke alle typene skal behandles med dråper, vil det tilslutt ikke virke når man trenger det om man skal ha dråper hver gang;)

Har tre barn, og har bare hatt behov for dråper ett par ganger. Kokt vann tar det nesten alltid:)

Lykke til!
 
Tusen takk for tips folkens :) Frøkna er levert i barnehagen.. Hun tar seg minimalt i øynene, mest irritert i hele trynet pga forkjølelsen ser det ut til!
Kokt vann skal bli! Satser på vi knekker det sånn, høres mye bedre ut enn dråper :)
 
Mi jenta har kun puss når hun våkner om morningen, å jeg vasker kun med vann :) jeg prøver i det lengste å ikke behandle med salver/dråper :) tenkte å dra innom apoteket idag å få saltvannsdråper som jeg har på en klut å vasker med :)
 
hva sa barnehagen da? her bør man til lege, siden det er så smittsomt,så¨får legen avgjøre om det er smittsomt eller kan vaskes bort.(virus)
 
Ikke noe problem der. Sist sa de også at når det er mildt så trenger de ikke dråper.. Men i reglene til barnehagen står det jo at de skal ha dråper.
Jeg synes bare det er vanskelig å vite hvor grensa går :)
 
Back
Topp