Ønskebrev/fødselsbrev

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Noen skriver ned på forhånd hva de ønsker/trenger under fødselen, slik at de på føden vet dette og ikke trenger å spørre om alt. Jeg tenkte det var unødvendig og litt dumt siden jeg ikke aner hvordan en fødsel er. Har ei venninne som ble anbefalt av jordmor å ikke skrive fordi mange visstnok kan få dårligere fødselsopplevelse fordi "ikke alt ble som det skulle"; vi kan jo tross alt ikke planlegge på forhånd!

Men både på "Fødeavdelingen" på Fem og på fødselsforberedende kurs anbefaler de å skrive ned litt sånt. Så nå tenker jeg å sette meg ned sammen med mannen min (så han vet hva som står der og kan tilføye om jeg ikke orker å prate på føden) og skrive litt.

Flere som har tenkt å skrive? Og hva vil dere ha med i så fall?
 
Jeg skal skrive. Men er mest i hovedsak at jeg ikke tør å gi beskjed om noe. Sånn at hvis mannen sier noe om meg, så må de ta det seriøst for da har jeg gitt beskjed til han i forkant. Jeg tør ikke si ifra hvis jeg trenger smertestillende feks, eller hvis jeg ønsker de skal gjøre noe, eller hvis jeg trenger hjelp.
 
Jeg kommer også til å skrive ja, skal gjøre det sammen med jordmor om 3 uker. Så hun legger det rett inn på pc´n. Gjorde det med nr 2, og det var virkelig en hjelp. Personalet leste på forhånd det jeg hadde skrevet før de kom inn til meg (både på barsel/føden), og det gav meg en trygghet, for da trengte jeg ikke forklare så mye :)
 
Jeg skrev ikke forrige gang, for jeg tenkte at det er vanskelig å planlegge en fødsel og ville ta ting som det føltes naturlig. Ingenting ble som sett for meg uansett, da vi fant ut at tulla satt i seteleie når vi kom inn på sykehuset :p
 
Det som er viktig når man skriver brevet er å være klar over at man ikke kan styre fødselen!

Dersom du absolutt ikke vil ha paracet, men heller lystgass, så skriver du det. Er det andre forhold du tenker kan være relevante, som for eksempel at du har vonde hofter som gjør det vondt å ligge i fødestilling med bena ut, så skriv det:)
 
Vi har vært på samtale med jordmor på føden og da ble det lagt inn i systemet hva vi ønsket oss. De hadde en egen side for det, og spurte om hva vi ønsket oss. Nå har jo vi litt annerledes erfaringer og dette er en høyrisikograviditet. Så våre ønsker blir litt annerledes. Men det vi ønsker er at det skal så langt det er mulig legges til rette for at mannen skal få være tilstede under fødselen. Og at baby ikke skal oppleve adskillelse etter fødselen. Primært skal baby komme til meg. Det er notert at vi ønsker at personale fra nyfødtintensiv er tilstede under fødselen med nødvendig utstyr, slik at de kan gi baby nødvendig hjelp på mitt bryst (eller fars hvis jeg er for syk). Når baby må flyttes så skal far få bli med overalt. Bortsett fra det har vi foreløpig ingen ønsker. Men ikke umulig at vi legger til ting underveis.
 
Tenker at fødebrev kan være like mye hjelp som ulempe, alt etter hvordan det skrives og brukes.
Som ble nevnt tidligere kan ikke en fødsel styres, så for mange detaljer på hva man ønsker er nok ikke lurt, men de store tingene som ønsker eller ønsker ikke smertestillende.
Hvis du er redd for noe, ikke liker prat, ønsker å være i fred, eller det motsatte.

Jeg har hatt samtaler nå. Skulle jeg skrivd brev hadde jeg nevnt min opplevelse med epidural sist og mine tanker rundt det nå. At jeg ikke liker for mye dilldall når jeg har vondt. Litt om min historikk og bekymringer nå. Og at jeg er åpen for smertestillende ved behov.
 
Jeg skal be de ha fødekrakk klar.. forrige gang var det bare sååå problematisk å finne frem da de måtte gå opp til en annen avd..
Takler dårlig pressrier liggendes i en seng, så har vært god hjelp i fødekrakken,,
 
Ja, man må selfølgelig være klar over at fødselen ikke kan styres!

Jeg tenker å skrive at jeg er åpen for epidural (også vurderer jeg å skrive at jeg har lyst til å prøve i vann først, men vil snakke med jordmor (på helsestasjonen) om det før jeg skriver det). Men jeg vil også skrive at jeg stoler på de som jobber der, og at de gjerne skal få foreslå og bestemme ting underveis.
I tillegg vil jeg fortelle dem at jeg trenger å vir hva som skjer, så de må snakke med meg og forklare underveis. Jeg er ikke en av dem som trenger eller ønsker at det skal være stille.
Og kanskje jeg legger til at jeg veldig gjerne vil få til å amme, og at jeg gjerne tar imot tips om det helt fra starten..
 
Ja, man må selfølgelig være klar over at fødselen ikke kan styres!

Jeg tenker å skrive at jeg er åpen for epidural (også vurderer jeg å skrive at jeg har lyst til å prøve i vann først, men vil snakke med jordmor (på helsestasjonen) om det før jeg skriver det). Men jeg vil også skrive at jeg stoler på de som jobber der, og at de gjerne skal få foreslå og bestemme ting underveis.
I tillegg vil jeg fortelle dem at jeg trenger å vir hva som skjer, så de må snakke med meg og forklare underveis. Jeg er ikke en av dem som trenger eller ønsker at det skal være stille.
Og kanskje jeg legger til at jeg veldig gjerne vil få til å amme, og at jeg gjerne tar imot tips om det helt fra starten..
Akkurat sånn synes jeg fødebrev skal benyttes. Ting som er viktig å få frem
 
Jeg skrev at jeg kom til å trenge mannen og hente mye støtte i han. At vi ville vite hvordan babyen hadde det underveis. Og at jeg håpet den ble så rolig som mulig med færrest mulig folk ut og inn. (Det skjedde ikke, pga at de ble redde for babyen mot slutten, men alt gikk bra tilslutt. )
Denne gangen ville jeg evt. lagt til at jeg ønsker sen avnavling, og at hvis babyen er frisk, får tid til selv å søke etter brystet. Da vi fikk første lå hun så våken og sprek på brystet mitt, løftet til og med på hodet sitt. ❤ Også tok barnepleieren bare å stappet puppen inni gapet hennes. Det føltes litt mekanisk og feil.
 
Jeg fikk ark fra jordmor, som meg og samboer gikk gjennom å skrev noen ting. Vi diskuterte det mye, hva jeg mener og hvordan han opplever meg- så de kan lese og han kan fortelle.

1. Hva er viktig for meg hos jordmor for at jeg skal føle meg trygg?
2. Hvordan reagerer jeg når jeg er redd/engstelig/usikker?
3. Hvordan vil jeg fødselen skal være?
4. Hva er viktig at jordmor vet om meg?
5. Hva tenker jeg om amming og det å bli mamma?

Var ca. Noe sånt- gode til litt "brainstorming" om man er usikker på hva man skal skrive.
 
Så bra! Har du gjort deg noen erfaringer om dette nå på sykehuset, eller?
Snakket så vidt med jordmor om fødebrev igår. Hun sa at veldig detaljerte brev er mer til ulempe enn til hjelp, fordi du ikke kan styre en fødsel. Men hadde man noen hovedområder som f.eks vil ikke at barnet skal på brystet før det er tørket godt av. Eller hva man ønsker av smertelindring, redsler. Ja som sagt ikke mikrodetaljere brevet.
F.eks pga min historikk ønsker jeg ikke jordmorstudent. Jeg har negativ opplevelse av epidural, ikke imot det på nytt hvis det er nødvendig, men en viktig opplysning for dem.
Jeg ønsker ærlig informasjon underveis når dem snakker til meg, for jeg analyserer alt som blir sagt og merker jeg de skjuler noe blir jeg redd. Jeg stoler 100% på at de loser meg trygt igjennom og tar de riktige avgjørelser.
 
Snakket så vidt med jordmor om fødebrev igår. Hun sa at veldig detaljerte brev er mer til ulempe enn til hjelp, fordi du ikke kan styre en fødsel. Men hadde man noen hovedområder som f.eks vil ikke at barnet skal på brystet før det er tørket godt av. Eller hva man ønsker av smertelindring, redsler. Ja som sagt ikke mikrodetaljere brevet.
F.eks pga min historikk ønsker jeg ikke jordmorstudent. Jeg har negativ opplevelse av epidural, ikke imot det på nytt hvis det er nødvendig, men en viktig opplysning for dem.
Jeg ønsker ærlig informasjon underveis når dem snakker til meg, for jeg analyserer alt som blir sagt og merker jeg de skjuler noe blir jeg redd. Jeg stoler 100% på at de loser meg trygt igjennom og tar de riktige avgjørelser.
Så bra, godt å vite. Da skal jeg prøve å holde meg til kort og konsist, med faktisk relevante ting :)
 
Jeg har aldri skrevet fødebrev. Er tredjegangs. For meg har det aldri vært viktig - men for de som feks har opplevd ting tidligere som gjør at en fødsel kan være vanskelig så er det superbra at man kan få skrive et sånnet brev!
 
Jeg skrev forrige gang ned noen hovedpunkter om at jeg ønsket badekar hvis mulig, god informasjon underveis, og veiledning til rett smertelindring under fødselen. Videre ønsket jeg ikke jordmorstudenter tilstede, da jeg hadde dårlig erfaring med to unge skravlete studenter tilstede under pressriene sist, og for min del holder det lenge med jordmor og far tilstede :)
Alt ble hensyntatt og jeg kommer til å skrive det samme denne gangen :)
 
Høres virkelig ikke bra ut at de drev og skravlet! :facepalm: Burde blitt kastet på gangen.

Jeg hadde en student som var hos meg hele tiden og virkelig brød seg, og gjorde alt godt hun kunne. Følte at hun var jordmoren min, ikke hun som hadde ansvaret og "bare stakk innom."
Så jeg kunne gjerne hatt student igjen.
 
Høres virkelig ikke bra ut at de drev og skravlet! :facepalm: Burde blitt kastet på gangen.
De fikk tilsnakk av jordmor to ganger før de avsluttet "syforeningen", og da gikk hun ene over til å prate til meg istedet under pressriene: "Jaaaaa, så fliiink du er, kjempefliiiink!" med babystemme :facepalm::yuck:
 
De fikk tilsnakk av jordmor to ganger før de avsluttet "syforeningen", og da gikk hun ene over til å prate til meg istedet under pressriene: "Jaaaaa, så fliiink du er, kjempefliiiink!" med babystemme :facepalm::yuck:

Uææ... :eek:
Skjønner godt at du ikke vil ha det igjen! :p
 
Back
Topp