Øl og barn hjemme.. trenger råd!

Syns det er greit å ta seg ett glass eller 2 for kosen sin skyld.

Jeg drikker ikke til vanlig når hun ser på. Vil at en av oss ikke skal drikke da hun er våken.
 
Synes ikke det er noe galt med et glass eller to:) så lenge man ikke blir synlig beruset.
 
Men du avbryter ikke julebordet og KJØRER dit etter å ha drukket. Da er de faktisk pliktige til å melde deg. "Sorry, nei, jeg kjører bare i fylla ved behov, så dere trenger ikke ringe noen". Hvorfor ikke holde seg edru sammen med barna, så slipper man å måtte risikere å kjøre med barna i bilen etter å ha drukket. Om man bruker 3 timer på 2 dl vin, så har man en promille på ca 0,5 etter de 3 timene. Og man kan faktisk straffes om man har under 0,2 også, om man virker påvirket på noen måte.
Nå har jeg undersøkt litt på lovdata (på dommer for de under 0,2 promille i Norge og gjett hva.... De som har blitt dømt har blitt dømt pga tilleggsting. (Om du finner andre dommer enn meg så gi meg gjerne ref nr så kan jeg gå inn og se.
Miste lappen kan en først om en er over 0,5 eller evt andre tilleggsting.
Tilleggsting er f.eks kraftig for fortkjøring, for mange prikker på sertifikatet, kjøring uten sertifikat (uten at det er nødverge), kjøring under påvirkning (av f.eks amfetamin) osv.
Så tror du bør roe ned bæret litt og ikke overdramatisere.


Joda det er _aldri_ ideelt å kjøre under påvirkning av alkohol men en må og ha viss forståelse for at det er ting som gjør at en kan påberope seg eller få nødrett.
 
Back
Topp