Økonomi

Lilleanda

Første gang
Mailykke <3
Hvordan gjør dere med økonomien. Deler dere eller har dere en fellesøkonomi? Og hva er deres syn på saken?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har en felles konto som vi setter penger innpå for hver mnd til regninger, ellers har vi hver vår brukskonto og bankkort. Syns en kan ha kontroll på sin egen konto selv, trenger ikke dele absolutt alt :) Vi får lønn på to forskjelloge dstoer, han får i begynnelsen av mnd og jeg i midten, så da står han for mat og det vi måtte trenge første delen av mnd og jeg den andre :)

♧ Sendt fra app'en ♧
 
Vi har en felles konto som vi setter penger innpå for hver mnd til regninger, ellers har vi hver vår brukskonto og bankkort. Syns en kan ha kontroll på sin egen konto selv, trenger ikke dele absolutt alt :) Vi får lønn på to forskjelloge dstoer, han får i begynnelsen av mnd og jeg i midten, så da står han for mat og det vi måtte trenge første delen av mnd og jeg den andre :)

♧ Sendt fra app'en ♧
Vi har det helt likt, bare at vi setter inn penger til mat også:) Greit å ha det slik når vi begge har grei lønn:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Samme som Moshi :) Vi setter inn faste beløp på en felleskonto hver mnd, for betaling av de regningene som påvirker oss begge (huslån, fellesutgifter,strøm, hundeforsikringer, hus og reiseforsikringer, nrk lisens, internett etc). Jeg setter inn et litt mindre beløp enn han, for jeg er den som handler mat :) Ellers har vi separat økonomi, og betaler våre egne mobilregninger, biler, shoppingvaner osv :)
 
Felles økonomi og sparekonto osv :) jeg er veldig glad vi har lik økonomisk sans så ikke noe problemer :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Vi har der også slik at vi overfører ett visst beløp i Mnd som dekker bolig, bil og forsikringer. Utenom bytter vi litt på å betale for maten, men er den ene tom for penger, betaler bare den andre :) alt går i samme pott til slutt.. Jeg kjøper mest klær og huslige ting, mens han kjøper planker og snekkerstasj :p hver vår hobby :) dette fungerer fint for oss!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har separate kontoer. Men kortene blir brukt av begge. Han har den største lønningen siden jeg bare har 10% stilling( som blir borte i 2014. Takk til den nye regjeringen. Dritt.) han betaler alle regninger osv og jeg kjøper maten. Ellers deler vi ettersom hvem som har mest igjen.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
vi har alt felles,også betaler vi etterhvert det som trengs med den som har mest på konto:)
 
Jeg syns dette er noe som hvert enkelt par selv må finne ut av, men det som har vært viktig for meg er at vi som skl leve sammen hele livet skal ha samme livskvalitet. Det vil si at det ikke er rettferdig om en sitter igjen med masse og alltid kan kjøpe det han/hun har lyst på av klær eller lignende, mens den andre kun har nok til å dekke de faste utgiftene og er blakk hver mnd. Vi deler det derfor ikke 50/50, fordi han tjener nesten det dobbelte av hva jeg gjør, til tross for at min lønn er ganske god. I tillegg har han gratis bil og drivstoff og mobil, mens jeg betaler for mitt. Han tar seg av lån og de fleste faste utgifter i forbindelse med drifting av huset, mens jeg betaler all mat. I tillegg gjør jeg alt sv husarbeid og lager mat (med unntak av nå som svangerskapskvalmen er på sitt verste), hvilket gjør at han har masse fritid, noe som passer en treningsnarkoman veldig godt, mens jeg sitter igjen med en god sum penger, som passer en shopoholicer veldig bra - vi er begge fornøyde og det er vel det viktigste i et forhold :)
 
Vi deler det meste. Har han blitt tom fordi han har handlet mye i beg av mnd forstetter vi med mitt kort. Men vi prøver begge å ha noen hundre igjen hver mnd. Har en felles konto der vi trekker huslån. Den setter vi begge inn på.. ellers har vi fordelt betaling av regninger og andre faste utgifter oss i mellom. Jeg betaler noe mer siden jeg fpr utbetalt mer enn han som bare jobber 50%
 
Vi betaler halvparten hver på felles regninger, og så har vi mobilregninger og slikt for oss selv. Jeg betaler kanskje litt mer på mat, men vi hjelper hverandre siden vi får penger på forskjellig tid i mnd ;) Det er en ordning som fungerer veldig bra for oss :) Når han er ferdig med studiene kommer han til å tjene betydelig mye mer enn meg, men han er villig til å dele sier han.. haha ;)
 
Vi har en felles regningskonto og en felles sparekonto, men begge har også hver sin sparekonto i tillegg. Utenom det bruker vi hips om haps, en betaler en dag o den andre en annen dag. Er jeg tom på kortet tar jeg hans og omvent. Det fungerer veldig fint for oss.
 
Vi har det også som de fleste andre her, felles regningskonto og felles matkonto med hvert vårt kort. Alle regninger blir betalt fra regningskontoen, og vi eier alt i fellesskap. Ellers har vi jo hver vår forbrukskonto, og når det kommer til ting til barn og hus og hjem kjøper vi litt hipp som happ. Vi tjener ganske likst, så er veldig greit å ha det sånn!
 
Nå eier jo ikke vi noe stort enda, men vi hjelper hverandre rett og slett. Vi prøver begge å spare litt, og jeg bidrar mest med mat og tar min tlf regning også tar han sin regning og ordner ting til huset. F.eks han som kjøpte vaskemaskin. Men det blir litt sånn da jeg tjener 49 kr i timen :p gleder meg til endt lærlingtid.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Med tanke på at jeg er syk, og i en evig kamp med nav, altså uten penger, så betaler han det meste...
I utgangspunktet prøvde vi å betale 50/50 på huslån og andre boutgifter. Og at jeg betaler forsikring og bompenger på den ene bilen (som står i mitt navn), og han "sin" bil resten har vi aldri brydd oss med hvem som betaler. Men dette har ikke gått det siste året... Så det blir i praksis han som betaler alt...
Om jeg får pengene nav skylder meg, så gir jeg nok ham 100 000...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Han betaler de regningene som er faste, og ligger inne på nettbank, jeg tar det som kommer i posten :p Så sparer jeg masse av lønningen min til felles goder, og mat og bensin på begge bilene blir kjøpt av begge. Vi har alltid hatt et balansert forhold til pengene våre, og ser på det vi har som felles, uten at vi trenger å dele likt :) Da han tjener mer enn meg, og ting går opp i opp uansett :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Vi deler 50/50 på det meste som er felles. Vi har en felles konto som vi setter inn penger på, hvor strøm, tv, andre regning blir trekt fra+ mat og klær/ting til storebror. Har også en egen felles konto som bare er for huslånet (her betaler jeg mer for å kunne eie huset 50 %).

Betaler klær og mobilregning av eget kort.


Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Felles og egen. Mesteparten av lønna vår (en fastsatt lik sum fra begge) settes inn på en felleskonto. Derfra trekkes lån, strøm, barnehage, forsikringer og diverse andre fellesutgifter.

Mobilen hans betaler jobben hans, min betaler jeg selv. Mat og andre ting tar vi annet hver gang. Det til overs gjør vi hva vi vil med, så lenge ikke feks ungene trenger noe eller noe blir ødelagt osv.

:)
 
Vi har en felles konto som vi setter penger innpå for hver mnd til regninger, ellers har vi hver vår brukskonto og bankkort. Syns en kan ha kontroll på sin egen konto selv, trenger ikke dele absolutt alt :) Vi får lønn på to forskjelloge dstoer, han får i begynnelsen av mnd og jeg i midten, så da står han for mat og det vi måtte trenge første delen av mnd og jeg den andre :)

♧ Sendt fra app'en ♧

Akkurat samme som oss og fornøyd med det :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp