Ødem? Sjekker jm det på kontroll?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Det slo jeg uvisst av hvilken grunn nå nettopp at jm har aldri spurt meg om ødem. Det husker jeg fra tidligre svangerskap at de spurte om, men ikke denne gangen?

Jeg har jo definitivt ikke mye vann i kroppen, det ser man jo, ringen får jeg fortsatt både av og på, og skoene passer. Tydelige merker etter sokkene, det tror jeg ikke at jeg pleier å ha? tok av meg sokkene nå for å se hvor lenge merkene er der, men ikke sånn at det blir grop i foten om jeg trykker, så altså jeg bekymrer meg ikke for ødem.

Jeg syns bare det er merkelig at hun aldri har så mye som spurt meg? Sånn siden jeg tross alt går omkring med et helsekort hvor det står at min mor hadde alvorlig/kraftig svangerskapsforgiftning i begge sine svangerskap. Jeg har ikke fått det i mine tidligere svangerskap, så man regner ikke med at jeg skal få sv.forgiftning denne gangen heller, men min økte alder bidrar til litt større risiko enn sist. Blodtrykket er lavt og fint og urinprøvene fine, så jeg har ingen tegn på det enda da, så det går nok helt fint denne gangen også.

Men jeg er 32 uker på vei og ikke en eneste gang på de tre ordinære kontrollene jeg har hatt hos jm, sist nå altså denne uken, har hun spurt eller sjekket noe ang ødem?
 
Jeg har hatt kontroller der det er fire jordmødre som bytter på å ha timen, og alle har spurt på hver eneste kontroll. Ikke sjekket noe, men de har spurt. Tok av ringene helt på slutten, men hadde aldri noe problem med det.
 
Fastlegen min sjekket meg for ødem på hver kontroll. Han var veldig nøye på det.
 
Jeg har bare vært en gang hos jordmor i uke 16, men da spurte hun om jeg hadde noe vann i kroppen og noterte 0 på ødem.

Tror det ble sjekket på hver kontroll i forrige svangerskap.

Merkelig at det ikke har blitt spurt om da!
 
Jeg har blitt spurt om det og har endel vann i kroppen som kommer og går. Så de to siste gangene har hun notert 1-2 i ødem hos meg :) det er jo eget felt på helsekortet for ødem, så litt rart at det ikke er blitt nevnt :)
 
Ja, det er eget felt, jeg kan sjekke hva hun har markert, men hun har aldri spurt eller sjekket. Det er liksom litt rart.
 
Sist husker jeg JM klemte på anklene mine på slutten for jeg hadde så mye vann.

Er jo ganske viktig at det sjekkes i tilfelle man plutselig får store ødem.
 
Skulle jeg plutsleig få store ødem ville jeg jo trolig tenkt på å nevne det selv, men jeg synes det er merkelig at hun aldri har spurt ja. Det gjorde den jm jeg gikk til med de andre to (Men jeg har altså flyttet siden den tid)
 
Blir spurt om ødem hver gang. Har hevelse kun om kvelden, så står 1 på helsekortet mitt nå.
 
Min sjekker diskret når hun tar blodtrykk, og har noen ganger notert 0-1.
 
Mener min spurte på kontrollene mot slutten forrige gang. Kanskje fra uke 32 og ut (kan se om jeg finner helsekortet senere).
 
Jordmoren jeg hadde i forrige svangerskap sa at det var bra at jeg kunne bruke ringene mine lenge. Hun så på hendene mine hver gang he kom for å se om ringene var på. Har også fått sokkemerker. Men vann i beina er jo ganske normalt.
 
Ja, vann i beina er normalt, men uttalte mengder vann i beina er vel å regne som ødem grad 1, og derfor tenker jeg at jm burde sjekke det. Grad 2 skal vel være i hendene og muligens også ansiktet, så den delen ser hun lettere, men beina mine ser hun jo ikke på.
 
Ja, vann i beina er normalt, men uttalte mengder vann i beina er vel å regne som ødem grad 1, og derfor tenker jeg at jm burde sjekke det. Grad 2 skal vel være i hendene og muligens også ansiktet, så den delen ser hun lettere, men beina mine ser hun jo ikke på.
Jeg mente det var snakk om så mye vann i beina at skoa ikke passet lengre? Pratet mye med jordmor om dette sist siden jeg var redd for alt da og førstegangs. Men er jo over 2 år siden.
 
Ja, jeg har ikke så mye vann at jeg regner det som ødem altså, reagerer mer bare på at hun ikke har spurt.
 
Ja måtte spørre selv sist. Nå har jeg en ny lege. Men han tok det med ro siden jeg skulle på flere ul på sykehuset.
 
Jeg blir spurt om det...hver gang. Trodde det var helt vanlig.
 
Er ikke grad 1 ødemtendenser? Og så er det lang vei til 2 og 3? Jeg ser på mitt forrige svangerskapskort at jeg hadde grad 1 fra uke 34 frem til fødsel. Hadde da også bare hovne bein. Jeg syns det er vanskelig å vurdere ansiktet, for enten så er det hovent eller så har jeg bare blitt tjukkere. Sa det sånn til legen, og han var ikke sikker selv på ansiktet mitt, hva utflytingen kom av, men at det var en av de to. Men han vurderer hendene mine når han tar blodtrykket mitt, og de er litt hovne. Får på meg ringen, men den kommer aldri av før om morgenen igjen.
 
Ikke spurt av jm enda denne gangen, men legen jeg går til spør hver gang. Hver 3. uke... :p
 
Jordmor har spurt den siste tiden nå ja... Føler ikke jeg har mye vann, men står 2 på helsekortet - men hun har ikke sjekket meg, bare hørt på min opplevelse av økende vann
 
Back
Topp