Ødelagte blodprøver

KH84

Elsker forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Legen ringte Idag og sa sykehuset hadde bedd om nye prøver da mine var ødelagte. Fler som opplevd det? Redd det skal være funn som de ikke vil si, men vil ta ny for å bekrefte.
 
Hei.

Jeg har ikke erfaring med det på denne måten, men i form av at jeg jobber på sykehus og rekvirerer blodprøver selv til daglig.
Blodprøver kan bli ødelagte av mange forskjellige faktorer, som for eksempel for lang transporttid til lab, feil temperatur, for mye risting underveis, feil ved blodprøvetakingen, forurensing osv. Som du skjønner, masse som kan være årsak til at de ønsker nye prøver - fordi de gamle ikke lar seg analysere.

Dersom det skulle være slik at de har gjort funn på de gamle prøvene, skal du informeres om dette selv om de skal ta nye for å bekrefte. Jeg har liten tro på at de ville gjort dette bak din rygg, selv om hensikten var å "skåne deg" for redsel. Det er ikke god skikk å gjøre slikt.

Jeg har nok mest tro på at det har skjedd en feil med håndteringen av dine prøver, som har gjort prøvene for vanskelige/umulige å analysere skikkelig, og at de derfor ber om nye prøver for å få nøyaktige resultater.
 
Jeg fikk også telefon, men da sa de at de trodde det var noe galt med den ene prøven og lurte på om jeg kunne komme fortest mulig å ta ny, helst samme dag. Jeg var dum nok til å spørre hvilken prøve det var snakk om. Tok ny samme dag, men det viser seg at det var for tidlig. Skal derfor ta ny til uka (4 uker etter første).

Poenget er at de ikke pakker det ;) Jeg skulle ønske de hadde pakket det inn, men så tror de jo heller ikke at jeg feiler noe. Eventuelt spør dem rett ut :)
 
Legen ringte Idag og sa sykehuset hadde bedd om nye prøver da mine var ødelagte. Fler som opplevd det? Redd det skal være funn som de ikke vil si, men vil ta ny for å bekrefte.
Det kan være at den som tok prøven har glemt å merke de med prøveid (da kan de ikke analyseres).

En annen ting som kan ha skjedd er at de ikke ble behandlet riktig fra de ble tatt til de skulle analyseres (ødelagt materiale og kan ikke brukes).

Det kan ha blitt tatt feil prøvemateriale (feil glass har blitt brukt og dermed så får de ikke utført riktig analyse).

Hadde absolutt ikke bekymret meg for at det er noe galt som de vil sjekke ytterligere, da hadde helt sikkert legen sagt det og ordlagt seg på en annen måte [emoji4]
 
Takk for svar! :)

Men det jeg stusset på var at det er furst laboratorium i oslo som analyserer testene. De kom når jeg var der. Hun som ringte sa det var Ahus som ringte og etterlyste nye? Sendes ikke svarene til fastlegen?
 
Jeg fikk også telefon, men da sa de at de trodde det var noe galt med den ene prøven og lurte på om jeg kunne komme fortest mulig å ta ny, helst samme dag. Jeg var dum nok til å spørre hvilken prøve det var snakk om. Tok ny samme dag, men det viser seg at det var for tidlig. Skal derfor ta ny til uka (4 uker etter første).

Poenget er at de ikke pakker det ;) Jeg skulle ønske de hadde pakket det inn, men så tror de jo heller ikke at jeg feiler noe. Eventuelt spør dem rett ut :)

Hvilken prøve var det? Masse lykke til med prøveresultat [emoji173]️
 
Takk for svar! :)

Men det jeg stusset på var at det er furst laboratorium i oslo som analyserer testene. De kom når jeg var der. Hun som ringte sa det var Ahus som ringte og etterlyste nye? Sendes ikke svarene til fastlegen?

Akkurat det er litt vanskelig å svare på. Prøvesvar skal sendes rekvirenten, det vil jo si fastlegen dersom det er fastlegen din som bestilte prøvene. Kan det være slik at prøvene er bestilt for Ahus? At slike faste prøvepakker som skal tas på gravide, bestilles med fødeavdelingen som rekvirent istedenfor fastlege - siden det blir de som følger de opp? Eller kanskje noen prøver sendes til Fürst, mens noen andre prøver må sendes til analyse ved Ahus? Det er kanskje ikke alle prøvene Fürst KAN analysere? Jeg vet ikke, altså, dette blir bare teorier fra min side, men jeg tror nok ikke det har noen praktisk betydning for prøveresultatene dine :)
 
Forrige gang fikk jeg svar fra fastlegen min som hadde fått svarene med furst. Vet ikke hvorfor jeg stresser slik med det, er utenom risikogruppen på alle sykdomsprøvene som ble tatt, og tok alle prøvene ved forrige graviditet der alt var neg.

Synst bare det hørtes rart ut at Ahus hadde ringt og ikke furst.
 
Hvilken prøve var det? Masse lykke til med prøveresultat [emoji173]️

Det har jeg ikke så lyst til å svare på :oops:
Tusen takk, fikk beskjed om at det 99% sikkert ikke er noe - så slapper av nå :Heartbigred
 
Forrige gang fikk jeg svar fra fastlegen min som hadde fått svarene med furst. Vet ikke hvorfor jeg stresser slik med det, er utenom risikogruppen på alle sykdomsprøvene som ble tatt, og tok alle prøvene ved forrige graviditet der alt var neg.

Synst bare det hørtes rart ut at Ahus hadde ringt og ikke furst.

Fürst gjør ikke alle analysene som skal tas i svangerskapet, derfor sender min fastlege f.eks til ahus også :) dette gjelder blant annet blodtyping og screening for irregulære blodtypeantistoffer (som furst ikke gjør). "Vanlige" analyser som glukose, hemoglobin osv gjør fürst :) (på nettsidene til fürst står oversikt over alle analysene de gjør, blodtyping er ikke en av de).
 
Akkurat det er litt vanskelig å svare på. Prøvesvar skal sendes rekvirenten, det vil jo si fastlegen dersom det er fastlegen din som bestilte prøvene. Kan det være slik at prøvene er bestilt for Ahus? At slike faste prøvepakker som skal tas på gravide, bestilles med fødeavdelingen som rekvirent istedenfor fastlege - siden det blir de som følger de opp? Eller kanskje noen prøver sendes til Fürst, mens noen andre prøver må sendes til analyse ved Ahus? Det er kanskje ikke alle prøvene Fürst KAN analysere? Jeg vet ikke, altså, dette blir bare teorier fra min side, men jeg tror nok ikke det har noen praktisk betydning for prøveresultatene dine :)

Fürst gjør ikke blodtyping:)
 
Jeg fant det faktisk ut tidligere Idag [emoji4] da er det de prøvene de mangler! Puh!! Er det mulig å bekymre seg så irrasjonelt eller ?[emoji85]
 
Jeg fant det faktisk ut tidligere Idag [emoji4] da er det de prøvene de mangler! Puh!! Er det mulig å bekymre seg så irrasjonelt eller ?[emoji85]

Jeg skjønner deg godt altså, man blir jo usikker! Men godt du har funnet ut av det og har fått pustet ut :)
 
Back
Topp