Å stå på kollektivtransport som gravid

Vics

Betatt av forumet
Jeg bare lurte på hva dere tenker om å stå på buss/kollektivtransport som gravid?
Googlet litt nå, og fikk helt bakoversveis over de negative holdningene. «Graviditet er ingen sykdom», «klarer du å gå til bussen klarer du også å stå».
Selv er jeg livredd for å måtte stå på bussen. Litt fordi formen har vært ganske dårlig, men mest fordi at jeg er redd for at noe skal skje! Om bussen skulle bråbremse eller enda verre så innebærer jo det en større risiko for meg og barnet i magen, enn for en normalt frisk person?! Eller er det jeg som er på bærtur?
 
Jeg bare lurte på hva dere tenker om å stå på buss/kollektivtransport som gravid?
Googlet litt nå, og fikk helt bakoversveis over de negative holdningene. «Graviditet er ingen sykdom», «klarer du å gå til bussen klarer du også å stå».
Selv er jeg livredd for å måtte stå på bussen. Litt fordi formen har vært ganske dårlig, men mest fordi at jeg er redd for at noe skal skje! Om bussen skulle bråbremse eller enda verre så innebærer jo det en større risiko for meg og barnet i magen, enn for en normalt frisk person?! Eller er det jeg som er på bærtur?

Jeg syns også det er litt ekkelt å stå. Bussen kjører gjerne i 80km/t, og det er skummelt å tenke på konsekvensene av en kollisjon. Samme med busser uten setebelte forresten.
 
Tenke ofte på det samme sjølv. Bur i Bergen, og tar buss til og fra jobb, og ofte ellers når eg skal noko. Eg må stå ofte på turen til jobb da bussane er fulle, so no vurdera eg faktisk å ta buss halvtimes tid før da det er mindre folk - men det er jo gørr kjedelig det og. Men me kan ikkje akkuratt spørra om sitteplass. Og når magen ikkje syns så godt så ekje det så lett å få tilbudet heller. Syns det er kjipt og kinkig. "Graviditet er ingen sykdom" utsagnet syns eg e teit. Spesielt mtp buss. Mangen folk er så utrolig bøllete på bussen syns eg, eg blir ofte stående og føle at folk pressa seg litt vel inn for å få plass. Med lille babymagen min, som eg så gjerne vil passa godt på, så preferera eg sitteplass på buss.
 
Skyss sine bussar i Bergen har forresten veldig morsomme plakatar - om folk som har før høg musikk, brukar 2 seter ++ på eine plakaten så står det faktisk at friske unge bør tilby sete sitt til eldre eller gravide eller folk med barn. Men det er jo ikkje lett å sjå minimaga
 
Tok buss hver dag i Oslo sist,før jeg ble sykemeldt...ingen reiste seg...hadde bekkenplager og klarte så vidt gå..bare sure blikk...savner det virkelig ikke..klarte tilslutt ikke komme meg på jobb..
 
Her har jeg alltid god plass i bussen, men siden jeg har en baby så er barnevogna gjerne med.. og der er man pent nødt å stå. Syns det kunne vært ordnet med klappsete værtfall :shifty:
 
Synes det var et mareritt å ta buss sist jeg var gravid i 2016. Fulle busser og sjeldent man får sitte selv som høygravid. Jeg var i god form, men likevel ubehagelig å stå med tanke på hvis bussen skulle bråbremse og ikke minst alle andre passasjerene som skulle inn / ut / presset seg forbi.
 
Gjør meg ingenting å stå på bussen. Så lenge jeg ikke blir kjempesvimmel og kvalm.
 
Går helt fint for meg å stå, så lenge det ikke er bekkenplager. Det fikk jeg med andremann, og da spurte jeg faktisk selv om jeg kunne få sitte pga vondt bekken. Var alltid greit, og ingen sure miner. Ikke alltid at andre tenker seg om, de sitter gjerne i egne tanker på bussen. Men jeg er ikke redd for å falle osv ved å stå.
 
Har alltid vært greit for meg å stå - har ikke mer enn 10 minutter vei.. men her om dagen besvimte jeg på t-banen. Fra den dagen sluttet jeg og stå, nå sørger jeg for å finne plass og er ganske så egoist når det kommer til det å dele plassen også [emoji28] Kan ikke risikere at det skjer igjen :(
 
Har alltid vært greit for meg å stå - har ikke mer enn 10 minutter vei.. men her om dagen besvimte jeg på t-banen. Fra den dagen sluttet jeg og stå, nå sørger jeg for å finne plass og er ganske så egoist når det kommer til det å dele plassen også [emoji28] Kan ikke risikere at det skjer igjen :(

Off, det høres virkelig ikke bra ut! Var det blodtrykksfall som var grunnen..? Det er klart du må ha sitteplass da [emoji4]
 
Jeg har tatt veldig mye buss, i Bergen til og med, og i rushet, uten noen sinne å falle. Greit nok at man får endret tyngdepunktet når man er gravid, men jeg ser ikke for meg at å falle er overhengende fare for så lenge man får holdt seg fast. Og det sørger jeg alltid for uansett, har aldri vært blant dem som klarer å stå uten å klamre meg til noe på bussen.

Eneste problemet nå er at jeg har lavt blodtrykk, og sliter med blodtrykksfall, Så jeg klarer rett og slett ikke stå sånn rett opp og ned i mer enn fem minutters tid uten å bli svimmel og dårlig, og svime av om jeg ikke får satt meg ned raskt nok. Så jeg har unngått alle situasjoner som bussing og bybaning når jeg ikke er sikret sitteplass den siste tiden.
 
Jeg syns det går greit å stå foreløpig, men jeg opplevde å nesten få panikkanfall sist jeg var gravid på grunn av trengsel. Jeg ble klemt opp i et hjørne av skoleelever med sekker og bager, og ble skikkelig uvel.

Men jeg bråbrems er også ganske skummelt...
 
Er dere flinke til å reise dere for de som er høygravide?
 
Har alltid reist meg for andre, både gravide, folk med små barn og eldre. Vanlig folkeskikk & håper eg opplever det samme når min mage er større.
 
Back
Topp