Å føde etter shunt-operasjon

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Hei,

Jeg lurer på en ting, som jeg føler det er vanskelig å få svar på. Især hos nevrologene. Jeg ser ut til å måtte operere inn en shunt fra hjernen til bukhulen, grunnet IIH og forhøyet trykk i hodet, samt påvirkning av synsnerver - og jeg lurer på om du kanskje har erfaring eller kunnskap rundt dette...

Hvordan er det da, å eventuelt gjennomgå et svangerskap senere? Alt ifra påvirkning av shunten, til eventuelt økning av trykk i hodet ved vaginal fødsel. Enden på drenet ligger jo i bukhulen, vil det ble trangt for drenet, og vil det kunne miste effekt? Antar det blir en kombinasjon av svar fra flere kanter, i og med at nevrologene antagelig må svare for seg for en del av det.

Jeg ble veldig syk i mitt forrige svangerskap (truende eklampsi, hellp), og frykter at dette med trykket nå skal være det store som setter en stopper for at jeg kan få barn igjen senere... Jeg har klarsignal med tett oppfølging og medisiner etter sykdom sist, men nå har det jo kommet noe i tillegg. Og jeg er satt på hjertemedisiner, som følge av høy og ujevn puls. Jeg føler jeg ikke får noe tydelig svar fra noen, ingen ser helheten og nevrologene er på en måte bare opptatt av "sin" del av problemet. Fastlegen føler det blir fort stort, noe jeg absolutt forstår. Men jeg trenger svar, og aner egentlig ikke hvor jeg kan få det.
 
Hei!

Takk for at du deler din historie, forstår godt at det er mange spørsmål rundt dette samt at det er vanskelig å få svar på. Jeg tror det beste svaret og rådet jeg kan gi deg da det er såpass komplekst er at de ber legen din henvise deg til en samtale med overlege på fødepoleklinikken på sykehuset der du hører til for å få veiledning før du evt blir gravid. Ut i fra min erfaring på Rikshospitalet er flere med komplekse situasjoner som får slike samtaler for å kartlegge og planlegge før evt graviditet.

Ønsker deg masse lykke til og beklager at jeg ikke kan gi deg bedre svar enn å henvise deg videre:)
 
Hei!

Takk for at du deler din historie, forstår godt at det er mange spørsmål rundt dette samt at det er vanskelig å få svar på. Jeg tror det beste svaret og rådet jeg kan gi deg da det er såpass komplekst er at de ber legen din henvise deg til en samtale med overlege på fødepoleklinikken på sykehuset der du hører til for å få veiledning før du evt blir gravid. Ut i fra min erfaring på Rikshospitalet er flere med komplekse situasjoner som får slike samtaler for å kartlegge og planlegge før evt graviditet.

Ønsker deg masse lykke til og beklager at jeg ikke kan gi deg bedre svar enn å henvise deg videre:)
Takk for svar :) Selvom du ikke direkte kan gi meg svar på spørsmålene, så er det svar godt nok for meg. Da vet jeg i allefall hvordan jeg kan gå frem for å få klarhet rundt situasjonen. Hittil har jeg bare fått et trekk på skuldrene, så det hjelper ganske mye.
 
Back
Topp