Noen som er med? Vi tar oss sammen. Husarbeid. Flylady inspirert (lang tråd, hopp gjerne til slutten

Tenker vi sier det sånn

Vi setter oss ikke rett ned når ungene er i seng
Vi tar helt av spisebordet
Vi tar oppvasken og fyller (evt tømmer først) oppvaskmaskinen
Vi ser til at vi har en tom og ren oppvaskkum og steketopp, tørker av der som trengs.
Vi tar en 2 min hot spot fire drill.
Og vi tar en 5 min hot spot fire drill. En av disse fortrinnsvis på dagtid, den andre på kvelden. Typisk at vi tar en fem min i gangen når alle hr kommet hjem (her kan ungene godt aktiviseres!) og en to min på "den andre enden av spisebordet" eller hvor vi enn prioriteter på kvelden.
Og vi snur de negative tankene. Sette kan vi nemlig klare!

Da sier vi det sånn :)
 
Tenker vi sier det sånn

Vi setter oss ikke rett ned når ungene er i seng
Vi tar helt av spisebordet
Vi tar oppvasken og fyller (evt tømmer først) oppvaskmaskinen
Vi ser til at vi har en tom og ren oppvaskkum og steketopp, tørker av der som trengs.
Vi tar en 2 min hot spot fire drill.
Og vi tar en 5 min hot spot fire drill. En av disse fortrinnsvis på dagtid, den andre på kvelden. Typisk at vi tar en fem min i gangen når alle hr kommet hjem (her kan ungene godt aktiviseres!) og en to min på "den andre enden av spisebordet" eller hvor vi enn prioriteter på kvelden.
Og vi snur de negative tankene. Sette kan vi nemlig klare!
Dette skal jeg klare.. ironisk nok er det det første det, som er vanskeligst. Sovner ofte når jeg skal legge storebror, og sliter litt med å våkne helt etterpå..
 
Dette skal jeg klare.. ironisk nok er det det første det, som er vanskeligst. Sovner ofte når jeg skal legge storebror, og sliter litt med å våkne helt etterpå..
Det er den første som er vanskelig ja. Resten går jo faktisk. Stort sett

I går måtte jeg sette meg ned og jobbe når yngste var i seng. Men ellers så har jeg etter ei lita uke kommet godt inn i akkurat den
 
_20180525_221632.JPG

Kjøkkenvasken gjenstår enda. Jeg må tømme oppvaskmaskinen (som ble full og satt igang da jeg tok av bordet) først og den ble akkurat ferdig så der må få kjøle seg litt ned.

Tatt litt etappevis, med "sitt ned med mannen og finn ut av logistikken som fører oss til en forballbane halvannen time og en eller to ferger herfra innen ca kl 10 i morgen" og en dusj mellom oppgavene. Men det meste er i alle fall gjort. Bare tømme den oppvaskemaskinen .så jeg får tømt vasken. Og shinet den :)

Gangen er slett ikke ryddig på fem min. Men det er fremgang.
 
Og i morgen fortsetter vi med de samme vanene. Og legger til vanen om å finne frem klær til neste dag før vi legger oss.

Kanskje har du et velfungerende system for det?
Jeg derimot står stadig og finner undertøy til halve familien i tørketrommelen og leter litt desperat etter noe annet enn den samme jakken jeg har hatt over en singlet siden jeg la bort ulljakka, de dagene den vaskes eller burde vaskes... Så denne vanen har jeg godt av å ta tilbake.
 
Og i morgen fortsetter vi med de samme vanene. Og legger til vanen om å finne frem klær til neste dag før vi legger oss.

Kanskje har du et velfungerende system for det?
Jeg derimot står stadig og finner undertøy til halve familien i tørketrommelen og leter litt desperat etter noe annet enn den samme jakken jeg har hatt over en singlet siden jeg la bort ulljakka, de dagene den vaskes eller burde vaskes... Så denne vanen har jeg godt av å ta tilbake.

Å legge fram klær er ikke noe jeg er vant til, for kommoden min står ved siden av sengen og jeg vet til enhver tid omtrent hva jeg har i den. Går aldri tom for ting, for klesvasken har jeg faktisk god kontroll på :D
Jeg fikk ikke gjort det nå, for Lillejenta sover jo I sengen min så jeg må komme på det før hun legger seg og det gjør jeg ikke. Men det er jo noe jeg kan jobbe med.
Og forresten, jeg har funnet en versjon av sko-knytingen. Jeg går ikke med sko inne, men jeg kan kle meg skikkelig på dager jeg skal være hjemme uansett. Ikke bare dasse rundt i joggebukse. Ikke hver dag, må se an dagsformen, men jeg skal ha det som mål å bli mye mer bevisst på hvordan jeg kler meg selv om jeg er alene.
 
Å legge fram klær er ikke noe jeg er vant til, for kommoden min står ved siden av sengen og jeg vet til enhver tid omtrent hva jeg har i den. Går aldri tom for ting, for klesvasken har jeg faktisk god kontroll på :D
Jeg fikk ikke gjort det nå, for Lillejenta sover jo I sengen min så jeg må komme på det før hun legger seg og det gjør jeg ikke. Men det er jo noe jeg kan jobbe med.
Og forresten, jeg har funnet en versjon av sko-knytingen. Jeg går ikke med sko inne, men jeg kan kle meg skikkelig på dager jeg skal være hjemme uansett. Ikke bare dasse rundt i joggebukse. Ikke hver dag, må se an dagsformen, men jeg skal ha det som mål å bli mye mer bevisst på hvordan jeg kler meg selv om jeg er alene.

Om du har kontroll på det så er det jo greit. Det er ikke nødvendig å ta klærene ut derfra i seg selv. Men det kan være en del av det med å faktisk kle seg, det at man har tatt det frem.

Ser utfordringen med at frøkna sover på rommet
Det har vi her også. Men enn så lenge har jeg ikke klesvasken under kontroll og fåtall av klærene jeg faktisk bruker befinner seg i skapet mitt...

Dress to shoes inkluderer å ikke ha daffe-klær, stelle håret etc. Rett og slett kle seg "som om du skal ut/på jobb" selv om du er alene hjemme. Gjør noe med innstillingen

Klart, ta hensyn til helse og form, men å faktisk stelle og kle seg gjør noe. Definitivt for meg. Den delen funker.
 
Æsj, ble full miss i går. Vsr ute hele dagen, sovnet når jeg la storebror og våknet i tretiden for å bytte seng bare..

Liker ikke blanke kolonner...
 
Æsj, ble full miss i går. Vsr ute hele dagen, sovnet når jeg la storebror og våknet i tretiden for å bytte seng bare..

Liker ikke blanke kolonner...
Du ser jo at jeg også har det.

Og en viss fare for at jeg også sovner når jeg legger lillemor i kveld med så mange timer frisk luft i dag.
 
Du ser jo at jeg også har det.

Og en viss fare for at jeg også sovner når jeg legger lillemor i kveld med så mange timer frisk luft i dag.

Har vært alene med guttene i hele dag. Spent på om de snart sovner og hvor mye energi det er til overs da. Men, skal i allefall få tatt noe. Kan ikke ha to blanke dager på rappen
 
Hva sier Flylady om morgendagen?
Min mann har kastet seg litt på dette uten å ha blitt bedt om det. Typisk. Når jeg endelig tar skikkelig grep for å bli flinkere så kommer han og hjelper meg slik at jeg ikke får blitt vant til å gjøre alt selv :hilarious:
Jaja, jeg overlever ^^
 
Hva sier Flylady om morgendagen?
Min mann har kastet seg litt på dette uten å ha blitt bedt om det. Typisk. Når jeg endelig tar skikkelig grep for å bli flinkere så kommer han og hjelper meg slik at jeg ikke får blitt vant til å gjøre alt selv :hilarious:
Jaja, jeg overlever ^^

Hehe. Nyt det

Jeg har blanke kolonner på bordet og vasken i går. Mannen tok det sånn delvis.

Om morgendagen
Aå er det vel egentlig det om i dag. Vi utsatte jo en dag. Skal logge på pc og ordne, men har igjen hotspot *2 før jeg egentlig har lov å sette meg ned. Bare satte meg med boka og oppdatere og da så jeg hva jeg har igjen

Jeg ser at pr nå kan en tracker muligens være et alternativ til den controll journal som flylady har på programmet

Det er snakk om en ringperm egentlig
Med papir i plastlommer så du kan merke av med whiteboardtusj eller lignende og bruke igjen og igjen.
For morgen rutine
Og kveldarutine.
Etthvert ettermissagsrutine
Og ukesoppgaver
Soner (del huset i fem soner og fokus på en hver uke. Vi kommer til der etthvert. Ikke stress) og adressebok og alt mulig samlet på en plass

Men. Det viktigste er at en bruker det. Ikke hva det er. Ikke hvordan det er.

Men, jeg skal bare ta de hot spot rundene mine så skal jeg logge på pc
 
Hva sier Flylady om morgendagen?
Min mann har kastet seg litt på dette uten å ha blitt bedt om det. Typisk. Når jeg endelig tar skikkelig grep for å bli flinkere så kommer han og hjelper meg slik at jeg ikke får blitt vant til å gjøre alt selv :hilarious:
Jaja, jeg overlever ^^

Faktisk, vet du hva?

To han oppvaskkummen? så og shin vsken på badet, den trenger det den også.
Tok han hotspoten på spiseboret? Fint, jeg er sikker på du finner en et annet sted :)
 
Så, til flylady om dag 8, vi er vel kanskje på dag 9 men so what. Litt "produktplassering" er her, hun lever jo faktisk av dette, og lønner flere, så det får man tåle for det er faktisk et veldig opplegg som er helt gratis, og helt valgfritt å kjøpe ting.


You have been FLYing for a whole week!

I am so proud of you.




Let’s review your new habits. I am going to break them down into what you do each morning and what you do each evening.





Morning Routine

  • Get up and get dressed to lace-up shoes; fixing your hair and face
  • Look at your posted reminders in the kitchen and bathroom
  • Read your FlyLady emails
  • Recognize the negative voices and change them.
  • Put out your Hot Spots for two minutes
Before-Bed Routine

  • Keep your sink shining
  • Lay out your clothes for tomorrow
  • Put out your Hot Spot. It will make you happy in the morning!
Over the last week we have been establishing our basic routines. As you establish habits, it will become easy to add another habit for you to practice.

Today, go find an old three-ring binder and just put some loose leaf paper in it. Then, at the top of one page, write Morning Routine, and on the top of another page, write Before-Bed Routine in pencil. This is a working document; do not allow your perfectionism to interfere with the process! Now you can write your simple routines on each page.

FlyLady Tip: My Granny always said, “A place for everything and everything in its place.”

The problem with this is clutter is taking up the places in our homes.

You can’t organize clutter; you have to get rid of it. ~FlyLady

Your Control Journal is a place to keep your routines. This is why we developed our Office in a Bag. It can hold your Control Journal and other important information. You will know where to put your hand on it; instead of search through your hot spots.


Nå, om du gjør det i en tracker, eller om du finner en perm, eller om du enn så lenge bruker to postit's eller hva du gjør.
do not allow your perfectionism to interfere with the process!

På et eller annet vis, visualiser på et vis du kan følge opp, din morgenrutine og din kveldsrutine, og regn med at den skal utvides med flere punkter hver dag.

For nå, her er min

Morning
Stå opp, vaske og kle meg, gre og fikse håret og ansikt (sminke/øredobber etc)
Rydder av spisebordet etter frokost før vi drar på skole og jobb
Jobber med tankene om at dette kan jeg klare!

Kveld
Helst har jeg tatt en hotspot før ungene er i seng, ikek helt innarbeidet den
Tar av spiebordet etter ungenes kveldsmat og det som evt står igjen etter middag, fyller inn i maskina, tar oppvasken.
Shiner vasken og koketoppen (eller, vel, ikke helt, strengt tatt gjenstår deler av "shine the sink" enda, men den kommer seg...)
Hot spot, evt begge
Og jobber med tankene om at dette kan jeg klare!
Og fra i kveld, så skal jeg planlegge/legge frem klær til morgendagen. Det har jeg ikke gjort enda i dag for jeg har på meg en del av det ;) Og resten er på det sommet lillemor sover så det tar jeg når jeg legger meg for vekker jeg henne så skal jeg jo legge meg
 
Faktisk, vet du hva?

To han oppvaskkummen? så og shin vsken på badet, den trenger det den også.
Tok han hotspoten på spiseboret? Fint, jeg er sikker på du finner en et annet sted :)

Nei han gjorde det ikke for meg heldigvis, men det ble lettere å gjøre ting fordi han gjorde noe. Så vi gjorde hot spot samtidig. Jeg går over og shiner oppvaskkummen og ovnen, og kjenner at jeg faktisk liker det :eek::D
 
Jeg og Sylvanas inngikk en avtale rundt nyttår om at i 2018 er året da vi tar oss sammen. Med husarbeidet. Få ting litt på stell, RUTINER i stedet for skippertak

Vi driver litt sånn tilnærmet flylady 31 babysteps (for det har jeg prøvd så mange ganger før at dette kan jeg egentig, jeg bare trenger å forplikte meg og pushes til å gjennomføre så lenge at det blir VANER, for det er DA det blir bra.

Dette er tråden med dagens oppgaver, oppmunting og rapportering. (oppmunting og rapportering skjer trolig vel så mye i skravletråden kanskje, time will tell)

Fritt frem å slenge seg med for alle som trenger litt bedre rutiner for å få ting gjort sånn automatisk som hos dem som er født med støv på hjerna og bre gjør det uten å tenke. Vi vil gjerne smittes men siden det visst ikke er så smittsomt, så må vi bre lære det. Dag for dag, gjøre det igjen og igjen til det er en vane.
Går det an å forllare i korte trekk fra FlyLady går ut på? Har googlet litt, men er helt lost. Er vi i KonMari/Synnøve Skarbø rydd-en-gang-for-alle-land? Eller går det kun på rengjøring og daglig husarbeid?
 
Går det an å forllare i korte trekk fra FlyLady går ut på? Har googlet litt, men er helt lost. Er vi i KonMari/Synnøve Skarbø rydd-en-gang-for-alle-land? Eller går det kun på rengjøring og daglig husarbeid?

Vi er veldig langt unna rydd en gang for alle

Vi er på "lære oss rutiner så det blir en vane å rydde hver dag"
Det er ikke reelt å rydde en gang for alle, det må ryddes hver dag. Det er ikke gøy, men det må gjøres og gjør vi det hver dag så blir det ikke så ille.

Det er å kaste det vi ikke trenger, men ikke alt på en gang, litt etter litt. Og rengjøring og alt som hører med.

For oss som lever i chaos (can't have anyone over syndrome) som gradvis gjennom babysteg skal lære å fly. Målet er ikke et rent og ryddig hus. Målet er rutiner. Resultatet er et rent og ryddig hjem, en bedre innstilling til livet og seg selv. (fly står for finally loving yourself, forøvrig)
 
Jeg har faktisk ikke lett frem cj'en min, jeg hadde ikek overskudd til det i dag og synes at enn så lenge funker trackeren mn men jeg skulle sortert den på morgen og kveld men enn så lenge gjør jeg det meste på kvelden så det får være så lenge.

Så videre til i morgen da
Fra flylady.net

BabyStep: Day 9


Look in your Control Journal and leave the sticky notes up to help remind you of your new routines. It takes us 28 days to develop a new habit. These are just BabySteps on our journey to a new way of living. Here is what we are already doing:



Morning Routine

  • Get up and get dressed to lace-up shoes; fixing your hair and face
  • Look at your posted reminders in the kitchen and bathroom
  • Read your FlyLady emails
  • Recognize the negative voices and change them.
  • Put out your Hot Spots for two minutes
Before-Bed Routine

  • Keep your sink shining
  • Lay out your clothes for tomorrow
  • Put out your Hot Spot. It will make you happy in the morning!
Today we are going to learn how to declutter our homes a few minutes at a time with some fun tools that you might have been wondering about from the reminders you have been reading in our e-mails. Making it fun will get the job done!


Read the Decluttering FLYing Lesson!

Today, add a five-minute room rescue to your Morning Routine.

FlyLady Tip: It is the surface clutter that makes our homes look messy. Eliminating those hot spots will make your home look and feel better.


Place a pretty flower arrangement on your dining table to keep you from piling stuff on it.


Altså. vi fortsetter med det vi gjør, og legger til en fem minutters room-rescue til listen. Morning? Not for me. men er man ikke i jobb så er det jo mulig, det er bare virkelig ikke noe jeg prioriterer i mine morgener pr nå- Dog, burde det, for reelt er det soverommet jeg burde ta og det lar seg ikke gjøre på kvelden.

5 min rr er altså at du hver dag rydder i 5 minutter på "det verste rommet i huset" og etter en måned vi du definitivt se en stor forskjell.

Må tenke litt på den, og jeg FAKTISK skal ta 5 min på soverommet på morgenen, evt før/etter middag. For jeg legger altså yngstemor der før jeg tar resten av lista mi. Alterntativt kunne jeg tatt gjesterommet, men soverommet trenger det egentlig mer
 
Last edited:
Back
Topp