Babyklær

*Håpefull*

Glad i forumet
Hei :)

Driver å vasker litt babyklær, "vanlige" babyklær fra H&M, Cubus osv. På de aller fleste av de står det at de ikke skal i tørketrommelen. Hvilke erfaringer har dere med dette? Putter dere de i tørketrommel likevel? Krymper de mye da mon tro?

Og hvor mange grader vasker dere gulpekluter på, det er vel 40? Trenger ikke 60 på de?
 
Tørketrommel kan jeg ikke uttale meg om ettersom vi aldri har hatt det. Angående vasking av gulpekluter, så tar vi det på 60 grader siden det dreper de fleste bakterier. På noen kluter jeg kjøpte stod det til og med 90 grader, men tenker at 60 bør holde :)
 
Okei :D

Har dere egen skittentøyskurv til babyen eller hiver dere dette evt. i samme kurv som deres? Har hørt noe om at babyklær ikke bør vaskes sammen med våre klær?
 
här går allt i torktummlaren! Aldrig i världen om jag står och hänger tvätt till tre ungar under 4 år :hungover: Dem växer uansett ur det för det är söndervasket! Jag syr det mesta av kläderna själv så ikke vart med på att det krymper eller mister formen :p
 
Jeg tromler ikke klær, men gulpekluter kan jeg nok finne på å tromle :)
 
Første min var skikkelig gulpebaby. Der gjekk alle hennar klær og gulpekluter på 40 grader og i tørketrommelen. Måtte vaske omtrent kvar dag for å ikkje gå tom... Vi hadde eigen skittentøyskurv rett ved stellebordet som sto på soverommet. Ikkje fordi det var viktig å skilje dei klea frå resten, men fordi det var praktisk å ha den ved stellebordet...
 
Sniker, her går absolutt alt i tørketrommel og har ikke ødelagt et eneste klesplagg på det. Har dog tørketrommel med varmepumpefunksjon og de blir vist ikke varme på samme måte som de gode gammeldagse :)

Vasker det meste på 40 grader, men bæsjekluter og klær og håndduker etc som har fått bæsj på seg går på 60 eller mer. Litt alt ettersom hva det er og hvor gale det er.
 
Okei :D

Har dere egen skittentøyskurv til babyen eller hiver dere dette evt. i samme kurv som deres? Har hørt noe om at babyklær ikke bør vaskes sammen med våre klær?

Jeg hiver alt sammen
Med våres. Og ser ikke problemet med å vaske babyklær smmen med våre klær. Hadde jeg skulle vasket maskiner med bare hennes klær hadde det vært mye vanskligere å komme igjennom skittentøyet til daglig.
 
Ungen min voks veldig fort førdte halvåret, og tørketrommelen hjalp godt til med å krympe klærne, så jeg slutta å tromle klærne hans. Følte jeg hele tiden pakket bort og kjøpte tøy. Skal sies at vi gikk fra 44 til 74 på 4 mnd
 
Tromla alt annet enn ull med første. Men han sprutgulpa noe ekstremt i mange måneder, så ble maaaange skift på en dag. Har slengt ca alt på 60 grader hele tida.
 
Har ikke hatt tørketrommel samtidig med baby før så blir første gang, men brukt tørketrommel i 2 år og tenker at hvis ikke alt av tøy tåler det (-ull) så trenger jeg ikke beholde det tøyet heller. Ikke for å kaste bort masse tøy, men går heldigvis an å kjøpe mye billig brukt tøy nå til dags til de små.
Det går noen maskiner per dag allerede så babyens tøy blir nok å vaskes med vårt, bare bytte merke til et som babyen tåler :joyful:
Gulpekluter bør vel tåle 60. Er jo for det meste melkegulp så tenker at det blir en del bakterier hvis en ikke får vasket det godt :)
 
Her tromles det meste, ikke ull eller spesielle plagg. Er 35 år og har ikke tromlet vanlige klær før i fjor. Trodde normale klær krympet :) Men ikke krympet noe enda :)
 
Har akkurat begynt å bruke tørketrommelen nå da storesøster er en skikkelig skittgris.. :smiley-ashamed004 Har ikke merket noe til krymping eller ødelagte klær enda. Hun har egen skittentøyskurv til sine klær da vi ikke har samme vaskemiddel. Gulpeklutene vasket jeg som regel på 40 grader sammen med klærne hennes, men kokte de (95) de første gangene for å få de myke og god :)
 
Har akkurat begynt å bruke tørketrommelen nå da storesøster er en skikkelig skittgris.. :smiley-ashamed004 Har ikke merket noe til krymping eller ødelagte klær enda. Hun har egen skittentøyskurv til sine klær da vi ikke har samme vaskemiddel. Gulpeklutene vasket jeg som regel på 40 grader sammen med klærne hennes, men kokte de (95) de første gangene for å få de myke og god :)

Lurt:)

Jeg har bare begynt å bruke slik sensitiv baby vaskemiddel på alle våres klær også. Synes det gjør sorteringen og klesvasken enklere. Trenger bare forholde meg til mørkt/lyst, vanlig vask/finvask eller kokvask eller ull på samme måte som før:)
 
Da var jeg i full vaskemodus her :p Så koselig å henge opp de bittesmå klesplaggene :Heartpink Neste maskin er sengetøy og så lurer jeg på om dere vasker nykjøpte dyner eller bare lufter de godt før bruk?
 
Da var jeg i full vaskemodus her :p Så koselig å henge opp de bittesmå klesplaggene :Heartpink Neste maskin er sengetøy og så lurer jeg på om dere vasker nykjøpte dyner eller bare lufter de godt før bruk?
Noen gjør det og andre gjør det ikke, noen anbefales det av butikken de er kjøpt i, mens andre blir ikke anbefalt det så det er vel litt hipp som happ å lufte den eller vaske den. Den har vel litt kjemikalier i seg, men skal vel ikke helt på huden inntil baby, så føler det må man kjenne litt på selv :joyful:
Personlig skal jeg vaske den og tromle i tørketrommel med tennisballer.
 
Da var jeg i full vaskemodus her :p Så koselig å henge opp de bittesmå klesplaggene :Heartpink Neste maskin er sengetøy og så lurer jeg på om dere vasker nykjøpte dyner eller bare lufter de godt før bruk?

Som Dini sier, så vaska jeg den og tromlet den før bruk, men det kjenner man jo på selv hva man føler må til :)
 
Noen gjør det og andre gjør det ikke, noen anbefales det av butikken de er kjøpt i, mens andre blir ikke anbefalt det så det er vel litt hipp som happ å lufte den eller vaske den. Den har vel litt kjemikalier i seg, men skal vel ikke helt på huden inntil baby, så føler det må man kjenne litt på selv :joyful:
Personlig skal jeg vaske den og tromle i tørketrommel med tennisballer.
Som Dini sier, så vaska jeg den og tromlet den før bruk, men det kjenner man jo på selv hva man føler må til :)

Takk :) Blir nok vask + trommel her også, er så godt i gang nå :p
 
Eg vasker på 30-40 grader, og henger opp til tørk. Er nok litt gammeldags og redd for å ødelegge klærne :)
 
Back
Topp