Gravid og hagearbeid - blomsterbedet var fullt av kattebæsj...

K

Kattegraveren

Guest
Hei,

Må få høre hva dere tenker. Det er vår, sola skinner og jeg er gravid. Etter en lang uke innendørs benyttet jeg i dag anledningen til å kaste meg over ett av blomsterbedene i hagen. Har tidligere tenkt på toksoplasmose, og har en tendens til å være overdreven nervøs og forsiktig nå i graviditeten. I dag tenkte jeg "skjerp deg!". Tok på meg hansker og gikk ut. Blomsterbedet jeg først kastet meg over viste seg å være flittig brukt som toalett av nabolagets katter (fant masse kattebæsj da jeg gravde etter ugressrøtter). Jeg hadde hansker og tenkte på nytt "Skjerp deg!". Fortsatte hagejobbingen, men i ett annet bed og var forsiktig med ikke å ta meg i ansiktet. Når jeg var ferdig tok jeg hanskene av meg og la dem ute, før jeg gikk inn og vasket hendene grundig. Nå kjenner jeg likevel at angsten kommer snikende. Jeg kan egentlig ingenting om toksoplasmose, men det rasjonelle meg går ut i fra at den ikke klarer å trenge igjennom vanlige hagehansker (tøy og skinimitasjon). Dessuten må den vel spises for å smitte? Samtidig er jo rådet at gravide skal overlate tømming av kattekassen til andre, og det føles virkelig som det er akkurat det jeg har gjort i dag... Hva vet dere? Jobber dere i hagen når dere er gravide? Kontakt med kattebæsj er vel ikke farlig når en har hansker på?

Vi har fått hage for første gang, og jeg kjenner at jeg virkelig elsker det. Fantastisk å gjøre noe ut som man ser resultater av (har til vanlig en seiglivet kontorjobb...). Hvor forsiktig bør jeg være framover? Det er massevis av katter i området - men det er det jo overalt...
 
Så lenge du brukte hansker og vasket deg nøye etter jobben så går det bra :)
Min lege sa at jeg hadde antistoffer i blodet siden vi har katt, men overlot likevel tømmejobben til mannen.
Er uansett en enkel blodprøve som kan bekrefte om du har antistoffer i blodet eller ikke.
Som min lege og flere jordmødre sa, at så lenge jeg ikke gravde i kattedoet for så å lage meg mat uten å vaske meg først så skulle det mye til for å få smitten i seg.
Jeg var også nøye på å vaske hendene etter jeg hadde kost med katten vår.
Har en frisk og rask 7-åring i hus i dag :)
 
Dette kan du ta helt med ro.
Du har ikke fått bæsjen på huden, ikke spist den, og ikke er det sikkert at kattebæsjen inneholdt bakterien heller. :)

Så lenge du har på hansker og har normal hygiene, er det ikke farlig å gjøre hagearbeid. :)
 
Dette kan du ta helt med ro.
Du har ikke fått bæsjen på huden, ikke spist den, og ikke er det sikkert at kattebæsjen inneholdt bakterien heller. :)

Så lenge du har på hansker og har normal hygiene, er det ikke farlig å gjøre hagearbeid. :)

Signerer den.
 
Back
Topp