Gudstjeneste

Mine barn må når de begynner på skolen. Ungen har vondt av å være med på en skolegudstjeneste mener jeg. Det er før påske og jul, er det ikke? To ganger i løpet av et år.

Har aldri vært med på at det er vanlig med skolegudstjeneste til påske på noen av de skolene jeg har gått på eller jobbet på (4 ulike kommuner).
 
Det er sikkert en fin tradisjon for henne. :)

Helt ærlig syns jeg folk tar dette med gudstjeneste altfor langt. Som om ungene blir hjernevaska og tvunget til å bli kristne av å besøke kirka én gang i året. Det er jo bare å forklare ungene hva det er, hvorfor det gjøres og at de bestemmer selv om de vil tro på det eller ikke. :)
Jeg syns det bare er fint at unger får oppleve slikt. Dårlige holdninger kommer ofte av lite kunnskap. ;)
Helt enig.
 
Vet ikke hvordan de gjør det her men med så mye annet må hun prøve ut før hun får si nei så tenker at første året om de har det her må hun være med men ellers får hun velge selv.
 
Må bare si det først at nå snakker jeg helt generelt, ikke til deg eller noen andre i denne tråden. Svarer mest nå fordi du nevner det med dårlige holdninger. :)

Det jeg reagerer mest på i forhold til førjulstida og diskusjonene , er at det virker som om en del folk bare skal skryte opp kirketradisjonen og julegudstjenestene kun fordi det ser ut til at det blir kuttet ned på fordi skolene er mer multikulturelle enn før. Tilpasse noe for muslimene? Nei, da skal vi tviholde på topplua og "julegudstjeneste har vi bestandig hatt" og vi skal ikke slutte å være norske fordi det kommer andre hit. det er de som skal integreres. Men at folk strømmer fra Den norske kirke når man kunne melde seg ut på nett, og at hele samfunnet har beveget seg mer mot å bli religiøs nøytral grunn i maange år, det gjør ikke noe.

Jeg syns det er så rart at folk tenker slik. Er det bare fordi alt som har med jul å gjøre må være slik det bestandig har vært, er det fordi folk er fjøsnisserasister og tror det er muslimene som ønsker det, eller er det en annen grunn?

Er det virkelig krise at det heter desemberfest i stedet for julefest, for at ikke de barna som tilhører en annen religion skal bli forhindret fra å komme?

Sier ikke at alle tilpasningene som har skjedd eller man har hørt forslag om er gode løsninger, men verden forandrer seg jo. Og jeg syns det er viktig å reflektere over hvorfor man tviholder sånn på tradisjonene at mange blir ufine i diskusjonen. Er det bare fordi man syns tradisjonene våre er fine og viktige, eller er det fordi man ikke vil at det skal tilpasses muslimer og andre?

For det er jo også slik at for at innvandrere skal integreres, så må de omgås nordmenn og delta i det norske samfunnet. For at det skal kunne skje, må man være villig til å møte dem, og ikke bare ha arrangement hvor de føler de bryter sine egne verdier hvis de deltar. Man må møte dem, og være villig til å gi dem plass. Og jeg syns ikke vi mister vår kulturarv med sånne små justeringer som kanskje må til i en del tilfeller.

Så jeg syns i alle fall det er flott når skoler har gode alternativer til gudstjenesten, og det er sikkert ikke bare muslimer som kanskje kan velge bort gudstjenesten. For ikke å snakke om at kanskje noen muslimer velger å gå i kirka også, for å lære og forstå og delta.

Bare en liten utblåsning fra meg. :p

Gode poeng. :) Syns det er litt vanskelig selv med dette og tradisjoner og det at verden går videre.

Og ut ifra det jeg har fått med meg er det ateistene som syns juletradisjoner er veldig viktige når andre religioner vil ha alternativer mens i andre situasjoner kan jo kristendommen bare våge å åpne kjeften. :rolleyes:
 
Gode poeng. :) Syns det er litt vanskelig selv med dette og tradisjoner og det at verden går videre.

Og ut ifra det jeg har fått med meg er det ateistene som syns juletradisjoner er veldig viktige når andre religioner vil ha alternativer mens i andre situasjoner kan jo kristendommen bare våge å åpne kjeften. :rolleyes:

Ikke sant, samme folkene som ellers holder god avstand til kirka, roper over seg i disse tilfellene. :p
 
Eldste vil gjerne i kirken. Å det antar jeg de andre to vil også når det blir aktuelt. Synes det er koselig. jeg har selv en sterk kristen tro (men har ingenting til overs for kirken og det den står for, alt sklir jo helt ut men det blir en annen sak), min mann er ikke kristen overhode. Jeg betviler ekstremt sterkt at barn blir prakket på noe som helst den lille tiden de er i kirken med skolen før jul. De synger julesanger og leser juleevangeliet såvidt jeg har forstått å husker det selv. Når jeg var liten tok jeg det like alvorlig som et asbjørnsen og moe eventyr. Gudstroen kommer av alt annet enn disse kirkebesøkene, det er i alle fall sikkert og visst.
La barna velge selv, ikke tar de skade av å bli med, å ikke tar de skade av å la det være. Det er nå det jeg mener i alle fall ;-) !
 
Har aldri vært med på at det er vanlig med skolegudstjeneste til påske på noen av de skolene jeg har gått på eller jobbet på (4 ulike kommuner).

Da er det vel bare før jul da ;) mener vi var i kirka før påske på barneskolen.
 
Mine barn måtte ha gått. Vi er kristne og går i kirken hver søndag. De må også gå om de skal til moskeen med skolen. Fint å se og få info om ulike religioner syns nå jeg. :)
 
Det syns jeg også :) På videregående var vi på besøk i en moské. Spennende. :)
Ja, jeg tenker ingen tar skade av å bli mer kjent med andre religioner/kulturer. Vi lærer så lenge vi lever, og jeg syns det blir feil å skape så mye negativitet rundt dette. Er ikke rart det er så mye "fremmedfrykt", og da mener jeg ikke kun rundt islam, men også humanister som er livredde for at ungene skal i kirken på skoleopplegg. :rolleyes:
 
Han vet det er et alternativ men han vil gå og skal gå.
 
Eldste skal i kirken. Syns det er fin tradisjon, og ho blir ikke hjernevasket av besøk i kirka. Virker som at folk er livredde for at barna skal komme hjem å være kristen.

Jeg har vært i moské, og på møte hos Smiths venner opptil flere ganger. Er fortsatt ikke muslim eller medlem i Smith venner, men lærte om de ulike trosretningene.
 
Da er det nok bare ulik praksis :) uansett skjønner jeg ikke hva som er så galt med et besøk i kirka. Jeg er ikke kristen ;)

Nei, galt er det ikke. Men jeg personlig liker godt at det er et valg hver familie/hvert enkelt barn får ta, og ikke tvang. Religiøs tvang har aldri vært bra. :)
 
Jeg er imot det, så om vi ikke hadde blitt tilbudt noe alternativ, hadde jeg bedt om fritak. Det er forskjell på å lære om religion og å drive forkynnelse, og jeg ser helst at barnet mitt ikke blir prakket på noe i skolen som ikke har noe der å gjøre
 
Back
Topp