Rikshospitalet- hvor gjør far av seg? erfaringer?

MillaC

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Hei!

Riksen har jo ikke barselhotell, er det noen som har erfaringer med hvor far skal gjøre av seg? Synes dere det var ok å ligge alene når han dro hjem? Skal selvsagt prøve å booke familierom, men det er jo ingen garantier. Heller ikke at han kan sove på dobbeltrom ved kapasitet.
Er så usikker på om jeg heller bør søke plass på Ullevaal, eller om det virkelig ikke har noe å si med 2 netter alene. Erfaringer tas mot. Føder i slutten av august, takk takk :)
 
Hei!

Riksen har jo ikke barselhotell, er det noen som har erfaringer med hvor far skal gjøre av seg? Synes dere det var ok å ligge alene når han dro hjem? Skal selvsagt prøve å booke familierom, men det er jo ingen garantier. Heller ikke at han kan sove på dobbeltrom ved kapasitet.
Er så usikker på om jeg heller bør søke plass på Ullevaal, eller om det virkelig ikke har noe å si med 2 netter alene. Erfaringer tas mot. Føder i slutten av august, takk takk :)

Far må reise hjem hvis man ikke av spesielle grunner må ha han der, feks sykdom hos mor eller barn etter fødsel hvor han kan være til nytte/støtte.

Tviler på at du får "bytte" til Ullevål så sent i svangerskapet på det tynne grunnlaget, da det helt sikkert er fullt når det kun er tre mnd igjen... Kapasiteten om sommeren er av erfaring ganske sprengt over alt!
 
Det er jo helt sykt at far bare kan overnatte om det er en medisinsk grunn for det. Han blir jo like mye pappa som du som blir mamma! Men uansett, jeg har dessverre ingen erfaring med det. Håper du får lov å ha han der likevel. Mannen var uvurderlig støtte for meg sist! Lykke til :)
 
Det er jo helt sykt at far bare kan overnatte om det er en medisinsk grunn for det. Han blir jo like mye pappa som du som blir mamma! Men uansett, jeg har dessverre ingen erfaring med det. Håper du får lov å ha han der likevel. Mannen var uvurderlig støtte for meg sist! Lykke til :)
Syntes også det er helt utrolig ar pappa'n ikke får lov til å være der. Er jo like mye han som har blitt far, som vi som har blitt mødre. Må to til for å lage babyen, så er utrolig dårlig at pappa'n ikke får være det. :(
 
Min man måtte reise hjem ( fra ahus) i 2014 tross att jeg var dårlig og nyoperert og sønnen lå på nyfødtintensiv. Så det er inget å bli overrasket over i helsenorge dessverre.
 
Kjenner jeg er veldig glad for å føde på Kalnes hvor de bare har enkeltrom og pappaen kan være der like lenge som mor! Synes ikke noen skal måtte være der alene uten far/partner.
 
Kjenner jeg er veldig glad for å føde på Kalnes hvor de bare har enkeltrom og pappaen kan være der like lenge som mor! Synes ikke noen skal måtte være der alene uten far/partner.
Sniker fra juli. Er ikke sikkert du får alenerom på Kalnes. Dem regner med full avd der til sommeren og gjør da om til dobbeltrom :( Så det er ikke 100% at far får sove der
 
Jeg fødte førstemann på Riksen og syns det gikk helt fint at han ikke fikk sove der, han kunne jo være der hele dagen og kvelden (bortsett fra en hvilestund to timer på tidlig ettermiddag, da måtte alt besøk skje andre steder).

Jeg lå på dobbeltrom på barsel på Riksen, og uansett hvor mye man mener at det er dårlig at far ikke får sove der så er det rett og slett ikke plass hvis man er to på rommet. Fødeavdelingen på Riksen er ikke så stor og blir derfor fort full.

Dette er jeg helt sikker på du klarer helt fint :)

Jeg skulle gjerne født på Riksen igjen, men vi har flyttet siden sist og da blir det litt lang vei desverre.
 
Sniker fra juli. Er ikke sikkert du får alenerom på Kalnes. Dem regner med full avd der til sommeren og gjør da om til dobbeltrom :( Så det er ikke 100% at far får sove der
Er det sant? Det er det ingen som har fortalt meg:( K Nå skal jeg ha keisersnitt, det er kanskje annerledes da? Kommer ikke til å klare alt alene så jeg blir nok avhengig av å ha noen hos meg!
 
Er det sant? Det er det ingen som har fortalt meg:( K Nå skal jeg ha keisersnitt, det er kanskje annerledes da? Kommer ikke til å klare alt alene så jeg blir nok avhengig av å ha noen hos meg!
Jeg måtte være alene i 6 døgn på barsel, etter akutt snitt, med svangerskapsforgiftning og sønnen på nyfødtintensiv. Var veldig dårlig men var ikke sjanse for at mannen min fikk være der. Det var på ahus da. Men keisersnitt hjalp dessverre ikke for meg.. :(
 
Jeg måtte være alene i 6 døgn på barsel, etter akutt snitt, med svangerskapsforgiftning og sønnen på nyfødtintensiv. Var veldig dårlig men var ikke sjanse for at mannen min fikk være der. Det var på ahus da. Men keisersnitt hjalp dessverre ikke for meg.. :(

Nå gruer jeg meg enda mer til A-hus. Huff. Er så uendelig avhengig av mannen - men enda mer det å få være alene på rommet! Om jeg får dobbelrom drar jeg hjem etter navlestrengen er kuttet! :-o hehe
 
I Drammen vinner man vel i lotto om man får enerom, har jeg inntrykk av. Kom på tremansrom (eller var det firemansrom?)der sist, midt på natten. Endte med å sitte alene med babyen min inne på et ammerom, i stolen der, hele natten (- uten så mye som en titt inn fra personalet.) Pga. angst og panikk, hadde svangerskapsdepresjon i tillegg. Denne gangen reiser jeg hjem når jeg er oppe og går.

Jeg syns det burde være en selvfølge at mannen får være der, om man har behov for det (eller annen støtte om man ikke har en mann/mannen ikke har mulighet osv.). At man da fikk enerom med plass til far.
 
Når man har keisersnitt eller andre komplikasjoner ved fødsel må man som regel ligge på barsel pga bemanning og nødvendig oppfølging. Det blir på samme måte som om man er innlagt på sykehus for andre sykdommer, og da kan man ikke ha med pårørende. Utrolig kjipt, men forståelig i forhold til hvordan sykehusdriften er lagt opp.
Men mange sykehus, Ahus inkludert, har jo barselhotell, og for de med normale fødsel er jo det et veldig godt tilbud hvor far også kan være med.
Mener også å ha hørt at man etter normalt keisersnitt kan komme på hotellet etter en dag om formen er grei.
 
Når man har keisersnitt eller andre komplikasjoner ved fødsel må man som regel ligge på barsel pga bemanning og nødvendig oppfølging. Det blir på samme måte som om man er innlagt på sykehus for andre sykdommer, og da kan man ikke ha med pårørende. Utrolig kjipt, men forståelig i forhold til hvordan sykehusdriften er lagt opp.
Men mange sykehus, Ahus inkludert, har jo barselhotell, og for de med normale fødsel er jo det et veldig godt tilbud hvor far også kan være med.
Mener også å ha hørt at man etter normalt keisersnitt kan komme på hotellet etter en dag om formen er grei.
Ja, det hadde jo vært normalt om man faktisk hadde fått oppfølging og hjelp. Jeg måtte mate sønnen min med MME fordi jeg ikke fikk hjelp til å løfte han når jeg skulle sette meg å amme, dagen etter snittet, på kveldstid når mannen min var kastet ut. I tillegg er det nå slik at når barn er innlagt har foreldre krav på innleggelse sammen med barnet. Når jeg selv er for syk for å ta vare på mitt barn er det da naturlig at mannen min får tilbud om å sove på overnattingsrom for de med barn innlagt på nyfødtintensiv. Det fikk han ikke heller. Jeg er spes sykepleier og jobber selv på sykehus og kjenner mine rettigheter.
 
Så rart at far ikke får overnatte. På St.Olavs i Trondheim får far bo på barselhotell med mor om fødselen har gått bra for mor og barn., og det er enerom på barsel med en egen liten seng for far dersom mor må være der. Burde være slik overalt!
 
Ja, det hadde jo vært normalt om man faktisk hadde fått oppfølging og hjelp. Jeg måtte mate sønnen min med MME fordi jeg ikke fikk hjelp til å løfte han når jeg skulle sette meg å amme, dagen etter snittet, på kveldstid når mannen min var kastet ut. I tillegg er det nå slik at når barn er innlagt har foreldre krav på innleggelse sammen med barnet. Når jeg selv er for syk for å ta vare på mitt barn er det da naturlig at mannen min får tilbud om å sove på overnattingsrom for de med barn innlagt på nyfødtintensiv. Det fikk han ikke heller. Jeg er spes sykepleier og jobber selv på sykehus og kjenner mine rettigheter.

Ja nå var ikke det jeg skrev direkte skrevet til deg, og har skjønt fra tidligere innlegg at du ikke har hatt noe god opplevelse ved sist fødsel. Jeg skrev det jeg skrev fordi det var flere andre som grudde seg og syntes det var ille at evnt far ikke kunne overnatte etter fødsel.
 
Akkurat på riksen er det jo mange med risikosvangerskap så der har jeg hørt av flere at det ikke er prioritert at far får være der utover fødsel og vanlig besøkstid. Mange som søkte der sist fordi riksen skal ha bedre kompetanse, men så endte de opp med å være alene etter vanlig fødsel.

Ideelt sett bør far få være med hele veien men skjønner at det ikke er så enkelt i praksis!
På Ullevål i juni sist fikk vi gå rett til barselhotellet og far bodde med oss i de tre døgnene vi måtte være der. Jeg var egentlig klar for å reise hjem dagen etter jeg da men det var visst rutine å bli der så lenge. Veldig glad han fikk bo med oss hele tiden! Men denne gangen reiser vi hjem før hvis alt går fint.
 
Er det dem sier i allefall :( Men siden du skal ha ks så er det vel stor sjans for at du er en av dem som blir prioritert til alenerom :)
Håper virkelig det! Og jeg som trodde det var NOE positivt med Kalnes. Smartinger de som valgte å bygge sykehuset mindre enn det forrige..! :mad: Får håpe det ikke et alt for fullt når vi skal føde. Jeg fødte 10 Juli sist, og da var de også veldig på det at det kom til å bli overfylte avdelinger. Selvom jeg endte opp på spesialenheten. Akkurat når jeg var der, var det faktisk veldig få der. Så man kan ha flaks og! Satser på at vi har det :)
 
Back
Topp