• Mattråden - juni 2019

Ønskefrue

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Junibarna 2019
Septemberlykke 2024
Mat, mat, mat!

Jeg tenker vi må ha en mattråd! Jeg vet at jeg lurer titt og ofte på hva jeg kan spise som gravid! Spesielt i jula! :eek:
 
Jeg lurer på om jeg trygt kan spise appetitt-sild og spekesild? :scratch
 
Kjekt med slik tråd :thumright
Usikker på om du kan spise de variantene av sild, er vel anbefalt å spise fisk 3 ganger i uka eller noe/ både fet og mager synes å lest et sted.

Har du endret noe i matveien etter du fant ut du var gravid? Jeg har ikke spist spekematpålegg og latt være å drikke brus med koffein.
 
:nicethread

Etter at jeg ble gravid har jeg sluttet med fetaost i salaten. Ellers spiser jeg stort sett det samme, bare i mindre porsjoner (kvalm, så orker ikke spise så mye)
 
Kjekt med slik tråd :thumright
Usikker på om du kan spise de variantene av sild, er vel anbefalt å spise fisk 3 ganger i uka eller noe/ både fet og mager synes å lest et sted.

Har du endret noe i matveien etter du fant ut du var gravid? Jeg har ikke spist spekematpålegg og latt være å drikke brus med koffein.

Kuttet ut koffein og spekemat. Ellers spiser jeg som før enda.
 
Jeg klarer ikke lukten eller smaken av kaffen min svart. Vanligvis går det fint men nå MÅ jeg ha melk. Eneste måten jeg får i meg melk siden jeg egentlig reagerer på det.
Jula blir det mat som vanlig, jeg må bare varme det godt om jeg skal spise rester :)
 
Er så forvirret nå når det gjelder te. Har lest at man kan ta en kopp kaffe/te om dagen.
Da jeg fra før er litt plaget med ekstraslag på hjertet/hjertebank, så holder jeg meg stort sett unna vanlig svart kaffe og te, og drikker mye grønn te.

I mitt hode tenkte jeg at grønn te var fint å drikke også som gravid. Men så søkte jeg det opp, og fant informasjon om at gravide må holde seg unna grønn te, men frukt-te og nype-te kan man fint drikke. Så da har jeg gått over til nype-te med hibiscus fra Coop. Men så søkte jeg opp det i dag, og det var visst ikke bra det heller.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, er så avhengig av en kopp med noe varmt å drikke om morgenen.

Noen erfarne som har noe tips, eller kunnskap å dele om tedrikking for gravide?
 
Er så forvirret nå når det gjelder te. Har lest at man kan ta en kopp kaffe/te om dagen.
Da jeg fra før er litt plaget med ekstraslag på hjertet/hjertebank, så holder jeg meg stort sett unna vanlig svart kaffe og te, og drikker mye grønn te.

I mitt hode tenkte jeg at grønn te var fint å drikke også som gravid. Men så søkte jeg det opp, og fant informasjon om at gravide må holde seg unna grønn te, men frukt-te og nype-te kan man fint drikke. Så da har jeg gått over til nype-te med hibiscus fra Coop. Men så søkte jeg opp det i dag, og det var visst ikke bra det heller.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, er så avhengig av en kopp med noe varmt å drikke om morgenen.

Noen erfarne som har noe tips, eller kunnskap å dele om tedrikking for gravide?

Det holder lenge å følge de offisielle kostholdsrådene fra Mattilsynet. De finner du på matportalen. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Det er først og fremst koffein i te man skal være forsiktig med, men 2-3 kopper om dagen går fint.

Hvis du vil ha et alterntiv til te, synes jeg en kopp med noen skiver fersk ingeær og litt honning er godt og hjelper veldig på kvalme.
 
Jeg har sluttet å spise spekemat (spiser stekt)
Vi ble invitert til lunsj hos svigermor på søndag, og der ble det servert spekemat :smiley-ashamed004 Tror ingen la merke til at jeg bare spiste eggerøre.
Har mindre søtsug enn jeg pleier å ha, så spiser sunt om dagen, men litt lite variert, siden jeg har hang up på endel ting :) særlig tomat, avokado, manchego og appelsinjuice.
 
Gilde skriver på sin sida att deras salami är helt trygg å spise som gravid. Om det er noen som saknar det veldig :)
 
Av det jeg spiste og drakk mye av før, så har jeg helt sluttet med:
Jägermeister & Gin&Tonic :p
Spekepølse/salami
Røkt laks

Ekstra forsiktig med egg, da det er mye salmonella i egg her jeg bor. Kun 100% gjennomkokt.

Ellers lite endringer, forsøker å leve sunt og godt.

Litt usikker på gambas (scampis), men holder meg unna siden jeg er usikker.
 
Brødskive med smør, hvitost og to baconstrimler er helt himmelsk! Selvom jeg er kvalm. Holder meg mett lenge pga bacon, og da er kvalmen mindre fremtredende også.

2 skiver med dette til kvelds hjelper litt på morgenkvalmen min har jeg merket [emoji3526]
 
Brødskive med smør, hvitost og to baconstrimler er helt himmelsk! Selvom jeg er kvalm. Holder meg mett lenge pga bacon, og da er kvalmen mindre fremtredende også.

2 skiver med dette til kvelds hjelper litt på morgenkvalmen min har jeg merket [emoji3526]

Dette hørtes godt ut! Ikke smakt bacon og ost sammen, men er helt sikkert godt. Skal prøves neste gang vi har brød i hus :hungry:
 
Dette hørtes godt ut! Ikke smakt bacon og ost sammen, men er helt sikkert godt. Skal prøves neste gang vi har brød i hus :hungry:

Det ER godt! [emoji7][emoji3590] Anbefales dersom du liker hvitost og bacon separat.
 
Det ER godt! [emoji7][emoji3590] Anbefales dersom du liker hvitost og bacon separat.

Det liker jeg så absolutt! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på å slå de sammen tidligere... her hjemme liker vi leverpostei med bacon på ;)
 
Svigerfar kom med elgkjøtt som var garantert blyfritt, uten deler av sårkanalen og fersk, slik at jeg også kan spise elggryte neste mnd. :)
Fryktelig glad jeg kan spise sushi forresten.. Lager selv av salmalaks. :happy:
 
Det liker jeg så absolutt! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på å slå de sammen tidligere... her hjemme liker vi leverpostei med bacon på ;)

Det høres også veldig godt ut! [emoji7] Har smakt leverpostei med bacon, men der syntes jeg baconet smaker så kunstig. Sikker veldig godt med ekte bacon [emoji120][emoji2533]
 
Svigerfar kom med elgkjøtt som var garantert blyfritt, uten deler av sårkanalen og fersk, slik at jeg også kan spise elggryte neste mnd. :)
Fryktelig glad jeg kan spise sushi forresten.. Lager selv av salmalaks. :happy:

Sushi er så godt! [emoji7] Og salmalaks som sashimi er himmelsk!
 
Back
Topp