Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.6271.6590
Jeg bruker ikke ei i det heletatt. I hunnkjønn kan man velge mellom ei og en![]()
Lille_mocca: Hvordan kan du si at jenten er feil, når du seinere henviser til at det er lov på riksmål, altså konservativt bokmål? Det er dessuten mange dialekter der man sier jenta, så jeg synes du uttaler deg litt vel bestemt her. Bergensdialekta er så vidt jeg vet den eneste som ikke har hunkjønn, men det er så klart mange sosiolekter blant folk med ulike dialekter som sier jenten. Kanskje særlig på østlandet?
Det dreier seg til en viss grad om stilvalg her. For eksempel vil vel mange få ulike assosiasjoner når de leser damen vs dama.
Begge deler er lov å skrive, selv om jeg personlig sterkt misliker jenten...
Sent from my GT-S5360 using BV Forum
Ser at svaret mitt kom etter at du hadde skrevet mer. Da tror jeg vi er enige. Selv sier jeg ei jente (eller ei jenta, egentlig). Venter en gutt, så slipper "problemet"ser at jeg formulerte meg slik, men ikke mente det slik. Det gikk fort i svingene her. Mitt poeng er vel i bunn og grunn : jente er hunkjønn, selv om man setter en foran.
Men jeg har ikke sagt at jenten er feil, derfor jeg satt inn tabellen for å vise at det var flere måter.
når man googler en jente, kommer det nesten ingen grammatiske sider opp, men om man googler ei jente kommer det mange,
men jeg har sjelden hørt jenten, egentlig.
jeg sier en jente. Og forsetter med det. Jeg gleder meg til jenta mi kommer i august i allefall![]()