Æææææh, hun kjønn, han kjønn, intetkjønn

*Kula*

Elsker forumet
Hjelpe meg. Hvordan funker dette? Er det ikke ei jente, en gutt ? Allså om det skal være riktig så sir man ikke en jente for en er jo et hankjønnsord ? Noen som forstår ? Å er jeg helt på bærtur nå eller ?

Fra iPhone på Bv-app

Strengt tatt heter det vel ei jente.. Men måten språket har blitt på, så er vel "ei" på vei til å bli borte.. Du vil sikkert finne en språkentusiast som retter deg opp om du sier en jente. :)

Tror du har rett ja , jeg sier hvertfall ei jente og en gutt :-P

Men om man skal følge det som er riktig så heter det jo ei jente og en gutt ? Kjenner jeg får fnatt, for jeg diskuterer med ei som mener at det heter en jente, men det er jo helt feil sånn egentlif

Fra iPhone på Bv-app

Det stemmer, men er ikke nødvendigvis fordi jente er et hunkjønnsord, gutt et hankjønnsord osv. På tysk feks er jo jente intetkjønn.

En jente er feil. Det heter ei jente. Hun tar feil, hun du diskuterer med. I entall bestemt form sier man " jenta" a-ending er hunkjønnsord. Ergo ei jente, jenta. En gutt, gutten.

En hund - hunden. Jeg uttrykte meg kanskje ikke godt nok. En gutt -gutten var ment som eksempel på hankjønnord. A-ending er hunkjønnsord , en-ending er hankjønnsord , et- ending er intetkjønnsord, i entall bestemt form.

Hund er hankjønnsord.

hunkjønn: ei jente - jenta
hankjønn en gutt - gutten
intetkjønn- et skap -skapet

Alle her sier en jente og vi fikk da korrekt på det på alt av norsk prøver på barne-ungdom skolen og videre gående;)
Tror begge deler er riktig ifølge ordboka

ei jente - den jenta,
en gutt - den gutten,
et hus - det huset,

og hunden blir ; en hund - den hunden. Altså hankjøn :) skriver ifra ipad, så usikker på om det blir avsnitt :s

Lille_mocca: Hvordan kan du si at jenten er feil, når du seinere henviser til at det er lov på riksmål, altså konservativt bokmål? Det er dessuten mange dialekter der man sier jenta, så jeg synes du uttaler deg litt vel bestemt her. Bergensdialekta er så vidt jeg vet den eneste som ikke har hunkjønn, men det er så klart mange sosiolekter blant folk med ulike dialekter som sier jenten. Kanskje særlig på østlandet?

Det dreier seg til en viss grad om stilvalg her. For eksempel vil vel mange få ulike assosiasjoner når de leser damen vs dama.

Begge deler er lov å skrive, selv om jeg personlig sterkt misliker jenten...

Sent from my GT-S5360 using BV Forum

Er hun du diskuterer med fra Bergen? Der har de jo ikke hunkjønn :p

Lille_mocca: Hvordan kan du si at jenten er feil, når du seinere henviser til at det er lov på riksmål, altså konservativt bokmål? Det er dessuten mange dialekter der man sier jenta, så jeg synes du uttaler deg litt vel bestemt her. Bergensdialekta er så vidt jeg vet den eneste som ikke har hunkjønn, men det er så klart mange sosiolekter blant folk med ulike dialekter som sier jenten. Kanskje særlig på østlandet?

Det dreier seg til en viss grad om stilvalg her. For eksempel vil vel mange få ulike assosiasjoner når de leser damen vs dama.

Begge deler er lov å skrive, selv om jeg personlig sterkt misliker jenten...

ser at jeg formulerte meg slik, men ikke mente det slik. Det gikk fort i svingene her. Mitt poeng er vel i bunn og grunn : jente er hunkjønn, selv om man setter en foran.

Men jeg har ikke sagt at jenten er feil, derfor jeg satt inn tabellen for å vise at det var flere måter.

når man googler en jente, kommer det nesten ingen grammatiske sider opp, men om man googler ei jente kommer det mange,

men jeg har sjelden hørt jenten, egentlig.

jeg sier en jente. Og forsetter med det. Jeg gleder meg til jenta mi kommer i august i allefall ;)

Kanskje jeg formulerte meg feil, var ikke ute etter hvordan det er på de forskjellige dialektene. Vannskelig å forklare :p men jeg lurer på hvordan det i følge "norsk språk " :p ikke dialekter

Fra iPhone på Bv-app

For eksempel; jeg snakker med en.
Hva vil dere tro denne personen snakker med, jente eller gutt ?

Fra iPhone på Bv-app

ser at jeg formulerte meg slik, men ikke mente det slik. Det gikk fort i svingene her. Mitt poeng er vel i bunn og grunn : jente er hunkjønn, selv om man setter en foran.

Men jeg har ikke sagt at jenten er feil, derfor jeg satt inn tabellen for å vise at det var flere måter.

når man googler en jente, kommer det nesten ingen grammatiske sider opp, men om man googler ei jente kommer det mange,

men jeg har sjelden hørt jenten, egentlig.

jeg sier en jente. Og forsetter med det. Jeg gleder meg til jenta mi kommer i august i allefall ;)
Ser at svaret mitt kom etter at du hadde skrevet mer. Da tror jeg vi er enige. Selv sier jeg ei jente (eller ei jenta, egentlig). Venter en gutt, så slipper "problemet" ;)

Ifølge ordlista på bokmål kan man bruke både en og ei foran jente. Altså i en norsk bokmålstil på skolen:)
I hunkjønnsord kan man altså velge mellom en og ei og derfor er begge deler riktig

Back
Topp