ZZZZZzzzzzzove tips

Sjokkabolla

Forelsket i forumet
ZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzz...........

Ja, soving og ammeslutt er eit hett tema her inne. Hadde tenkt å svare så mange innlegg, så no lager eg heller eit innlegg i stedet for å gjenta meg sjølv. Tenkte å dele noen tips fra ei bok eg les.
8204135564.jpg




Baby 6-9 mnd
- Dei store sprangene i utviklingen denne perioden kan være med å forstyrre nattesøvnen det er gjerne derfor flerie her opplever ein endring i soverutinene/ merker at barnet sover urolig. Hjelp dei i utviklinga ved å vise engasjement.
- No begynner dei å bli skeptisk, respekter det og ikkje tving dei til å gå til folk dei ikkje vil. Om dagen er det fint å øve på dette med å "bli borte" ved hjelp av "borte titt titt leiken" f.eks hvis du går inn på kjøkkenet/ badet osv. sånn at dei ser at du kjem tilbake.
- Når du ikkje tar opp barnet ditt som gråter om natten, blir det skuffet. MEN vær rolig, tydelig og bestemt. Så lenge du formidler trygghet, så "går det over".
- No kan barnet sove 11-12 timer om natten + 2-3 lurer på dagtid.
La det gjerne sove 2 timer etter det har stått opp. Dette for å unngå overtrøtthet. Dersom barnet blir overtrøtt når det skal legge seg. Så sover barnet mye mer urolig, våkner lettere av lyder, våkner oftere om natten og har vanskelig for å komme i dyp søvn. Ettermiddagsluren bør heller ikkje bli for sein. (16-16.15). Det bør ikkje skje så mye rundt leggetid, dette skal være "roe ned tid." Dei bør legge seg 18.30-19.00, men har ikkje barnet sovet siden 14.30-15.00 kan du trygt legge det kl 18.00-18.30.
- Dersom barnet skulle sovne i middagsfatet kl.17, skal du gi det 15 min. Og heller tåle sutringa resten av ettermiddagen.
- Barn som illskriker i det de våkner, pga utviklingsfasen/ inntrykk dei skal fordøye eller pga seperasjonsangsten dei no "har".

Nattamming:
- Noen velger å slutte heilt, mens noen velger å amme ein gang rundt midnatt. Dersom du bestemmer deg for å amme eit nattmåltid er det svært viktig at du tar barnet raskt opp av senga slik at det ikkje får belønning for grininga. Slik lærer det å skille mellom dei gangene det skal få mat og ikkje. Du må ikkje la det skrike i 20 min. og så gi etter... da er det bedre å ta det opp med ein gang.
- Dersom barnet havner i mors seng og kan forsyne seg som det vil om natta, blir barnet meir avhengig av deg og det får dårligere appetitt på dagtid.
- Morgen puppen bør du ta etter at du har stått opp og skifta bleie/kler. Dersom du tar babyen opp i senga vil babyen stadig våkne tidligere og tidligere for å få denne kosen siden babyer ikkje veit kortid klokka er 07.00 og 04.00. Og da er du tilbake til start.

Me har no jobba mye med desse rutinene... snuppa våkner kl 07.00, me står opp, skifter klær og ho får frukost pupp. SÅ sender eg søskene på skulen og legg ho igjen kl 09.00..då søv ho til ca 11.00. Lunsj og kvil igjen ca 13.30, då søv ho til 15.30-16.00. SÅ er det graut kl 18. kveldsstell og pupp og så i seng kl.19.00.
Eg bestemte meg først for å trappe ned ammingen siden eg ammet så ofte om natta. Du kan jo tenke deg sjølv om du et 10 måltider og plutselig skal slutte. Då blir du jo skrubbsulten!! Så eg bestemte meg for å amma kl 00.00 +- etter kortid ho våkna. Dette gikk heilt fint i 4-5 netter... Då begynte ho å dra ut tida.. slik at ammingen kom i 03.00 tida, da fant eg ut at det var like greit å kutte. Så da gjorde me det. Plugger i smokken når ho våkner. Og no har ho (kryss i taket) sovet 5 netter uten nattmat. Eg merker at ho har MYE større appetitt på dagtid også no. Klart ho våkner mange ganger om natta... dei først nettene kunne ho vere våken i 2 timer.. eg hysja, satt ved siden av senga, hold ho i handa heilt til ho sovna. UTEN å ta ho opp for mye. Max 1 gang pr. natt.. og det var kun hvis ho grein ustoppelig. da tok eg ho opp, roa ho og la ho ned igjen.. ho begynte selvf. å grine med ein gang. men dette blir bedre etter kvar natt. No har ho aldri våken perioder. Ho bare grin.. av og til er det nok at me viser oss i dørsprekken så sovna ho igjen.. hehe..
det eg endte opp med til slutt var å flytte barnesenga heilt inntil mi seng. slik at eg berre kunne hive hånda oppi når ho våkna. Da fikk eg meir søvn om natta også..

Det finnes fleire sånne skrike"metoder" for å få barna til å sove. Du må bare finne det som passer deg og ditt barn. Det viktigste er å ikkje stresse.. :)
Fy for eit langt skriveri... håper det kom noen til nytte!
 
Takk for gode tips :) Jeg har kanskje holdt knerten våken litt for lenge etter frokost. Skal prøve å legge han litt før. Kanskje han sover mer enn 30 min i da :)


Fødte en gutt 20. juli 2013
 
Takk for gode tips :) Jeg har kanskje holdt knerten våken litt for lenge etter frokost. Skal prøve å legge han litt før. Kanskje han sover mer enn 30 min i da :)


Fødte en gutt 20. juli 2013
Samma her! Jeg har holdt min gutt for lenge våken første våkenperiode, la han tidligere i dag og da sov han 2t istedet for 30 min:)
 
Back
Topp