Zombiemodus ...igjen!

Cadillac

Forumet er livet
August 2018
Sommerfuglene
Jeg har gått helt i det jeg kaller zombiemodus igjen. Jeg er så trøtt, hele tiden egentlig, men når klokken bikker 17-18, så går jeg fullstendig ned fortelling og der føles som jeg kunne sovet til sommerferien.

Jeg var 100 % sykemeldt fra nyttår til 4. mars. De siste ukene av den sykemeldingen var jeg forholdsvis opplagt. Så begynte jeg å jobbe 50 % og har gjort det i snart tre uker, og nå den siste uken spesielt føler jeg meg helt kortsluttet. Aner ikke om det har noen sammenheng eller om det er tilfeldig, men merker også at jeg sliter med å konsentrere meg og yte optimalt på jobb også, klarer ikke mer enn 3-4 timer før jeg faller ut og mister all motivasjon samt evne til å ta meg sammen.

Det verste er uansett den evige trøtta jeg går med. Sovesyke.

Er jeg alene om å ha det sånn? Nå vet jeg riktignok at det ikke nødvendigvis bare er graviditeten som gjør meg til en (snill) zombie, det er nok noen ytre omstendigheter som spiller inn også, i alle fall vedr konsentrasjonsevnen, men jeg var usannsynlig trøtt gjennom 80-90 % av de to andre svangerskapene mine også ... Da slet jeg ikke på samme måten riktignok, en powernap gjorde underverker (det hendte jeg måtte gå på do i arbeidstiden, sette på alarmen og sove i 10-15 min) og jeg fungerte resten av dagen uten problem. Nå er det ikke sånn, nå er jeg trøtt uansett og en powernap gjør det nesten bare verre, nærmest umulig å kvikne til igjen. Hjelp!

:hungover:
 
Full zombiemodus ja.. har aldri vært så trøtt før i mitt liv. Æ klare faktisk ikke å jobbe, e kake etter bare noen tima. Har fått høre mye fra familie og venner fortiden at æ ser sykt sliten ut å æ føle mæ sliten å. Men her e det nok ikke bare graviditeten, fikk svar på noen blodprøver igår å det vise sæ at æ har lav blodprosent og lite vitamin d så det påvirke jo også endel..
 
Jeg sover 14 timer om natten og 2-3 timer i løpet av dagen. Likevel er jeg sliten hele tiden...
 
Har hatt det sånn, men i det siste har energien kommet litt tilbake, men forberedt på at det er kortvarig glede
 
Jeg advarte mannen min (som ikke har barn fra før) før jeg ble gravid, om at jeg kom til å bli udugelig trøtt, spesielt i første trimester, så om det skulle bli noen unge, så måtte han være forberedt på å ta seg av de to jeg har fra før på ettermiddag og kveld. Jeg ble enda mer zombie enn jeg selv var forberedt på. Så selv om jeg har vært igjennom deg før, så var det jeg som ble overrasket over fullt hvor trøtt jeg ble, ikke han. Ungene roper hans navn sikkert 10 ganger for hver gang de roper mitt nå om de trenger hjelp med noe:)
 
Full zombiemodus ja.. har aldri vært så trøtt før i mitt liv. Æ klare faktisk ikke å jobbe, e kake etter bare noen tima. Har fått høre mye fra familie og venner fortiden at æ ser sykt sliten ut å æ føle mæ sliten å. Men her e det nok ikke bare graviditeten, fikk svar på noen blodprøver igår å det vise sæ at æ har lav blodprosent og lite vitamin d så det påvirke jo også endel..
I første trimester hadde jeg fast sovepause på jobb etter lunsj:)
 
Ja, hadde noen uker der jeg hadde mer energi enn tiden før, men nå begynner virkelig utmattelsen å tre inn mer og mer..
 
Her har det vært et snev av energi de siste par ukene. Håper det holder i hvert fall en liten stund.
 
Jeg er ikke så trøtt lengre, trenger ikke middagslur osv. Men jeg er ikke på jobb heller, tror det lett kunne pushet meg over til zombieland igjen. Var helt vilt trøtt i første trimester!
 
I første trimester var jeg skikkelig trøtt, etter at jeg bikket over til andre trimester ble det bedre, og i det siste har jeg fått mer energi.

Forrige gang jeg var gravid hadde jeg det omtrent på samme måte, og ble veldig trøtt i siste trimester. Ble sykemeldt 50%, men ville gjerne jobbe hver dag, og det fungerte bra. Var ikke noe problem å få til med min arbeidgiver heller heldigvis, siden jeg hadde/har kontorjobb uten spesielle møter e.l. Jeg fikk begynne på jobb litt senere, kl. 9.00 (vanligvis begynte jeg før 8), på den måten fikk jeg sovet litt lenger på morgenen. Så jobbet jeg til ca. 12.30. Da jeg kom hjem fra jobb la jeg meg til å sove, og så vaknet jeg ofte litt før mannen kom hjem fra jobb i firetiden. Da fungerte jeg greit resten av ettermiddagen/kvelden og kunne legge meg til normal tid rundt kl. 22-23. Noen vil kanskje si at jeg ikke hadde trengt å være sykemeldt, jeg kunne sovet de timene når jeg kom hjem fra jobb uansett, men om jeg skulle lagt meg til å sove i firetiden på ettermidagen og våknet etter noen timer hadde jeg ikke klart å sovne på kvelden, og da hadde jeg fått for lite søvn totalt sett. Dessuten hadde jeg uansett ikke fungert noe bra på jobb om jeg skulle jobbet fullt med den trøttheten.

Angående det du skriver om konsentrasjonen, så skjønner jeg at du har ekstra mye å tenke på for tiden, men jeg merker også at konsentrasjonen ikke er på topp på jobb for tiden. Blir lett distrahert, og har mest lyst til å skrive lister over hva jeg må ordne til babyen kommer, sitte på babyverden eller hekle til babyen :joyful:
 
Full zombiemodus ja.. har aldri vært så trøtt før i mitt liv. Æ klare faktisk ikke å jobbe, e kake etter bare noen tima. Har fått høre mye fra familie og venner fortiden at æ ser sykt sliten ut å æ føle mæ sliten å. Men her e det nok ikke bare graviditeten, fikk svar på noen blodprøver igår å det vise sæ at æ har lav blodprosent og lite vitamin d så det påvirke jo også endel..
Jeg har også hatt litt lavt jernnivå, og begynte på jerntabletter for et par uker siden. Når jeg tenker meg om er det kanskje derfor jeg føler at jeg har fått mer energi i det siste. :smiley-bounce012
 
I første trimester hadde jeg fast sovepause på jobb etter lunsj:)

Vi har kun en bruker på jobb der æ kunne tatt meg en sovepause men d en brukeren får æ ikke ha når æ e gravid, ellers får set i et på jobb, lunsj og middag e sjeldent man får ete alt med en gang med mindre noen andre kan steppe inn å hjelpe
 
I første trimester var jeg skikkelig trøtt, etter at jeg bikket over til andre trimester ble det bedre, og i det siste har jeg fått mer energi.

Forrige gang jeg var gravid hadde jeg det omtrent på samme måte, og ble veldig trøtt i siste trimester. Ble sykemeldt 50%, men ville gjerne jobbe hver dag, og det fungerte bra. Var ikke noe problem å få til med min arbeidgiver heller heldigvis, siden jeg hadde/har kontorjobb uten spesielle møter e.l. Jeg fikk begynne på jobb litt senere, kl. 9.00 (vanligvis begynte jeg før 8), på den måten fikk jeg sovet litt lenger på morgenen. Så jobbet jeg til ca. 12.30. Da jeg kom hjem fra jobb la jeg meg til å sove, og så vaknet jeg ofte litt før mannen kom hjem fra jobb i firetiden. Da fungerte jeg greit resten av ettermiddagen/kvelden og kunne legge meg til normal tid rundt kl. 22-23. Noen vil kanskje si at jeg ikke hadde trengt å være sykemeldt, jeg kunne sovet de timene når jeg kom hjem fra jobb uansett, men om jeg skulle lagt meg til å sove i firetiden på ettermidagen og våknet etter noen timer hadde jeg ikke klart å sovne på kvelden, og da hadde jeg fått for lite søvn totalt sett. Dessuten hadde jeg uansett ikke fungert noe bra på jobb om jeg skulle jobbet fullt med den trøttheten.

Angående det du skriver om konsentrasjonen, så skjønner jeg at du har ekstra mye å tenke på for tiden, men jeg merker også at konsentrasjonen ikke er på topp på jobb for tiden. Blir lett distrahert, og har mest lyst til å skrive lister over hva jeg må ordne til babyen kommer, sitte på babyverden eller hekle til babyen :joyful:


En full arbeidsdag og soving ettermiddag hadde ikke fungert her heller. Både fordi søvnen på natten hadde blitt forstyrret av det, jeg hadde aldri fått lagt meg (jeg er jo natteravn av natur i tillegg og sliter normalt med å legge meg til fornuftig tid), og jeg hadde heller ikke fungert på jobb en full dag. Jeg kjenner jeg sliter skikkelig etter 3-4 timer som sagt og er mentalt og fysisk helt pumpa.
 
Jeg har også hatt litt lavt jernnivå, og begynte på jerntabletter for et par uker siden. Når jeg tenker meg om er det kanskje derfor jeg føler at jeg har fått mer energi i det siste. :smiley-bounce012

Det hjelper nok på ja [emoji846] her var det ikke så lavt at æ må ty til jerntabletter enda, må bare prøve å ete mer rødt kjøtt og leverpostei
 
En full arbeidsdag og soving ettermiddag hadde ikke fungert her heller. Både fordi søvnen på natten hadde blitt forstyrret av det, jeg hadde aldri fått lagt meg (jeg er jo natteravn av natur i tillegg og sliter normalt med å legge meg til fornuftig tid), og jeg hadde heller ikke fungert på jobb en full dag. Jeg kjenner jeg sliter skikkelig etter 3-4 timer som sagt og er mentalt og fysisk helt pumpa.
Jeg sov ikke på ettermiddagene. Var bare udugelig zombie som satt og stirret fram til leggetid ;) Sov 30 min med vekkeklokke fra ca 11 på jobb hver dag for å komme meg gjennom arbeidsdagen, men var unektelig litt zombie foran pc-en likevel:) Det tar på å produsere baby....
 
Det hjelper nok på ja [emoji846] her var det ikke så lavt at æ må ty til jerntabletter enda, må bare prøve å ete mer rødt kjøtt og leverpostei
Når man har svangerskapskontroll uke 10 og så uke 24, så blir det litt vanskelig å følge med på utviklingen på både blodtrykk og jern. Synes egentlig det er for sjeldent....
 
Når man har svangerskapskontroll uke 10 og så uke 24, så blir det litt vanskelig å følge med på utviklingen på både blodtrykk og jern. Synes egentlig det er for sjeldent....

Har vært hos lege nesten annen hver uke siden begynnelsen av februar, legen min har følgt med på blodtrykket jevnlig og sa at det ikke blir lenge til vi følger opp det med jern
 
Når man har svangerskapskontroll uke 10 og så uke 24, så blir det litt vanskelig å følge med på utviklingen på både blodtrykk og jern. Synes egentlig det er for sjeldent....
Helt enig! De har vel fjernet en kontroll en eller annen gang i løpet av de siste årene. Var i hvertfall en kontroll til da jeg var gravid for syv år siden...

Jeg har hatt jernmangel før, så kjente igjen slappheten og bestilte time for å sjekke det hos legen, og det viste seg ganske riktig at jernlageret var gått ned. Om jeg skulle gått med det til neste svangerskapskontroll hadde jo lagrene blitt enda lavere og vanskeligere å få opp, i tillegg til at jeg hadde vært helt utslitt. Tror ikke akkurat det forebygger sykefravær med så mange uker mellom kontrollene!
 
Når man har svangerskapskontroll uke 10 og så uke 24, så blir det litt vanskelig å følge med på utviklingen på både blodtrykk og jern. Synes egentlig det er for sjeldent....
Det er rart det er så forskjellig praksis rundt om. Her er det kontroll hver 4.uke fra første kontroll, kortere mellom om det dukker opp noe. Oul kommer i tillegg, så man kan risikere både jordmor/lege og oul i samme uke. Jeg har hatt kontroll annenhver uke en stund pga økende blodtrykk, så på tre uker ble det først jordmor, oul uka etter og lege uka etter der.
 
Det er rart det er så forskjellig praksis rundt om. Her er det kontroll hver 4.uke fra første kontroll, kortere mellom om det dukker opp noe. Oul kommer i tillegg, så man kan risikere både jordmor/lege og oul i samme uke. Jeg har hatt kontroll annenhver uke en stund pga økende blodtrykk, så på tre uker ble det først jordmor, oul uka etter og lege uka etter der.
Jeg hadde hver 4. uke fra 10/12 uker med de forrige 2. Samme legekontor.
 
Back
Topp