Zika

netmia

Andre møte med forumet
Finnes det noen som er like bekymret som meg?
Jeg var dessverre på en fantastisk ferie i karibien etter jula , hva jeg ikke viste var at jeg var gravid. Fikk flere myggstikk og har beveget meg på flere øyer som har konstaterte fall av zika. Har nettopp fått tatt testen før å se om jeg har bildet antikropper mot zika, men de har fortalt meg at denne test ikke er sikker i det hele tatt. Tydeligvis kan testen korsreagere med vaccin og andre ting. Føler at jeg ikke helt kan nyte livet som vokser i meg fordi jeg er så bekymret.
 
Hvis du er bekymret så syns jeg du skal ta kontakt med legen din.
 
Nå leste jeg nylig en artikkel hvor Zika ikke kunne relateres til det syndromet likevel. I Brasil hadde de allerede i 2012 hatt en økning i antall barn født med for lite hode, mens første utbrudd av Zika kom over to år etter. Nå undersøker de andre muligheter, som f.eks miljøgifter, sprøytemidler osv brukt i områdene som er berørte. Forskningsmiljøet har visst hoppet på første og beste forklaring, men i en ny studie hvor 2000 (mener jeg å huske) gravide med påvist Zika, fikk ingen av dem barn som var syke (!) Det er veldig rart at det er såpass lokalt hvor det fødes syke barn, når Zika finnes over et større område. Forstår veldig godt at du er bekymret da. Hvor langt er du på vei nå? Jeg vil tro dette er noe de kan oppdage på f.eks tidlig ul?
 
http://www.dagbladet.no/2016/02/12/nyheter/utenriks/zikaviruset/brasil/forskning/43120779/

Faktisk over 3000, hvor ingen barn ble syke!! :)

Nå leste jeg nylig en artikkel hvor Zika ikke kunne relateres til det syndromet likevel. I Brasil hadde de allerede i 2012 hatt en økning i antall barn født med for lite hode, mens første utbrudd av Zika kom over to år etter. Nå undersøker de andre muligheter, som f.eks miljøgifter, sprøytemidler osv brukt i områdene som er berørte. Forskningsmiljøet har visst hoppet på første og beste forklaring, men i en ny studie hvor 2000 (mener jeg å huske) gravide med påvist Zika, fikk ingen av dem barn som var syke (!) Det er veldig rart at det er såpass lokalt hvor det fødes syke barn, når Zika finnes over et større område. Forstår veldig godt at du er bekymret da. Hvor langt er du på vei nå? Jeg vil tro dette er noe de kan oppdage på f.eks tidlig ul?
 
Takk for oppmuntrende svar. Som dere skjønner har jeg vært hos lege flere ganger, ellers hadde jeg ikke hatt mulighet å ta testen. Men de vet veldig lite om dette. Jeg er i uke 10 og de vet ikke om dem kommer å kunne se noe på en ultralyd seinere. Vi må bare vente.
 
Jeg har ikke vært i karibien,men en i familien skal det nå. Er dette smittsomt fra person til person?
 
Jeg har ikke vært i karibien,men en i familien skal det nå. Er dette smittsomt fra person til person?
Det kan være smittsomt ved samleie, men ikke kontaktsmitte :) Det har hvertfall ikke vært noen kjente tilfeller av dette.
 
Finnes det noen som er like bekymret som meg?
Jeg var dessverre på en fantastisk ferie i karibien etter jula , hva jeg ikke viste var at jeg var gravid. Fikk flere myggstikk og har beveget meg på flere øyer som har konstaterte fall av zika. Har nettopp fått tatt testen før å se om jeg har bildet antikropper mot zika, men de har fortalt meg at denne test ikke er sikker i det hele tatt. Tydeligvis kan testen korsreagere med vaccin og andre ting. Føler at jeg ikke helt kan nyte livet som vokser i meg fordi jeg er så bekymret.

Hei!
Er i samme situasjon selv.
Jeg var riktig nok klar over at jeg var gravid da jeg reiste (14uker ved avreise og reisen varte i 5 uker).
Har også vært på øyer i Karibien som står "på listen" og fått myggestikk.
Ante ingenting om dette da jeg dro, men bekymringsmeldinger haglet inn fra familie og venner den siste uka da det dukket stort opp i media her hjemme.
Har vært på kontroll på Riksen og tatt blodprøve (ikke fått svar), men de vet jo svært lite.

Som noen skriver over så vet de jo ikke med sikkerhet at mikrokefali faktisk skyldes Zika mygg.

Graviditeten har fått en liten bismak, men det hjelper jo lite å bekymre seg. Det er jo ingenting vi kan gjøre uansett
Prøver å tenke minst mulig på det og heller kose meg tanken på den lille i magen!

Håper du klarer å legge det godt gjemt bak i hodet og nyte tiden fremover!

Sender noen varme tanker! :Heartred
 
Finnes det noen som er like bekymret som meg?
Jeg var dessverre på en fantastisk ferie i karibien etter jula , hva jeg ikke viste var at jeg var gravid. Fikk flere myggstikk og har beveget meg på flere øyer som har konstaterte fall av zika. Har nettopp fått tatt testen før å se om jeg har bildet antikropper mot zika, men de har fortalt meg at denne test ikke er sikker i det hele tatt. Tydeligvis kan testen korsreagere med vaccin og andre ting. Føler at jeg ikke helt kan nyte livet som vokser i meg fordi jeg er så bekymret.

Har du fått noen annen oppfølging enn blodprøven?
 
Back
Topp