Zika-viruset-Dere som skal til Syden i sommer.. ..

Nette

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Jeg å samboer bestilte tur til Gran Canaria i 14 dager før vi ble gravide. Vi vil begge veldig gjerne reise så fremt formen er bra:) reiser i slutten av august når vi er i midten av uke 24 :) Men nå leser jeg denne artikkelen
http://altformamma.no/artikler/821/article/item å må si jeg ble skikkelig engstelig :( noen som har noen tanker rundt dette?
 
Det har vært en tråd om dette tidligere. Anbefaler seg å finne den. :)
 
Vil råde deg til å se på Folkehelseinstituttet sine sider. Der er det hele tiden oppdatert info om hvor det er utbrudd:

Reiseråd ang zikavirus for gravide:
http://www.fhi.no/tema/zikafeber/raad-til-gravide

Berørte områder:
http://www.fhi.no/tema/zikafeber/berorte-omraader

Kart over berørte områder:
http://ecdc.europa.eu/en/healthtopi...k/Pages/Zika-countries-with-transmission.aspx

En annen artikkel sier at viruset KAN spres til Europa i løpet av sommeren (moderat risiko for at det kan skje), dette har ikke skjedd enda (de tilfellene det har vært har vært personer som har vært på reise i områder med pågående utbrudd). Folkehelseinstituttet kommer hele tiden med oppdatert reiseråd til gravide og foreløpig ser det ut til at det er liten risiko å reise til Gran Canaria :)

Håper dette var til hjelp :)
 
Jeg spurte jordmor om dette og hun sa at dette var et virus som hadde eksistert lenge, men at det var et utbrudd nå og at vi derfor var blitt gjort oppmerksomme på det. Hun mente ikke det var noe problem å reise i Europa så lenge man tar de vanlige forholdsreglene. Det smitter jo ved myggstikk og ellers (muligens) i kroppsvæsker mellom mennesker.

Jeg ville likevel tatt en prat med lege eller jordmor selv for å få svar på dette, husk vi er en masse damer med ulike meninger om ting her så det er best å snakke med en som er inne på slike ting :) Håper dere kan reise og får en fin tur nå før babyen kommer :)
 
Jeg har valgt å ikke reise noe i sommer pga av dette. Men alle får ta sitt valg:)
 
Virker som Europa er trygt, men jeg skal hvertfall være nøye med myggbeskyttelse.
 
Jeg synes det er synd artikkelen i hovedinnlegget spriker så mye fra kartet over risikoområder.
Vi hadde bestemt oss for Norgesferie etter å ha lest artikkelen i hovedinnlegget, men så snublet gubben over at kart ala det Konradine lenker til som viser at det ikke er utbrudd i middelhavslandene.
Det blir fort vanskelig for oss å navigere med så motstridende informasjon.

Misforstå meg rett, det er bra dere lenker til den informasjonen som finnes :)
 
Tusen takk, de
Vil råde deg til å se på Folkehelseinstituttet sine sider. Der er det hele tiden oppdatert info om hvor det er utbrudd:

Reiseråd ang zikavirus for gravide:
http://www.fhi.no/tema/zikafeber/raad-til-gravide

Berørte områder:
http://www.fhi.no/tema/zikafeber/berorte-omraader

Kart over berørte områder:
http://ecdc.europa.eu/en/healthtopi...k/Pages/Zika-countries-with-transmission.aspx

En annen artikkel sier at viruset KAN spres til Europa i løpet av sommeren (moderat risiko for at det kan skje), dette har ikke skjedd enda (de tilfellene det har vært har vært personer som har vært på reise i områder med pågående utbrudd). Folkehelseinstituttet kommer hele tiden med oppdatert reiseråd til gravide og foreløpig ser det ut til at det er liten risiko å reise til Gran Canaria :)

Håper dette var til hjelp :)

Tusen takk, det var en fin oversikt. På d noe står det plutselig ikke noe om Spania, men den jeg linker til gjør det... Får bare håpe situasjonen ikke blir værre ☺
 
Jeg synes det er synd artikkelen i hovedinnlegget spriker så mye fra kartet over risikoområder.
Vi hadde bestemt oss for Norgesferie etter å ha lest artikkelen i hovedinnlegget, men så snublet gubben over at kart ala det Konradine lenker til som viser at det ikke er utbrudd i middelhavslandene.
Det blir fort vanskelig for oss å navigere med så motstridende informasjon.

Misforstå meg rett, det er bra dere lenker til den informasjonen som finnes :)
Ja var stor forskjell... Men jeg velger å håpe på at det stemmer at det ikke er farlig ☺
 
Jeg snakket med min jordmor om dette ang tur til italia. De som er smittet i disse landene har alle til felles at de har vært i sør amerika. I italia var det 3 tilfeller, alle hadde vært i sør amerika. Til sammenligning er det 12 smittede her i Norge. Så smitten er ikke funnet i myggen i disse landene, men den kan potensielt spre seg siden de har den myggen som kan spre smitten. Så den artikkelen er relativt misvisende.

Legen min sier at er man bekymret så følg med på sidene til folkehelseinstitutet eller Verdens helseorganisjon. Per nå er det større risiko og få f,eks malaria.
 
Vi skal til Tyrkia i august egentlig. Regner med å reise med mindre folkehelseinstitutet anbefaler å ikke reise. Tenker å følge med på hva som skjer i løpet av sommeren :)
 
Vi bestilte og tur før vi ble gravide :) reiser på juli til Gran Canaria. Er rundt 20 uker da :)
 
Er bare å følge med framover på Folkehelseinstituttet. De sidene kan man stole på. Pr i dag hadde jeg reist, hva situasjonen er i august vet vi ikke. Det får man ta stilling til da tenker jeg. En ting er sikkert: det er IKKE utbrudd i Spania pr dags dato. Det KAN bli det :) Jeg sjekket dette med legene på jobben min før vi reiste dit. Kom tilbake for en uke siden. Det er med andre ord rimelig trygt. Er faktisk nesten mer engstelig for flåtten her i Norge :D
 
Vi bestilte og tur før vi ble gravide :) reiser på juli til Gran Canaria. Er rundt 20 uker da :)
Bra vi er flere som skal dit :p jeg har liksom ikke lyst til å gi opp ferien PGA hysteri, men kjente jeg ble litt bekymret da jeg plutselig Kom over denne artikkelen i dag:eek: men vi har vært på Gran Canaria i mange år og jeg har omtrent aldri blitt bitt av mygg der, men skal banne på at jeg kanskje blir det nå :confused:
 
Er bare å følge med framover på Folkehelseinstituttet. De sidene kan man stole på. Pr i dag hadde jeg reist, hva situasjonen er i august vet vi ikke. Det får man ta stilling til da tenker jeg. En ting er sikkert: det er IKKE utbrudd i Spania pr dags dato. Det KAN bli det :) Jeg sjekket dette med legene på jobben min før vi reiste dit. Kom tilbake for en uke siden. Det er med andre ord rimelig trygt. Er faktisk nesten mer engstelig for flåtten her i Norge :D
Sant nok :joyful: borrelia er ikke til å spøke med :eek:
 
Jeg synes det er synd artikkelen i hovedinnlegget spriker så mye fra kartet over risikoområder.
Vi hadde bestemt oss for Norgesferie etter å ha lest artikkelen i hovedinnlegget, men så snublet gubben over at kart ala det Konradine lenker til som viser at det ikke er utbrudd i middelhavslandene.
Det blir fort vanskelig for oss å navigere med så motstridende informasjon.

Misforstå meg rett, det er bra dere lenker til den informasjonen som finnes :)

Det finnes et hav av artikler og "skremselspropaganda" på nett. Ikke lett å navigere seg fram i jungelen. I dette tilfellet er det nok lurt å stole på WHO og Folkehelseinstituttet som hele tiden kommer med korrekt oppdatert info om de forskjellige tilstandene som finnes, samt reiseråd.
:) God norgesferie! Vi har mye vakkert i Norge ❤️
 
Vi holder oss i Norge/Skandinavia i år.. Men vi hadde uansett ikke store planer om noe annet så for oss er det ikke så ille :)
 
Det finnes et hav av artikler og "skremselspropaganda" på nett. Ikke lett å navigere seg fram i jungelen. I dette tilfellet er det nok lurt å stole på WHO og Folkehelseinstituttet som hele tiden kommer med korrekt oppdatert info om de forskjellige tilstandene som finnes, samt reiseråd.
:) God norgesferie! Vi har mye vakkert i Norge ❤️

Jeg orker ikke bekymre meg før who eller fhi mener jeg bør. Sånn generelt lite bekymret av meg.
 
Vi holder oss i Norge/Skandinavia i år.. Men vi hadde uansett ikke store planer om noe annet så for oss er det ikke så ille :)
Samme her :) Så tar vi heller en lang pappapermferie på Mauritius :D
 
Det finnes et hav av artikler og "skremselspropaganda" på nett. Ikke lett å navigere seg fram i jungelen. I dette tilfellet er det nok lurt å stole på WHO og Folkehelseinstituttet som hele tiden kommer med korrekt oppdatert info om de forskjellige tilstandene som finnes, samt reiseråd.
:) God norgesferie! Vi har mye vakkert i Norge ❤️
Jeg er enig, derfor jeg synes det er synd at slike artikler som er skrevet for å hjelpe oss egentlig gjør oss mer forvirret. Om situasjonen forblir som den er tar vi nok en sydentur :)
 
Back
Topp