Ytre vending?

Mowgli^

Glad i forumet
Snoket litt på mai-forum og der leste jeg om ei som hadde ytre vending som resulterte i fødsel. Visste ikke at det gikk ann å snu babyen utenfra jeg? Har dere hørt om det?

[link=http://www.nettdoktor.no/]Forsiden[/link] > [link=http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/]Graviditet/fødsel[/link] >  

Vending av seteleie
Av: [link=http://www.nettdoktor.no/nd/hvemnd.php#SusanneAlbrechtsen]Susanne Albrechtsen[/link]

Hvem tilbys vending?

Barn som til termin ligger i enten tverrleie eller [link=http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/barn_seteleie.php]seteleie[/link] kan forsøkes vendt til et hodeleie. I Norge er det ikke alle fødeavdelinger som utfører vending på seteleie.

Hvorfor spontan vending?
Det har gjennom de siste hundre årene vært fremsatt forskjellige teorier om hvorfor barnet snur seg spontant til hodeleie. Med gravitasjonsteorien fra begynnelsen av århundret ble det hevdet at tyngdekraften var bestemmende. Senere ble akkomodasjonsteorien fremsatt. Denne gikk ut på at det var form og størrelse på livmoren og fosterets bevegelser kombinert med tyngdekraften som gjorde at barnet la seg i hodeleie. Teoriene er senere blitt modifisert og i dag er det en viss enighet om at det er den tilgjengelige plassen i livmoren og fosterets evne til å bevege seg som gjør at det foretar en spontan vending og legger seg i hodeleie.

Hva er vending?
Ytre vending (på engelsk: external cephalic version) av barn i [link=http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/barn_seteleie.php]seteleie[/link] er en prosedyre der barnet snus fra seteleie til hodeleie ved hjelp av noen håndgrep som utføres på morens mage. De fleste avdelinger følger retningslinjene for vending som også anbefales internasjonalt.

Kvinnen legges godt tilrette i en seng, litt vendt mot venstre. Legen legger så hendene sine på kvinnens mage. Med den ene hånden løftes setet opp fra bekkeninngangen mens den andre anbringes på barnets hode. Ved å utøve et press mot setet og hodet samtidig er det mulig å få barnet til å rulle og til slutt ligge seg i et hodeleie.

Det er også beskrevet andre metoder for å få barnet til å snu seg: for eksempel kne-albueleie, akupunktur og psykoterapi, men det er ingen av disse metodene som har vist noen sikker effekt når de har vært undersøkt med vitenskapelige metoder.

ORIGINAL: Mowgli73

Snoket litt på mai-forum og der leste jeg om ei som hadde ytre vending som resulterte i fødsel. Visste ikke at det gikk ann å snu babyen utenfra jeg? Har dere hørt om det?

Hvis babyen ligger på tvers eller i sete leie så prøver de og snu den utvendig før man blir høygravid[&:]

Hmmm... gjør det vondt?
Har en sterk mistanke til at mini ligger i tverrleie... Hmmmm.... Snu deg nå mini...

er bare hvis barnet er stooort at de snur dem her i Bergen. Spurte en av legene på KK.. Da skal barnet være over 4,5kg - ellers regner de det trygt å føde i seteleie[&:]

Jeg vil gjerne at de prøver å snu knøttet hvis han ligger i seteleie, men fikk beskjed om at de estimerer han til å bli under gj.snittlig vekt og at snuing dermed ikke vil være aktuelt *iiiiiik*

Men at snuing kan føre til fødsel har jeg hørt. Er jo fordi all trykking i livmoren kan gi sammentrekninger. Er derfor dette skal gjøres av lege og helst på sykehuset..
Snuingen gjøres jo evt ikke før etter uke 36 sa dem, og da er man jo nesten til termin og en fødsel er ikke krise.

Akkurat ja, jeg tror jeg takker nei til snuing, og heller insisterer på KS.. syntes det så ut som noe jeg ikke har lyst til å bli med på!!![:o]

ORIGINAL: huva

Akkurat ja, jeg tror jeg takker nei til snuing, og heller insisterer på KS.. syntes det så ut som noe jeg ikke har lyst til å bli med på!!![:o]

Får heller ikke ks ved seteleie her i bergen..
Da må bebisen være over 4,5kg og kvinnen ha unormalt lite bekken..
Ellers får man epidural, et klapp på skulderen og en heftig søm der nede etterpå..

Jeg skal til voss å ha ks hvis bebisen min ikke snur seg.. Nekter noe setefødsel..

De skulle egentlig snu Maja, men hun snudde seg heldigvis selv[:)][:)]

jupp de gjorde det i gamle dager på folk som hadde unge som lå i seteleie...
de fleste har gått vekk i fra det no, men et par sykehus gjør det enda...
No e det blitt såpass vanlig med setefødsel at de fleste lar være...

Til meg sa de at det ikke var vondt for babyen, men kunne være smertefullt for meg om de hadde gjort det (da måtte eg til trondheim i såfall om eg absolutt sku snu ungen) og eg måtte regne med å både bli gul å blå på magen[:o]
og de kunne ikke garantere at ungen ikke snudde seg med rumpen ned igjen etterpå igjen....

KS får du ikke i bergen med mindre du har for lite bekken. dette måles ved MR...
skjønner du er nervøs for å føde i seteleie men det går nok kjempe bra!!!
eg var liiivredd selv, og flyforbanna da legen sa nei til ks, men er sååå glad eg ikke fikk det, for det gikk superfint å føde!! og det er mye mer vanlig no, så de kan sakene sine.. Eneste "skumle" er at de i noen tilfeller må bruke tang, men det hender jo i vanlige fødsler og... (det slapp eg, 10 min med pressing, og plopp der var jenta ute[:D])

hehe har hatt en setefødsel, så dette måtte eg bare svare langt på[8D]

ja om du ser siste episode av barnmorskarna (episode 6) så ser de at de snur en baby som ligger i seteleie når hun ankommer fødestuen...
ser litt ubehagelig ut...

Back
Topp